2016-01-01, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, att inte allt bara är rena påhitt har bevisats genom oberoende vetenskapliga upptäckter, som jag nämnde tidigare i tråden, men Hubbard hade tyvärr en förkärlek för att generalisera och överdriva.

Själv upphör jag aldrig att förvånas över att folk envist hänger upp sig enbart på det som INTE fungerar exakt så som Hubbard sagt, och därmed avfärdar resten. Det svåra är att skilja agnarna från vetet och inte "throw the baby out with the bath water", som amerikaner gärna säger.

Okej, Hubbard påstår bland annat att dianetiken ska ge felfritt minne, fotografiskt minne och till och med höja en persons IQ (och inte bara några poäng, utan upp till 50 poäng). Nu är det inte så, men minnet blir definitivt bättre och kanske IQ-nivån också, men det är svårt att testa om det bara skulle vara några punkter i och med att om man har gjort ett IQ-test så blir nästa IQ-test lättare att göra, även om det är helt andra frågor. Och allt det andra om att må bättre, bli av med krämpor, bli av med fobier, bli av med olustkänslor och annat sådant - det är enligt min mening det viktigaste, och det struntas det helt i när inriktningen är på vad som INTE fungerar så som Hubbard sagt.

Det skulle också verkligen vara intressant med en riktig vetenskaplig undersökning om vad det är som får en e-meter att reagera som den gör och om den i så fall skulle kunna vara ett bra hjälpmedel för psykologer under terapi eller kanske till och med för poliser under förhör (men det skulle nog snabbt i så fall bli olagligt för att skydda de stackars brottslingarnas rättigheter).

Jo men det finns annat man kan göra för att förbättra minnet och höja IQ.
Scientologer har ofta ett ganska intressant språk också, vilket inte är så konstigt när de spenderat några tusen timmar med att läsa Hubbards pulp-texter; Hubbard var en duktig och spännande författare, hans texter är rätt spännande och underhållande läsning, även om det är mer fiction än facts.
Spenderar man ett par hundra timmar med minnesövningar som man kan kalla auditering lär man också förbättra sin minnesförmåga.
Att träning kan höja ens IQ är inte heller konstigt: http://www.businessinsider.com/actua...h-2011-11?IR=T
Ju mer man tänker, desto bättre blir man på att tänka. Det är ju inte så konstigt. Och Scientologi handlar rätt mycket om att tänka. Att lära sig massor av små information. Typ som inom judendom.
Förr ansåg man att IQ var helt statistisk. Att Hubbard ansåg det fel hade han rätt i, även om han nog inte var den ende som insåg detta. Troligen hade han "lånat" det av någon annan och sen gett sig själv äran för det.

Felet inom sci-gi är att man liksom kopplar ihop Hubbard med vetenskap.

Att göra auditiering är väl också en form av psykoterapi. Även detta är något man kan åstadkomma hos en psykolog. Och felet med sci-gi är att sci-gi är HELT statisk och inte får förändras. Så man sitter med 50-talsteorier. Vissa kanske var nydanande på sin tid, men idag är de inte det.
Citera
2016-01-01, 17:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jo men det finns annat man kan göra för att förbättra minnet och höja IQ.

Visst finns det det. Jag menade inte att dianetiken skulle vara det enda sättet, bara att det faktiskt är en effekt.

Citat:
Scientologer har ofta ett ganska intressant språk också, vilket inte är så konstigt när de spenderat några tusen timmar med att läsa Hubbards pulp-texter; Hubbard var en duktig och spännande författare, hans texter är rätt spännande och underhållande läsning, även om det är mer fiction än facts.

Inte så konstigt. Hittar man på något nytt så behöver man hitta på nya ord och uttryck också. Att sedan några av dessa uttryck är innehållslösa, andra nedsättande och endast något fåtal faktiskt användbara är en annan historia.

Citat:
Spenderar man ett par hundra timmar med minnesövningar som man kan kalla auditering lär man också förbättra sin minnesförmåga.

Just det. Hubbard skrev faktiskt till och med en särskild bok om det som han kallade för Självanalys och som man alltså, som namnet antyder, kan använda helt själv på egen hand.

Citat:
Ju mer man tänker, desto bättre blir man på att tänka. Det är ju inte så konstigt. Och Scientologi handlar rätt mycket om att tänka. Att lära sig massor av små information. Typ som inom judendom.

Jo, fast det var faktiskt dianetiken som jag skrev om – inte scientologin. Inom dianetiken är det inte så mycket att lära sig och under auditeringen gäller att ju mindre du funderar, desto bättre. Spontana svar är vad som söks, inte genomtänkta svar.

Citat:
Förr ansåg man att IQ var helt statistisk. Att Hubbard ansåg det fel hade han rätt i, även om han nog inte var den ende som insåg detta. Troligen hade han "lånat" det av någon annan och sen gett sig själv äran för det.

Ja, han var bra på att låna från andra och ta äran av upptäckten, och samtidigt överdriva upptäcktens innebörd och användbarhet till max.

Citat:
Felet inom sci-gi är att man liksom kopplar ihop Hubbard med vetenskap.

Det är det bara dem som är scientologer som gör. Däremot så finns det saker inom scientologin som vetenskapen borde titta närmare på.

Psykologen Stanislav Grof skriver följande i boken ”BEYOND THE BRAIN birth, death, and transcendence in psychotherapy”: "There are far-reaching parallels between the concepts presented in this book and L. Ron Hubbard's controversial dianetics and scientology (1950). The comparison of the two systems—since there are many differences as well as similarities—would require a special study. Unfortunately, Hubbard's remarkable insights have been discredited by their practical application within a dubious organizational structure lacking professional credibility compromising itself by its pursuit of power. However, that fact should not diminish their value for an open-minded researcher who will find scientology to be a gold mine of brilliant ideas."

Citat:
Att göra auditiering är väl också en form av psykoterapi. Även detta är något man kan åstadkomma hos en psykolog. Och felet med sci-gi är att sci-gi är HELT statisk och inte får förändras. Så man sitter med 50-talsteorier. Vissa kanske var nydanande på sin tid, men idag är de inte det.

Just det, det är en sorts psykoterapi, men auditeringen inriktas alltid på det som personen av någon anledning har uppmärksamheten på, medan psykoanalys inte styrs på det viset – då tar man upp antingen det som psykologen tror att personen behöver berätta om eller vad personen själv vill berätta om. Skillnaden är att auditeringen även tar upp sådant som personen egentligen inte vill berätta om, även om h@n behöver göra det och ofta utan att personen själv egentligen är medveten om att det.
Citera
2016-01-26, 17:01
Medlem
N.Born2partys avatar
Vid tc har dom delat ut flygblad för deras bok. Tog 15 stycken och rev sönder framför kärringen.

Off topic men kolla på dokumentären på netflix om scientologerna den är bra.
Citera
2016-01-27, 02:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Born2party
Off topic men kolla på dokumentären på netflix om scientologerna den är bra.

Ja, den är bra. Om du har några frågor om den så kan jag förklara det mesta.

Hur det ser ut med scientologi i Sverige kunde man annars se lite om i SVT:s serie "Den enda sanna vägen".

Fattar de verkligen inte att det ser konstigt ut att den PR-ansvarige inte vill lämna intervjuaren ensam med den som intervjuas? Hade de haft rent mjöl i påsen, så att säga, så hade PR-gubben bara sagt "Ställ vilka frågor du vill och kom till mig på mitt kontor igen när ni är klara", och så hade han gått sin väg. Att hålla koll på vad medlemmen svarar är bara som stora varningsklockor för en normalförnuftig tittare.
Citera
2016-07-28, 19:34
Medlem
Går du med Scientologi är du i grunden en person som väntar att bli lurad. De vill bara kontrollera dig och tömma din bank konto. De jagar svaga människor som behöver kompisar eller hjalp efter att de har blivit ensam eller änka m.mfolk som saknar nåt, "sökare".....lika organisationer är JW och andra evangeliska kyrkor.Vill du ha spirituell hjälp gå med Katolska kyrkan, där kan du göra vad som helst och bara gå inne och säg allt till prästen och vips allt är förlåtet. Eller bli Buddhist om du villl inte tro på en Gud figur i himmeln. Scientologi är ett affärsverksamhet.
Citera
2017-10-10, 12:04
Medlem
Hej! Har vart till kyrkan på besök var inga konstigheter här i Stockholm. Det var inte många personer allt som allt kring 15 pers.

Är intresserad att se om aduteringen fungerar och ska möjligtvis prova de men jag kommer inte gå via kyrkan då de är alldeles för dyrt. Jag vänder mig isf till independent grupper då de är mkt billigare.

Ska träffa 2 scientologer nästa helg , de blir spännande.

Har läst och sett mkt om kyrkan så vet en del gott och ont. Men något bra tror jag iaf de har...

Har en del problem och de kanske blir bättre.

Whish me luck!
Citera
2017-10-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivarteein
Hej! Har vart till kyrkan på besök var inga konstigheter här i Stockholm. Det var inte många personer allt som allt kring 15 pers.

Är intresserad att se om aduteringen fungerar och ska möjligtvis prova de men jag kommer inte gå via kyrkan då de är alldeles för dyrt. Jag vänder mig isf till independent grupper då de är mkt billigare.

Ska träffa 2 scientologer nästa helg , de blir spännande.

Har läst och sett mkt om kyrkan så vet en del gott och ont. Men något bra tror jag iaf de har...

Har en del problem och de kanske blir bättre.

Whish me luck!

Du kommer inte få hjälp.

Jag har i en dokumentär som följer en av de högsta ledarna som hoppade av från kyrkan sett hur dessa övningar går till.

Det handlar om att bryta ner människor psykiskt och sedan bygga upp dem med deras filosofi.

Allt detta kostar enorma summor pengar, ju fler steg på stegen du tar desto mer kostar det.

Sedan är alla motgångar du får på vägen enbart ditt fel och du får ingen hjälp av dem.

Risen är även stor att de lurar dig att flytta till deras högkvarter i USA, då blir du deras fånge, och risken är mycket stor att man hamnar i hålet.

Personer med personliga problem är just sådana som hamnar i hålet och då blir man inlåst dygnet runt tills man har funnit sanningen.

Med deras nuvarande ledare är de den farligaste sekten i världen med enorm makt och enorma summor pengar som de kan spendera på att förfölja kritiker världen över.

Så ge fan i dem då besparar du åratals av lidande, samt du sparar enorma summor pengar.
Citera
2017-11-24, 21:57
Medlem
klybans avatar
Någon som tittat på Leah Rimin´s- Aftermath of Scientology? två säsonger sända.
Och kan säga jag visste det var "lite" illa, men det är så värre än någon ens kan föreställa sig.
Snacka om massakrera familjer och splittra upp dom.
Trodde faan mig inte det ens var sant först, jävligt bra serie som belyser problemen inom scientologin.
Citera
2017-11-27, 11:46
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Någon som tittat på Leah Rimin´s- Aftermath of Scientology? två säsonger sända.
Och kan säga jag visste det var "lite" illa, men det är så värre än någon ens kan föreställa sig.
Snacka om massakrera familjer och splittra upp dom.
Trodde faan mig inte det ens var sant först, jävligt bra serie som belyser problemen inom scientologin.
Ja, det är en otrevlig ideologi.
Förstår inte hur folk kan gå på det.
Jo, förresten det gör jag, är man vilsen, ensam och lite bräcklig så kan man tycka att det till en början känns rätt och trevligt att bli välkomnad av en grupp.
Citera
2017-11-27, 12:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja, det är en otrevlig ideologi.
Förstår inte hur folk kan gå på det.
Jo, förresten det gör jag, är man vilsen, ensam och lite bräcklig så kan man tycka att det till en början känns rätt och trevligt att bli välkomnad av en grupp.
Allt handlar om manipulering, och det går rätt snabbt.
Var ett avsnitten där man berättade i hur man hela tiden bytte taktik tills man hitta rätt knapp och trycka på.

Men visst en genomgående historia var att man sökte efter en mening med livet, och de som gick med.
Detta var väldigt förekommande i denna serie.
Frågan är hur man själv skulle bli efter hjärntvätt, klarar man sig eller inte?
Dom hade ju tom egna fängelser, där dom låste in de som föll i onåd av David Miscavage.
Citera
2017-11-27, 12:16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Allt handlar om manipulering, och det går rätt snabbt.
Var ett avsnitten där man berättade i hur man hela tiden bytte taktik tills man hitta rätt knapp och trycka på.

Men visst en genomgående historia var att man sökte efter en mening med livet, och de som gick med.
Detta var väldigt förekommande i denna serie.
Frågan är hur man själv skulle bli efter hjärntvätt, klarar man sig eller inte?
Dom hade ju tom egna fängelser, där dom låste in de som föll i onåd av David Miscavage.
Det hade jag ingen aning om att det var så illa.

Och hur man skulle klara av en hjärntvätt...
Jag tror alla människor mer eller mindre bryter ihop givet att man utsätts för det länge nog och inte kan eller har kraft nog att bryta upp och gå därifrån.
Citera
2017-11-27, 15:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det hade jag ingen aning om att det var så illa.

Och hur man skulle klara av en hjärntvätt...
Jag tror alla människor mer eller mindre bryter ihop givet att man utsätts för det länge nog och inte kan eller har kraft nog att bryta upp och gå därifrån.
Jo, det är extremt dåliga förhållanden de har, det är riktigt jävla sjukt hur de behandlar sina medlemmar.
Hela organisationen verkar bara ha ett enda syfte, och det är att skydda scientologin ifrån de som inte är scientologer.
Och David Miscavage vrede är legendariskt och som ingen kommer undan när han inte tyckte det gick hans väg.

Tycker hela skiten är skrämmande med hjärntvätt, och just hur snabbt en människa kan anpassa sig till förhållande man normalt inte skulle acceptera.
Om man tänker på sig själv, så tycker man faan det är la inga problem.
Men efter sett detta program(Leah Rimin´s - Aftermath of scientology(rekommenderar man tar en titt på detta program, det är hjärtskärande och mycket intressant och få reda på skiten de håller på med.)), så är man inte så himla säker längre.
Utan då verkar de ta typ 20-30 år innan en del får ett förnuft igen.
Och lämnar man, så är det bye bye till familjemedlemmar för gott, eller tills dom lämnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in