Citat:
Uttalat det förut, men jag är och har blivit ännu mer helt övertygad om att själva viljan till gärningen funnits med länge.
Vem offret blir och när det sker är styrt av tillfällets öppning, och efter att jag själv gjort "syn" i det aktuella området så kunde jag ganska lätt inse att Nerijus lärt sig caféets rutiner. Han har lärt sig att mopeder hamnar på ena sidan caféet medans personalens bilar hamnar på andra sidan.
Detta är huvudbitarna som gett att hela detta hemska fått tillfälle att ske.
Sedan finns nog utrymme för några alternativa scenarion inom ramen av bekanta platser, tex att;
"Det är ingen insyn/rörelse vid kopplingsstationen"
"Mopedtjejen blir oftast ensam på baksidan"
Offret 100% slumpmässigt, men gärningen nog efterlängtad av honom, upp till den grad att planering om tillvägagångssätt gjorts upp, allt från ungefärligt kontakttagande till städning efter egen förmåga.
Åklagaren har rätt. Det är inget som gått fel beträffande vad som rör sig i Nerijus huvud med facit i hand. Förutom att åka fast.
Vem offret blir och när det sker är styrt av tillfällets öppning, och efter att jag själv gjort "syn" i det aktuella området så kunde jag ganska lätt inse att Nerijus lärt sig caféets rutiner. Han har lärt sig att mopeder hamnar på ena sidan caféet medans personalens bilar hamnar på andra sidan.
Detta är huvudbitarna som gett att hela detta hemska fått tillfälle att ske.
Sedan finns nog utrymme för några alternativa scenarion inom ramen av bekanta platser, tex att;
"Det är ingen insyn/rörelse vid kopplingsstationen"
"Mopedtjejen blir oftast ensam på baksidan"
Offret 100% slumpmässigt, men gärningen nog efterlängtad av honom, upp till den grad att planering om tillvägagångssätt gjorts upp, allt från ungefärligt kontakttagande till städning efter egen förmåga.
Åklagaren har rätt. Det är inget som gått fel beträffande vad som rör sig i Nerijus huvud med facit i hand. Förutom att åka fast.
Självklart har han byggt upp det här under lång tid. Det vara bara det att just det här rummet med utsikten över caféet som fick det att vända sig i magen på mig. Det är ju ett utmärkt spaningsrum om man vill kolla på unga tjejer och sexuellt tillfredsställa sig. Det är nog ganska självklart att dom tar det offer som slumpmässigt framträder då dom är på jakt. Men det finns angivet i typen av mord att stalkning eller spaning ett tag innan förekommer. Och jag inte säker på att han inte spanat in just Lisa under några veckor. Planeringen är väl utstakad efter hans innersta fantasier om att plåga och döda ett offer.