2016-01-25, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Just det. Om det ändras till vad jag skrev så går det inte längre att påstå att det står fel, men fram tills dess så står det fel.

Fast nu har ju folk påstått att författaren är okunnig i biologi, inte bara att "det står fel".

Citat:
Naturligtvis var de påverkade av att bibeln kallar harar för idisslare. Var annars skulle de ha fått den tanken ifrån?

Nu antar du, du har inga bevis.

Jag antar och är väldigt säker på att ordet "idissla" inte ursprungligen betydde det den gör idag. Jag har inte undersökt detta noggrannare, men t.ex. här talas det om att "stöta upp"

Citat:
Men jag påstod heller inte att harar aldrig kallats för idisslare på svenska. Jag påstod bara att ordet "idisslare" aldrig på svenska har haft en betydelse som passar in på harar.

Ok, varifrån kommer ordet "idissla", vad har det ursprungligen betytt? Jag hinner inte själv undersöka detta just nu.
Citera
2016-01-25, 09:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vi kan i alla fall konstatera att översättningarna inte verkar vara skrivna eller inspirerade av gud.
Man kan ju undra varför en allsmäktig och allvetande gud inte har bättre kontroll på så pass viktiga saker som översättningar av sina egna ord. Det är väl antagligen något outgrundligt...

Ja, det ÄR förvåningsvärd att den postulerade omniscienta GT-'guden' är så urusel när det rör sig om att kunne kommunikera.

(Men det är kanske en del av den falska dikotomi "trostestet", om det inte är "outgrundlighet").
Citera
2016-01-25, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men ännu en ny översättning och/eller nytolkning av bibeln ökar ju bara intrycket av bibelns essentiella luddighet som krävar ständig efterrationalisering.

Du avslöjar dig själv som helt okunnig.
Citera
2016-01-25, 09:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men ännu en ny översättning och/eller nytolkning av bibeln ökar ju bara intrycket av bibelns essentiella luddighet som krävar ständig efterrationalisering.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Om vad? Och hur?
Citera
2016-01-25, 09:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man måste undersöka vad författaren i det främmande språket menar och översätta det så att andemeningen kommer fram.

Och denna "andemenings"-tolkning är bara ännu ett sätt att ge pseudo-legitimitet till subjektiv bibel-tolkning.
Citera
2016-01-25, 10:25
Medlem
Citat:
Om vad? Och hur?

Det lär du dig om du gör lite hemarbete. Jag är inte din stödpedagog.
Citera
2016-01-25, 10:33
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Det lär du dig om du gör lite hemarbete. Jag är inte din stödpedagog.
Sant. JW-tolkningen har aldrig riktigt klarat uppgiften att stå som pedagogiskt dugligt åt folk.. så sant så.
Citera
2016-01-25, 10:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Om vad? Och hur?

Citat:
Det lär du dig om du gör lite hemarbete.

Det gör jag så gärna om du blir mer specifik, så jag vet vad jag bör förkovra mig om.
Citera
2016-01-25, 11:06
Medlem
Citat:
Det gör jag så gärna om du blir mer specifik, så jag vet vad jag bör förkovra mig om.

Jag är som sagt inte din pedagog.
Citera
2016-01-25, 11:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag är som sagt inte din pedagog.

Nej, och det efterfrågar jag inte heller. Vad jag vill ha information om är vad det är jag själv skall förkovra mig om.
Citera
2016-01-25, 12:16
Medlem
Citat:
Nej, och det efterfrågar jag inte heller. Vad jag vill ha information om är vad det är jag själv skall förkovra mig om.

Det är underligt att jag / vi ska svara på dina frågor, men du svarar inte på mina / våra frågor. Men ok, sök på " revidering textkritik " så kanske du hittar något. Jag har inte tid just nu att vara din stödpedagog.
Citera
2016-01-25, 12:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är underligt att jag / vi ska svara på dina frågor, men du svarar inte på mina / våra frågor.

Falsk analogi. Mina frågor är inte av samma typ som dina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in