2016-01-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
2016-01-22 09:52
IB avlägger eden i den littauiska domstolen: Jag lovar och försäkrar att jag ska säga bara sanningen. Gud hjälpe mig.
Det som kan vara intressant är att IB vittnat två gånger från Litauen. Första gången utan ed och den andra gången under ed. Bägge gångerna har gått bra så kanske det lagliga läget inte är helt solklart.
2016-01-25, 16:43
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror att det är just vad IR vill säga. Åklagaren säger att man inte har hittat spår ifrån någon annan än NB, och det blir ju lite konstigt om man inte har undersökt allt som kan ha en koppling till mordet, till exempel byssjan och det som låg på offret.
Ja precis och därmed kan man som IR säger hävda att utredningen låst sig vid att NB är den skyldige och inte varit öppen vare sig för medgärningman eller annan mördare.

Det är en brist i undersökningen.
2016-01-25, 16:44
Bannlyst
Är det rätt uppfattat att målsägarbiträdet och åklagaren efter slutplädering idag inte ens är samstämmiga om hur Nerijus Bilevicius avsatt blod på offrets kläder?

Åklagen säger att det beror på
den åtalades psoriasis medan målsägarbiträdet säger att det beror på en avvärjningskada.
Dom vet alltså inte.Dom tror inte ens samma sak.
Sen säger målsägarbiträdet att det inte gått att hitta dna på kroppen för Nerijus Bilevicius har inte blött. Men han har ju blött när byxorna drogs ner. Då rör man ju kroppen.
2016-01-25, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, eftersom RPU inte meddelas förrän skuldfrågan är fastlagd. Skickas han på RPU så är han också fortsatt häktad under den tiden.

Du har nog rätt där.
Tänkte annars att man kunde luta sig mot
domen i TR.
2016-01-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Men hon deltar ju inte i en litauisk rättegång utan i en svensk rättegång fast hon fysiskt befinner sig i Litauen. Litauisk lag kan väl inte gälla för svenska rättegångar?!
Eftersom det krävdes ett rådslag innan hovrätten gick med på proceduren, så är det kanske en knäckfråga. Men i Sverige kommer man säkert att tillämpa svensk lag, d v s menedsåtal blir inte aktuellt. Att litauiskt rättsväsende skulle göra det låter långsökt, men om det skulle ske, så är det deras lag som gäller. Låter intressant men blir knappast aktuellt.
2016-01-25, 16:52
Bannlyst
När jag följde aftonbladets livesändning så sa dom att pappan lämnade hovrätten precis när målsägarbiträdet skulle prata. Det var konstigt. Vet man varför han gick mitt i rättegången när hans advokat skulle prata?
2016-01-25, 16:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Är det rätt uppfattat att målsägarbiträdet och åklagaren efter slutplädering idag inte ens är samstämmiga om hur Nerijus Bilevicius avsatt blod på offrets kläder?

Åklagen säger att det beror på
den åtalades psoriasis medan målsägarbiträdet säger att det beror på en avvärjningskada.
Dom vet alltså inte.Dom tror inte ens samma sak.
Sen säger målsägarbiträdet att det inte gått att hitta dna på kroppen för Nerijus Bilevicius har inte blött. Men han har ju blött när byxorna drogs ner. Då rör man ju kroppen.

Rimligtvis borde NB:s DNA finnas på kroppen i höjd med där byxknappen satt, han påstås ha avsatt blod på två par byxor på rät och avigsida, så det kan ju knappast vara frågan om ett litet nålstick. Och pratar vi så små mängder blod så bör det också vara svårt att avgöra om det är en direkt avsättning ifrån NB eller en kontaminering av annat slag.
2016-01-25, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
När jag följde aftonbladets livesändning så sa dom att pappan lämnade hovrätten precis när målsägarbiträdet skulle prata. Det var konstigt. Vet man varför han gick mitt i rättegången när hans advokat skulle prata?

Han hade fått nog av kärringen Rönnbäcks apkonster...
2016-01-25, 17:01
Bannlyst
Tycker det är konstigt att Lisa ska ha lockats till ladan med hjälm på huvudet och tejpats när hon var upphängd. Men det sa åklagare idag. Vem går omkring med en hjälm på huvudet mitt i sommaren och hade det inte varit lättare att tejpa nån som inte hängde? Hur tejpar man nån som hänger? Når man det?
2016-01-25, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Rimligtvis borde NB:s DNA finnas på kroppen i höjd med där byxknappen satt, han påstås ha avsatt blod på två par byxor på rät och avigsida, så det kan ju knappast vara frågan om ett litet nålstick. Och pratar vi så små mängder blod så bör det också vara svårt att avgöra om det är en direkt avsättning ifrån NB eller en kontaminering av annat slag.

Var det blod på båda byxorna? Var det inte bara en blodfläck vid byxknappen på jeansen?
2016-01-25, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Han hade fått nog av kärringen Rönnbäcks apkonster...

Men det var ju hans advokat som skulle prata för hans sak. Det var det som var så konstigt. Han kunde ju gått tidigare när försvaret pratade och kommit tillbaka. Lite respektlös mot domstolen tycker jag.
2016-01-25, 17:12
Medlem
klurigklurings avatar
Hr överlägger i häktningsfrågan imorgon. Besked senast 15.00. Dom om två veckor.

Jag gissar att det finns åtminstone lite tvivel. IR gjorde bättre ifrån sig denna gång än i TR. Tunnast var väl frågorna som hon ställde angående DNA spåren. Jag skulle ha tryckt mer på att DNA inte nödvändigtvis behöver komma från en blodbesudling som har synliggjorts med hjälp av ljus. Ö.h. borde varje enskild DNA träff ifrågasatts var och en för sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in