2016-01-27, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det råder en grov missuppfattning i tråden att man måste förklara vissa förhållanden bara för att man inte tror att det föreslagna scenariot är det korrekta.

Jämför med religiös argumentation.

Jag tror inte på någon gud och därmed inte att denna föreslagna förklaringsmodell om hur jorden skapades är valid.

Förklara då ingående och detaljerat hur jorden skapades och varför det finns människor på den hävdar då genast den religiöse. Vilket jag naturligtvis inte behöver för att se att det inte är en påhittad osynlig entitet som gjort det.

Det finns inget som säger att man måste ha en ett färdigt, alternativt, scenario bara för att man tydligt kan se att det föreslagna inte håller.

Jämför med att någon har ett scenario där mördaren utförde mordet i "ödehuset" samtidigt som denne drack mjölk. Förklara det mjölkpaketet och bevisa att det inte alls tillhörde mördaren och mordet inte alls utfördes där. Det ligger helt plötsligt på dig att ge en förklaring trots att du inte tror på det.

Jag vet inte hur dessa omständigheter kom att se ut som de gör. Det finns många i tråden som gett mer eller mindre troliga scenarion om hur det skulle kunna vara.

Blodet kan vara från i våras då mjölkutrustningen togs ned. Jag ser inte själv all denna dam som alla hävdar finns där men foton är ju inte så bra att utgå ifrån. Finns detta dam där borde ju även andra delar av rummet vara så dammigt. Väggar och golv. Det borde ju vara lätt att se om någon hängt och kroppen gjort ryckningar så att avtryck på vägg skulle kunna ses. Att man ha använt röret till någon form av avlastning vid nedmonteringen är ju heller inte otänkbart, men då borde ju NB nämna det.

Vill man hänge sig åt konspiratoriska tankar så kan man ju påpeka att iom att det varit fritt fram att vistas i ladan mellan avspärrningarna så kan man ju faktiskt påvisa att det är fullt möjligt att "plantera" dessa föremål. Det är ju ganska mycket som är som om det vore en TV-deckare. Spåren är liksom placerade som för att dra uppmärksamhet åt sig och det de vill berätta.

Fynd längs väg pekar mot Martorp där byssjan finns.
Jacka och hjälm pekar på byssjan där Lisa finns.
Snara runt hals pekar på lada.
Snörstumpar direkt under rör pekar på rör.

Allt är ju lite väl tydligt kan man tycka. Allt utom det väldigt tighta tidsschemat, som jag tycker snarare pekar mot ett snabbt förlopp som inträffat av en slump.

För mig går inte helheten ihop. Det föreslagna motivet, brottet och tidsschemat passar inte in med det vi vet om NB.

Bevisa att NB passar brottet, eller att brottet passar NB. Fria spekulationer räcker inte i min värld.

Det står i FUP att det fanns en smutsig beläggning på väggarna som satt fast. Om offret hängdes och om kroppen gjorde ryckningar så behöver det väl inte ha blivit några avtryck på väggen, inte ens på smutsen som satt fast?
2016-01-27, 22:09
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, på hemväg från fyndplatsen.
Gott, då är vi överens om nånting i alla fall.
2016-01-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Ja, jag tror att trots att hon är religiös och har avlagt vittneseden så kan hon slira lite på sanningen. Om nu NB blir dömd i HR så måste ju Litauen tolka det som så att hon ljög att han var hemma den aktuella tiden. Hur kan NB begått brottet och varit hemma samtidigt? Vi får se om du får rätt med ditt säkra uttalande att hon riskerar och blir dömd för mened i Litauen. Tillåt mig betvivla lite på den saken.

Det är fullständigt riskfritt att hon skulle bli åtalad för mened i Litauen för ett brott som hennes make genomfört i annat land och hon ljugit om hans belägenhet detta tidsintervall.

Skulle hon mot all förmodan hamna inför skranket i Litauen så uppger hon hövligt,
"det var så jag uppfattade förloppet" och sen var det ur världen och hon knallar ut i vårluften.
2016-01-27, 22:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det står i FUP att det fanns en smutsig beläggning på väggarna som satt fast. Om offret hängdes och om kroppen gjorde ryckningar så behöver det väl inte ha blivit några avtryck på väggen, inte ens på smutsen som satt fast?
Eftersom händerna var fria så kunde hon avsätta DNA på den del av snöret som satt runt röret, och även göra avtryck på väggen 11 cm från röret.
2016-01-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Men du undviker att svara på frågan.

Jag undrar varför alla tre greps. Ib hade inte ens varit i Mantorp.

Jag undrar varför gripandet sker innan spaning.

Detta är jätteviktigt för att förstå polisen.

Var det alla tre som blev anhållna misstänkta för mord?
Senast redigerad av helsan 2016-01-27 kl. 22:15.
2016-01-27, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Bra!

Tror du att hon hängdes i mjölkrummet?

I så fall måste mördaren ha forslat iväg henne därifrån på nåt vis.

Det handlar inte om vad du eller jag tror. Utan det handlar om bevis. Vilka spår/bevis finns det? Finns det några alternativa förklaringar till dessa spår? Dvs en plus och minussida för teorin att hon hängdes i mjölkrummet. Utifrån detta går man vidare. Pekar bevisen på att mjölkrummet är mordplatsen får man ställa sig frågan hur hon flyttades till Martorp och om bevisen inte pekar på mjölkrummet är frågan var är mordplatsen i så fall?
2016-01-27, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Oavsett vad man tror och tycker och spekulerar i så löd frågan "Och varför blev han inte ens tillfrågad av försvaret att i rätten ge sin bror alibi" som om skribenten visste att så var fallet. Det spekuleras en väldig massa och det dras slutsatser av vad man "anser" borde vara en logisk förklaring. Vi vet väl inte om man försökt kontakta AB och heller inte hans anledning till att han inte vill/kan vittna? Det finns ganska många tänkbara förklaringar, att han själv tror att hans bror är GM är väl ett av de troliga alternativen. Att han mår fruktansvärt dålig kan ju vara ett annat. Att han har varit inblandad ett tredje. Poängen är att vi inte har någon information om det.

Ja vi vet inte om försvaret ens tillfrågat AB. Vi vet dock att åklagaren inte kallade AB eftersom AB sagt att han inte ville vittna.
Det finns ingen vittnesplikt för närstående och således kunde åklagaren inte tvinga AB att vittna.
Med tanke på förhören så är det inte konstigt att åklagaren ville och bad AB vittna. AB ville dock inte vilket är fullt naturligt.
2016-01-27, 22:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag ska förtydliga min fråga.

I ida-fallet greps väl inte gärningsman föräldrar och syskon?
På vilket sätt menar du att det skulle vara relevant? Man kan ju inte plantera DNA med hjälp av biologiskt material från föräldrar och syskon till den vars DNA ska planteras.
2016-01-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det är fullständigt riskfritt att hon skulle bli åtalad för mened i Litauen för ett brott som hennes make genomfört i annat land och hon ljugit om hans belägenhet detta tidsintervall.

Skulle hon mot all förmodan hamna inför skranket i Litauen så uppger hon hövligt,
"det var så jag uppfattade förloppet" och sen var det ur världen och hon knallar ut i vårluften.

Än en gång så har inte IB vittnat under ed. Hon har förhörts av svensk polis(till vilka det är fullt lagligt att ljuga arslet av sig) och hon har vittnat som närstående i en SVENSK RÄTTEGÅNG i vilken en närstående INTE avlägger ed.
Detta gäller oavsett om man vittnar från distans eller på plats.

Hur reglerna för närstående är i Litauen vet jag inte och det är helt ovidkommande för vittnesmål i en svensk rättegång i ett svenskt brottmål.
2016-01-27, 22:26
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
(...)
Och för att NFC eller FOI ska vara inblandat, krävs det för det första en nationell korruptionskultur som ligger på en helt annan nivå än den som vi är medvetna om.
(...)

Är vi lika med du?

Citat:
Ursprungligen postat av ikarus80
Dom som envist hänvisar till brister i utredningen och att NB utsätts för ett jusititemord borde kunna ge ett logiskt svar på varför NB:s bror vägrade vittna till förmån för NB. Och varför blev han inte ens tillfrågad av försvaret att i rätten ge sin bror alibi. Ge ett sakligt svar på den frågan, ni som tvivlar på NB:s skuld.

Det enkla alternativet är att han själv är skyldig till mordet. (AB alltså)
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-01-27 kl. 22:29.
2016-01-27, 22:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Än en gång så har inte IB vittnat under ed. Hon har förhörts av svensk polis(till vilka det är fullt lagligt att ljuga arslet av sig) och hon har vittnat som närstående i en SVENSK RÄTTEGÅNG i vilken en närstående INTE avlägger ed.
Detta gäller oavsett om man vittnar från distans eller på plats.

Hur reglerna för närstående är i Litauen vet jag inte och det är helt ovidkommande för vittnesmål i en svensk rättegång i ett svenskt brottmål.
Hon svor ed i litauisk domstol. Om hon ljög och därmed kan dömas för mened vet varken du eller någon annan förrän saken har prövats i domstol. Ärendet är unikt.
2016-01-27, 22:28
Medlem
Citat:
Men du undviker att svara på frågan.

Jag undrar varför alla tre greps. Ib hade inte ens varit i Mantorp.

Jag undrar varför gripandet sker innan spaning.

Detta är jätteviktigt för att förstå polisen.

AB och NB blev gripna misstänkta för mord. IB blev gripen misstänkt för grovt skyddande av brottsling.

Initialt trodde man alltså att AB och NB tillsammans utfört mordet och att IB haft vetskap om vad som hänt men hjälpt till att undanröja bevis(typ tvättat kläder etc).

Efterhand blev det tydligt att AB inte var inblandad och att IB inte haft vetskap(iaf inte som man skulle kunna bevisa) vilket så klart ledde till att misstankarna mot AB och IB avskrevs.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in