Citat:
Ursprungligen postat av
Grim-reaper
Men från 28 till 16 på ett dagar. Ni förstår väl själva att det är något skumt på g. Eller är det bara så svenskar fungerar, att ni köper allt som matas er?
DN/Ipsos bygger på telefonintervjuer, oklart om det är både till fasta och mobila nummer. Dessa OU ger alltid S och M höga siffror.
Andra OU bygger på webben med självrekryterade personer, där ligger SD mycket högre.
Man kan givetvis klanka på den ena eller andra metoden men det man kan konstatera är att de visar olika. Kraftigt olika, så någon av metoderna är bevisligen inte korrekt. För att komplicera det hela så "viktas" också resultatet efter en hemlig formel.
Min personliga teori är att SD-väljare i allmänhet är misstänksamma mot "etablissemanget", politiker och Staten. De är förmodligen inte lika lätta att övertalas att säga sin politiska åsikt i en telefonintervju där de inte med säkerhet vet vem som ringer och vad syftet är. Jag skulle aldrig i helvetet prata med en okänd person om mina politiska åsikter i telefon. Speciellt inte någon som säger sig göra det på uppdrag av vidriga DN. En tidning som lierar sig med Expo, AFA och våldsvänstern. En tidning som inte tvekar att hänga ut personer som har "fel" åsikter.
Edit: Det är ungefär som att någon ringer upp en person 1941 i Tyskland och frågar vad de anser om Hitler. Vem skulle säga att de inte tycker att Hitler är bra?