2016-01-25, 18:27
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Uttalat det förut, men jag är och har blivit ännu mer helt övertygad om att själva viljan till gärningen funnits med länge.
Vem offret blir och när det sker är styrt av tillfällets öppning, och efter att jag själv gjort "syn" i det aktuella området så kunde jag ganska lätt inse att Nerijus lärt sig caféets rutiner. Han har lärt sig att mopeder hamnar på ena sidan caféet medans personalens bilar hamnar på andra sidan.
Detta är huvudbitarna som gett att hela detta hemska fått tillfälle att ske.

Sedan finns nog utrymme för några alternativa scenarion inom ramen av bekanta platser, tex att;
"Det är ingen insyn/rörelse vid kopplingsstationen"
"Mopedtjejen blir oftast ensam på baksidan"

Offret 100% slumpmässigt, men gärningen nog efterlängtad av honom, upp till den grad att planering om tillvägagångssätt gjorts upp, allt från ungefärligt kontakttagande till städning efter egen förmåga.

Åklagaren har rätt. Det är inget som gått fel beträffande vad som rör sig i Nerijus huvud med facit i hand. Förutom att åka fast.

Självklart har han byggt upp det här under lång tid. Det vara bara det att just det här rummet med utsikten över caféet som fick det att vända sig i magen på mig. Det är ju ett utmärkt spaningsrum om man vill kolla på unga tjejer och sexuellt tillfredsställa sig. Det är nog ganska självklart att dom tar det offer som slumpmässigt framträder då dom är på jakt. Men det finns angivet i typen av mord att stalkning eller spaning ett tag innan förekommer. Och jag inte säker på att han inte spanat in just Lisa under några veckor. Planeringen är väl utstakad efter hans innersta fantasier om att plåga och döda ett offer.
2016-01-25, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Polisen satte in många olika hundar och ingen kunde markera för någon mordplats eller att Lisa funnits i ladan. Hundarna är tränade för olika vittringar, en likspårhund kanske söker enbart den lukten, sedan kan de ha hundar som känner vittring för levande människor , sperma m.m.
Däremot hittade en hund sperma fläckar och en skithög, men det fanns förklaring till dem.
De som påstår att med snöret runt röret att man kan dra upp mer än 50 kg, som hon vägde Lisa, är okunniga vad gäller lyft, man behöver block som inte fanns där.
NB kunde inte köra med någon bil den tiden, när han fanns i bostaden.
Jag kan aldrig tro att Irina skulle begå mened i Litauen med de konsekvenserna, om hon inte är helt säker på att NB fanns i bostaden från 18.45 den 7 juni som hon sagt vid förhöret från Litauen.

Jag frågade vad du har för säkra bevis på att dina fantasier stämmer.
Man behöver inga block för att hissa upp offret...
Han var inte i bostaden och du har inte kunnat bevisa det till 100 %.
Kärringen ljuger. Precis som din kompis mördaren.
Snart slår fängelsedörren igen för gott. Skönt att veta att ingen mer kan
råka ut för hans sjuka lustar under många år framöver.
2016-01-25, 18:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag lyssnade. HE pratar under TB:s förhör, 15 min in i inspelningen, om hur torkat blod kan överföras och då bildas kluster. Men hon säger ingenting om torkat och uppblött blod.
Om gammalt blod löses upp kan det överföras men den besudlingen förväntas inte se likadan ut som från fuktigt blod (25:30). - Det är skillnad på utspätt resp. outspätt blod:
https://www.youtube.com/watch?v=72HEdCAUTxw
https://www.youtube.com/watch?v=JWfySIJ1eJE

Hur en torkad blodbesudling uppblött med fuktigt blod ser ut har man säkert också klurat ut.
2016-01-25, 18:35
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om gammalt blod löses upp kan det överföras men den besudlingen förväntas inte se likadan ut som från fuktigt blod (25:30). - Det är skillnad på utspätt resp. outspätt blod:
https://www.youtube.com/watch?v=72HEdCAUTxw
https://www.youtube.com/watch?v=JWfySIJ1eJE

Hur en torkad blodbesudling uppblött med fuktigt blod ser ut har man säkert också klurat ut.

Utspätt blod som återupptas i något annat som tex tyg skiljer sig i färg som då är mer åt det bruna hållet. Och även hur tyget då sugit åt sig de olika blodfläckarna. Det fanns ett liknande mål i England där man fastslog skillnaden i avsättning.
2016-01-25, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Självklart har han byggt upp det här under lång tid. Det vara bara det att just det här rummet med utsikten över caféet som fick det att vända sig i magen på mig. Det är ju ett utmärkt spaningsrum om man vill kolla på unga tjejer och sexuellt tillfredsställa sig. Det är nog ganska självklart att dom tar det offer som slumpmässigt framträder då dom är på jakt. Men det finns angivet i typen av mord att stalkning eller spaning ett tag innan förekommer. Och jag inte säker på att han inte spanat in just Lisa under några veckor. Planeringen är väl utstakad efter hans innersta fantasier om att plåga och döda ett offer.

Fast om man lyssnar på vad åklagare säger idag så är det ju joggerskan han främst vill hänga. Det är henne han väljer först. Då kan han väl inte ha spanat på Lisa.Joggerskan bodde väl inte ens i Blomberg. Hon var väl och hälsade på Arne. Hade han tänkt hänga joggerskan i lada? I boden säger målsägarbiträdet att Nerijus Bilevicius skulle hänga joggerskan. Det sa han idag. Jag läste det på aftonbladet som sa precis vad dom sa i hovrätten så jag vet.
2016-01-25, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Frågan kanske istället är varför hon inte inväntade samtalet på lämplig plats - för informerad om att hon skulle få vittna på telefon var hon ju innan.

Vet du hur de kontakterna sköttes?
2016-01-25, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Men hur kan åklagare Wennerholm säga att dom inte låtit NFC undersöka byssjan därför att NB berättat att han varit i densamma ett halvår tidigare? Det är ju som att erkänna att dom inte sökt/letat efter annan gärningsman.

Ja, dom gräver sina egna gropar.
2016-01-25, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Jag tänkte att han kanske blev ledsen när han fick höra av försvarsadvokaten att det tog 7 timmar innan dom hämtade hans dotter från skåpet så att hon började ruttna bara för att polisen ville ha en manlig rättsläkare. Det hade gjort mig ledsen om det varit min dotter.
Onödigt att vänta tills hon började ruttna. Jag hade kanske också gått hemom jag förstått att det är så polisen gör med döda folk. Dom får vänta tills läkaren är klar med dom som gjort brottet. Skulle varit Lisa som var viktigast tycker jag. Blev ledsen själv. Pappan måste tyckt det var konstiga poliser som väljer mördare först så hans dotter börjar ruttna. Hon dog ju på söndagen. Varför skyndade man sig inte istället?

Sanningen är att rättsläkare inte ständigt är tiilgängliga omedelbart och finns i närheten. Lisa hade varit i det plåtskåpet i drygt 5 dagar och kroppen var redan i förruttnelse. Ett helt onödigt påpekande som bara sådde salt i såret hos familjen. Inget som talade för hennes klient alls.
2016-01-25, 18:44
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Nej, dagar och veckor är helt uteslutet i min mening. Jag tror vi pratar om någon timmes "stalking" på sin höjd, men offer är inte ens då utvalt.
Vem som helst som kör moped, och han har ingen aning om vem. Bara att.
En kortare spaningsperiod kan nog ha förekommit. Kört förbi mot Medelplana en gång kanske, och räknat mopeder. Räknat bilar. Kanske rent av känner igen tex Rebeckas bil.
Nära stängningsdags, stillastående gömd bevakning.
Noterar en moped försvinna. En moped kvar på baksidan.
Stängning.
Delning på gruppen som stänger, precis som vanligt enligt rutin. En ensam tjej går något före mot baksida. Vänta.. Där går dom två andra mot andra parkeringen och kör iväg.
Läge..

Oftast är det en ganska primitiv form av spaning och förberedelse när det handlar om en för GM okänt offer.
Senast redigerad av rotesau 2016-01-25 kl. 18:48.
2016-01-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hater1
om han blir friad så kan DNA aldrig användas som bevis igen. För då är det bara att säga planterad av polisen.

Så du står för att 10 ologiska och sporadiska DNA-spår kan fälla vem som helst? Spår som dessutom förutsägs av den utredande polisen?
Är det detta Rättssverige vi vill ha?
Senast redigerad av nopomil 2016-01-25 kl. 19:11.
2016-01-25, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om du använder block och lyfter 50 kg måste du dra med ca 50 kg.
Men använder man inget block utan ett tunt snöre över ett järnrör blir det en mycket stark friktionskraft som gör att 50 kg rubbas inte.
Sedan när man drar för hand upp en vikt måste man göra omtag och fästa snöret och något sådant fanns inte heller där.
Två personer kan utföra en hängning, med rekvisitan som fanns i ladan. men inte 1 person.

Har du missat de otaliga förklaringarna (t o m med fysikaliska formler) under flera månaders tid ? För tionde gången (av mig): Han lyfte snabbt upp offret i ett snöre till önskad höjd (från knappt nuddande golvet till dinglande några decimeter ovan detta). Snöret låg redan (sedan några sekunder till dagar tillbaka) löst några varv runt röret/slangen. Sedan gjorde de krafter som du nämner att han med tummen och pekfingret, om så vore, kunde låsa lasten och samtidigt med den frigjorda handen slå en enkel knop för fixering av snörets fria ände runt den belastade under röret/slangen. Du kan prova själv i en garderob (utan dig själv eller annan person i snaran förstås !): Att en man av aktuell kroppsbyggnad kan med ett enhandsgrepp runt midjan lyfta en 50-kiloskropp är ställt utom allt tvivel (detta har vi t o m visat med Youtubeklipp, men prova gärna själv, om du inte har problem med ryggen (använd lårmusklerna och lyft med böjda knän) !).
2016-01-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Arrogans och högmodighet kallas deras beteende.

Undrar förbigående att hur skulle det varit om försvarsadvokaten var en man? Typ Silbersky ellet nåt det hållet. Skulle dessa tuppar i salen (Wennerholm, Brandler och Holm) tagit en lite sundare inställning till det som de höll på.

Det är en bra iakttagelse. Det är ingen slump att de plockade ut manliga advokater (och polisvänner) för IB/AB och kvinnliga ( den första diskvalificerades) för NB.
Det är uträknat. Lägg därtill att 67-åringen Tore Brandtler inte vågade knysta mot 80-åringen och godsägaren Arne Jönsson.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in