Citat:
Ursprungligen postat av
nightbeast
Det är ju precis vad det gör! Ge mig ett enda utombibliskt bevis för att det som står i bibeln är korrekt, och då menar jag rubbet alltså även mirakler och allt hokus-pokus. Ge mig ett enda bevis.
Jag skrev scenariot eftersom det är just scenariot jag avser. Eftersom du avfärdar Bibeln utifrån ett annat scenario kvittar det hur väl Bibelns scenario stämmer med observationer idag, du kommer ändå att använda ditt scenario som bevis för att Bibelns inte kan vara sann. Nu verkar du vilja att jag ska ge vetenskapliga förklaringar för mirakler och allt "hokus-pokus", men varför skulle jag göra det när jag vet att det inte finns vetenskapliga förklaringar för mirakel? och att mirakler, av en villig ateist/antiteist alltid kommer att kunna avfärdas med att det inte nödvändigtvis innebär att Bibeln är korrekt, även om det sker ett mirakel mitt framför ögonen.
Så vad jag pratar om är scenario och historisk korrekthet vid jämförande av dagens observationer, INTE tolkning av observationer utifrån en tolkningsram som utesluter Bibelns scenario per definition.
Citat:
Vilka vittnesmål? Du menar de du läst i bibeln som säger att det är så? Eller människor i din omgivning, i samma kyrka/församling som också hallucinerar?
Det finns många vittnesmål från människor som berättar att de varit med om händelser som bekräftar Bibelns budskap. Du hittar säkert några bara genom någon enkel sökning. Jag har alltså tagit del av vittnesmål som övertygat mig. Att du automatiskt definierar allt som inte stämmer med din tro, som bevis för hallucination är inget jag kan göra något åt.
Citat:
Vilka då? Har du sett människor som vaknat från de döda? Amputerade som ber till gud och deras lemmar växt ut igen? Människor som druckit gift utan att ta skada? Kan du ge konkreta exempel på dina "egna observationer"? Eller du har fräckheten att tro att vi ska ta dina subjektiva och känslomässiga "aha upplevelser" som sanning till förmån för beprövad och modern vetenskap??
Observationen att Bibelns scenario verkar stämma, allt sammantaget. Från berättelsen om syndafloden som mycket uppenbart har inträffat och det är inget subjektivt eller känslomässigt över det, hela den geologiska kolumnen skriker att det inträffat en världsvida översvämningskatastrof eftersom vartendaste litet fossil måste ha täckts över av sedimentmassor för att ha kunnat fossiliseras. Förekomsten av så kallade "paraconformities" bevisar rakt upp och ner att den tidsskala som vanligtvis accepteras när man pratar fossil, är helt uppåt väggarna felaktig. Det är något annat som hänt och observationer sammantaget tyder på att Bibelns berättelse är korrekt.
Gåtorna avlöser varann på löpande band om man bortser från Bibelns scenario ända till den grad att all världens vetenskapselit sliter håret över hur man kan förklara att 23% materia och 72% energi saknas för att få den sekulära kosmologin att gå ihop....
Till observationen att gamla profetior från Bibeln verkar besannas i vår tid. Judarnas återkomst till sitt gamla land som exempel.
Citat:
Du menar pseudovetenskap, faktamisshandel samt felaktiga och vilseledande påståenden.
Tänk vad fantastiskt du nog tycker det är för dig som kan definiera alla alternativ till den modell du tror på som "pseudovetenskap", ett enkelt sätt att tysta all kritik, eller hur?
faktamisshandel och felaktiga vilseledande påståenden tycker jag dyker upp överallt på den ateistiska sidan. Eller du menar så klart att allt som inte bekräftar det scenario du tror på per definition är sådant? Ändå menar du nog att du inte tror på ditt scenario utan rent av VET att det är sant - ända till någon anmärker på det och du kanske hävdar att det inte finns någon sanning? Eller?
Citat:
En slutsats på felaktiga premisser blir aldrig sann hur du än bär dig åt.
Äntligen något jag kan hålla med om.
Citat:
Absolut, de grundar sig på saker som går att pröva och testa, samt genom fotspår i naturen som pekar på raka motsatsen till en intelligent designer eller skapare.
Du menar kanske tex uniformismens idéer som lade grunden till den tidsskala som används än idag och som även styr radioaktiva dateringars "tillförlitlighet" trots att man efter långt om länge var tvungen att erkänna att den inte höll måttet?
Men nog undrar jag vilka fotspår du menar, som ska peka på motsatsen till skapelse enligt Bibelns scenario.