2016-01-25, 16:21
Medlem
Mycket bra slutplädering av åklagaren idag, tycker jag. Jag tror att NB är skyldig till mordet på Lisa Holm, och jag tror att han döms till livstids fängelse och permanent utvisning.
Här har jag valt ut stora delar ur Semir Hasanbegovics skickliga rapportering från åklagarens slutplädering idag:
Källa: http://rout.netdialoglive.com/ChatNode/MobileChat.aspx?Chatroom=chat-8jq9T5LL&style=NvNaFaQG (Hämtad 2015-01-25)

Senast redigerad av tankar 2016-01-25 kl. 16:24.
2016-01-25, 16:22
Medlem
Fortsättning, där jag valt ut stora delar ur Semir Hasanbegovics skickliga rapportering från åklagaren Lars-Göran Wennerholm slutplädering idag som jag anser var lysande:
Källa: http://rout.netdialoglive.com/ChatNode/MobileChat.aspx?Chatroom=chat-8jq9T5LL&style=NvNaFaQG (Hämtad 2015-01-25)

2016-01-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Belägg?
Vad jag först och främst ser är att den andra fläckens konturer är så extremt suddiga att det måste röra sig om en överföring och inte en direktblödning. Suddigheten beror inte bara på själva överföringen, utan framför allt på att det vatten du har använt har spräckt en stor del av de röda blodkropparna, och fått ut deras hemoglobin i lösning. Vad du överför är alltså i första hand en massa synligt hemoglobin löst i vattnet. Den allra största delen av de vita blodkropparna sitter fast i fibrinfibrer som i sin tur sitter fast i papperstussen, och låter sig inte överföras. Du kan få en DNA-signal, lite grann beroende på hur länge du har låtit provet torka innan du återfuktade det och hur mycket blod det ursprungligen var, men du ska alltså inte tro att det röda du har överfört ens tillnärmelsevis är att likna vid helblod, och du ska heller inte tro att en van kriminaltekniker tolkar din överföring som en blodfläck.
Dett är Hamilkars utlåtande till ett blodtest från en tråddeltagare.
2016-01-25, 16:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Numbero uno. Jag tillhör ej den skara du kallar "alternativteoretiker". Men det är kanske för att jag råkar ha en annan åsikt om utredningen som helhet, du väljer att kalla mig för detta. Det finns ingenting som talar för att någon plantering skett. De 10 DNA-träffar talar för att NB är rätt man. Fast man ska veta att bland-träffar enligt experter är svårare att tolka än rena blod-träffar.

Jag säger absolut inte att polisen haft turen med sig i utredningen. Men håll med om att det var bra för polisen att mördaren tog bilen till Martorp och outade sig själv. Och visst var det bra för polisen att mördaren inte tog en lov , på måndag morgon, förbi den plats där han hängt brottsoffret och lite snabbt plockat undan dom här små blå repstumparna han glömt dagen innan. Och om han vart en renligare mördare så hade han nog städat upp bajset efter sig.

Och håll med om att det var bra för polisen att pappan har så bra kompisar, som tittade in i ladan när dom släppt avspärrningen den 10/6, och hittade dom där två örhängena som polisen själv missat under tre dygn. Fast lite kredd ska den polispatrull som den 12/6 kl 08.00 blev beordrade att än en gång söka igenom ladan efter spår ha. Dom hittade det tredje örhänget efter 17 min i mjölkrummet. Och i och med det så var det inte så svårt att lista ut var brottsplatsen kunde ligga.

Men fortsätt du att kalla mig "alternativteoretiker" och fortsätt att hylla utredningen. För mördaren kommer med säkerhet dömas till livstid av hovrätten.

Vad är felet med utredningen då menar du? På vad sätt kunde den ha bedrivits annorlunda?

En hel del av ditt inlägg består av poänglösa påpekanden. Polisen hade tur på ett antal punkter - visst. Vi alla hade tur. Utredningsresultat är en funktion både av kvaliteten på utredningsarbetet och vad som finns att hitta. Världens bästa utredare löser inte ett fall där brottslingen inte lämnat några spår, där det inte finns några vittnen och där brottslingen inte finns i den krets personer som det öht finns skäl att förhöra pga koppling till brottsplats eller brottsoffer. Hur tror du det brukar se ut i mål som ger fällande dom? Man fäller folk därför att de gjort misstag och lämnat spår efter sig. Det är inte "tur" utan resultatet av systematisk undersökning och faktainsamling.

Anledningen till att du visst är en alternativteoretiker i ditt tänkesätt är just det här. Du tror att den här utredningen skiljer sig på något avgörande vis från utredningar och åtal i allmänhet. Men det gör den inte. Visst finns det mål med ännu starkare bevisning - ofta för att den tilltalade erkänner och/eller har en sån relation till offret att det är uppenbart i kombo med teknisk bevisning. Men det finns många mål som har svagare också. I så gott som alla mål finns det trådar som inte är fullt uppnystade, bevismaterial som inte blivit undersökt. Det måste bli så eftersom det inte är möjligt att utreda ALLT. Det enda större misstag jag ser i denna utredning är att man hävda avspärrningen av ladan i några dar.

I denna stora utredning har många hundra förhör hållits, polisen har gjort omfattande undersökningar av närområdet och långt över 100 föremål har varit inne hos NFC. Ännu fler har tagits i beslag. Allting har samlats och redovisats på ett överskådligt och pedagogiskt vis i FUP (Något som är svårare än man föreställer sig - men gissningsvis är det få eller ingen av alternativteoretikerna som arbetat med material av den här storleken eller ens arbetat med någon form av mer kvalificerat utredningsarbete)

Sen må så vara att det finns gradskillnader i helvetet. En del av er medger åtminstone att NB "kan" vara skyldig. De värsta dårfinkarna är övertygade om att han är helt oskyldig och att allt är någon slags justitiemord. Men tankesätten och de obefogade tvivlen på polisens arbete och utredningsresultat är desamma.
2016-01-25, 16:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Vad skulle försvaret sagt om man hittat spår av NB i byssjan: Jo naturligtvis ingenting av bevisvärde eftersom han varit i byssjan tidigare.

Det beror ju helt och hållet på vad det är för typ av spår och var de hittas. Vissa spår kan tala för att namngivna personer har gjort på ett eller annat vis i byssjan och som inte kan härledas till den tid då byssjan användes som fikarum och kontor.

Ponera att NN:s fingeravtryck eller DNA hittas på insidan av det skåp där offret hittades, för att ta ett exempel.

Kläderna som täckte offret kan vara besudlade med IB:s DNA, det kan förklara hennes DNA på trosan, för att ta ett annat exempel.

NB:s blod kan finnas på ett klädesplagg som fanns i byssjan, kanske torkade någon av sin handskar i ett fuktigt gräs och därefter hanterade detta plagg och sedan jackan, för att ta ett tredje exempel. Lövet kan ju vara intressant i ett sådant scenario.

Jag tror inte att det finns något i byssjan som kan förklara blodet och DNA besudlingarna, dock så kan det inte uteslutas eftersom att saken inte är undersökt. Ja, jag tycker att utredaren har slarvat även om NB antagligen är skyldig.
2016-01-25, 16:32
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Vad skulle försvaret sagt om man hittat spår av NB i byssjan: Jo naturligtvis ingenting av bevisvärde eftersom han varit i byssjan tidigare.
Försvaret är kanske ute efter att eftersom man inte testat fynden i byssjan så har man inte heller uteslutit spår av någon annan GM.
2016-01-25, 16:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Inger Rönnbäck får ju stå helt oemotsagd. Att göra som Wennerholm, jag kör samma som tingsrätten, det gick ju bra där. Och Brandtler samma stil. Men hur moderna är dessa herrar? Förmodligen räcker det ändå. Från 97-3 till 60-40.

Det kan nog vara en bra taktik i en hovrättsförhandling att låta bli att kommentera uppenbart svammel och nonsens från försvarssidan. Man visar då indirekt som åklagare att man har ett så starkt mål att man inte bekymrar sig om sånt och att man har fullt förtroende för att hovrättens ledamöter själva klarar av att sortera ut det som är så utan substans att åklagaren inte behöver slösa tid på det.
2016-01-25, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Nej för de kläderna tvättades ju samma kväll LH försvann.
"Bara" byxorna väl?
2016-01-25, 16:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vad jag först och främst ser är att den andra fläckens konturer är så extremt suddiga att det måste röra sig om en överföring och inte en direktblödning. Suddigheten beror inte bara på själva överföringen, utan framför allt på att det vatten du har använt har spräckt en stor del av de röda blodkropparna, och fått ut deras hemoglobin i lösning. Vad du överför är alltså i första hand en massa synligt hemoglobin löst i vattnet. Den allra största delen av de vita blodkropparna sitter fast i fibrinfibrer som i sin tur sitter fast i papperstussen, och låter sig inte överföras. Du kan få en DNA-signal, lite grann beroende på hur länge du har låtit provet torka innan du återfuktade det och hur mycket blod det ursprungligen var, men du ska alltså inte tro att det röda du har överfört ens tillnärmelsevis är att likna vid helblod, och du ska heller inte tro att en van kriminaltekniker tolkar din överföring som en blodfläck.
Dett är Hamilkars utlåtande till ett blodtest från en tråddeltagare.
Det är #Hamilkars svar till ett experiment med en torkad och några sekunder uppblött blodfläck som sedan har överförts. Han säger att DNA kan överföras, och hur en liten fläck ser ut vet vi inte. Går den att skilja från en primär blodfläck? Det är svårt att avgöra hur fläckarna ser ut i FUP. Vidare har #Hamilkar varit professor i molekylärbiologi, och hur mycket man lär sig om överföring av blod i det yrket vet jag inte.
2016-01-25, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det känns ändå lite så där att HvR behöver en dag på sig innan de meddelar beslut gällande häktningen, vanligen kommer ju det direkt i anslutning till förhandlingen.

Man kanske vill fundera på hur man ska ställa sig till RPU.
2016-01-25, 16:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Försvaret är kanske ute efter att eftersom man inte testat fynden i byssjan så har man inte heller uteslutit spår av någon annan GM.

Jag tror att det är just vad IR vill säga. Åklagaren säger att man inte har hittat spår ifrån någon annan än NB, och det blir ju lite konstigt om man inte har undersökt allt som kan ha en koppling till mordet, till exempel byssjan och det som låg på offret.
2016-01-25, 16:41
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Man kanske vill fundera på hur man ska ställa sig till RPU.
Nej, eftersom RPU inte meddelas förrän skuldfrågan är fastlagd. Skickas han på RPU så är han också fortsatt häktad under den tiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in