2016-01-24, 21:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilket svenskt ord menar du är det korrekta och ska användas som beskriver det kon, haren, kamelen och klippgrävlingen gör?

Om det är "tugga om födan" som avses och inte specifikt "idissla" (tugga om uppstött föda) så är det korrekt att skriva just "djur som tuggar om födan" i stället för "idisslare":

Alltså: "haren, ty den idisslar visserligen men har inte kluvna klövar. Den skall vara oren för er; svinet, ty det har visserligen klövar som är helt kluvna, men det idisslar inte."

ska följaktligen korrekt vara: "haren, ty den tuggar visserligen om födan men har inte kluvna klövar. Den skall vara oren för er; svinet, ty det har visserligen klövar som är helt kluvna, men det tuggar inte om födan."

Då blir det inte fel, men så länge som det står idisslar istället så ÄR det fel eftersom ordet "idissla" aldrig så länge som bibeln funnits på svenska har haft en betydelse som passar in på en hare (se själv i SAOL, om du inte tror mig).
Citera
2016-01-24, 21:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
precis som du förstår några intressanta poänger. du är den mest tråkiga personen på hela flashback och det skulle förvåna mig om du inte "vunnit" ett pris i den kategorin redan.

Jaha?
Och vilka intressanta poänger har du själv framfört?
Din invändning om att Jesus inte GICK upp på toppen av ett berg utan fördes dit andligen är helt utan grund i Bibeln och dessutom helt irrelevant för den fråga som diskuterades.
Hela poängen var ju att det felaktigt krävdes ett mycket högt berg för att visa världens alla riken. Om Jesus gick dit, kröp dit, flög dit eller bara togs dit andligt är oväsentligt i frågan. Det går ändå inte att se alla världens riken från en bergstopp, oavsett om det bara var Jesus ande som satt på bergstoppen.

Och påstå nu inte att de hoppade mellan flera bergstoppar, för det står inte så. Det står inte heller att Jesus ande kunde se runt hörn eller att man bara talade om de riken som man kunde se så långt ögat når som "världens alla riken".
Citera
2016-01-24, 21:39
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Hur lång är en "dag" i Första Moseboken?

Det är oväsentligt. jag vet inte varför du blandar in hur lång Guds dag möjligen skulle ha kunnat vara. Jag påstod inget alls om vare sig dagar eller deras längd. Jag skrev bara om ordningsföljder, och då är dagar, år eller eventuellt miljontals år helt irrelevant.

Citat:
På vissa platser, i synnerhet i engelsktalande länder, talar man ofta om en människas livstid som hennes "dag". Man talar om "min fars dag" eller "under Shakespeares dag".
Nej, man talar alltid om ”dagar i plural i den betydelsen (”under Shakespeares dagar”), aldrig i singular, såvida det inte var en mycket speciell händelse som bara varade en dag, och då specificeras det vilken dag det var (t.ex. ”min fars dag på slottet”).
Men, ordet ”dag” var hur som helst aldrig någon del i det jag skrev.
Citat:
"'Må det bli ljus.' Då blev det ljus.
Och Gud började kalla ljuset dag, mörkret däremot kallade han natt. Och det blev kväll, och det blev morgon, en första dag." - 1 Moseboken 1: 3, 5, NW.
Naturligtvis fanns solen och månen till i yttre rymden långt före denna första "dag", men deras ljus nådde inte jordens yta så att en observatör här på jorden skulle kunna se det.

Nej. Det står ingenstans att solen och månen fanns före denna första ”dag”. Det hittar du bara på.
Fjärde dagen: ”Gud gjorde de två stora ljusen, det större att härska över dagen och det mindre att härska över natten, likaså stjärnorna. Han satte dem på himlavalvet till att lysa över jorden, till att härska över dagen och natten och till att skilja ljuset från mörkret.”

Han skapade alltså inte solen förrän den fjärde dagen (likaså stjärnorna). Därefter satte han dem på himlavalvet, så ditt flummeri nedan om att de fanns innan dess men att ljuset inte nådde jorden på grund av molntäcke är bara rent påhittat strunt som det INTE står något om i bibeln.

Citat:
Detta ljus kom från solen, men solen själv kunde inte ses genom molntäcket. Därför var det ljus som nådde jorden "indirekt ljus", vilket framkommer i en kommentar om vers 3 i Rotherhams Emphasised Bible.

Jag såg just en annan dumhet i skapelseberättelsen. Gud skapade tydligen himlen två gånger:

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. 2 Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet. 3
Gud sade: "Varde ljus!" Och det blev ljus. 4 Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. 5 Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Och det blev afton och det blev morgon. Det var den första dagen. 6
Gud sade: "Varde mitt i vattnet ett valv som skiljer vatten från vatten!" 7 Gud gjorde valvet och skilde vattnet under valvet från vattnet ovan valvet. Och det skedde så. 8 Gud kallade valvet himmel.
Senast redigerad av Smeso 2016-01-24 kl. 21:42.
Citera
2016-01-24, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wapswapswaps
Du måste läsa Bibeln för och förstå det och tro på Jesus annars får du inte känna anden. Så då blir det svårt för dig att förstå det här med tänkandet. Tyvärr kan jag inte ta din tro på allvar. Bibeln är sanningens ord och nyckeln till frihet. Allt annat leder till misär.
Det var det jag anade. Det ör alltså "ditt tänk" man ska ha.
Citera
2016-01-24, 21:48
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Skapelsedag 5

"'Må vattnen vimla fram ett vimmel av levande själar, och må flygande skapelser flyga över jorden på ytan av himlarnas utsträckning.' Och Gud grep sig ar med att skapa de stora havsvidundren och alla levande själar som rör sig, som vattnen vimlade fram enligt deras arter, och varje bevingad flygande skapelse enligt dess art." –
1 Moseboken 1: 20, 21, NW.

Det är intressant att lägga märke till att de djur. skapelser som vattnet skulle vimla av kallas "levande själar". Denna term är också tillämplig på de "flygande skapelser [som flyger] ... över jorden på ytan av himlarnas utsträckning".
Och den skulle också omfatta livsformerna i havet och i luften, till exempel havs vidundren, vars fossila kvarlevor forskare på senare tid har funnit.

Och hur menar du att detta skulle vara ett svar på mitt påstående om den felaktiga ordningsföljden att fåglar och valar skapades före reptiler och insekter och blommande växter före alla djur?
Citera
2016-01-24, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om det är "tugga om födan" som avses och inte specifikt "idissla" (tugga om uppstött föda) så är det korrekt att skriva just "djur som tuggar om födan" i stället för "idisslare":

Alltså: "haren, ty den idisslar visserligen men har inte kluvna klövar. Den skall vara oren för er; svinet, ty det har visserligen klövar som är helt kluvna, men det idisslar inte."

ska följaktligen korrekt vara: "haren, ty den tuggar visserligen om födan men har inte kluvna klövar. Den skall vara oren för er; svinet, ty det har visserligen klövar som är helt kluvna, men det tuggar inte om födan."

Ja så kan man göra, bra då har vi löst det.

Om vi ändrar på det i en ny översättning av bibeln, så kan du inte längre anklaga den som skrev 3 Mose 11:2-6 för att vara okunnig, när det t.o.m. står saker om haren och klippgrävlingen som var helt okända för vetenskapen.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Då blir det inte fel, men så länge som det står idisslar istället så ÄR det fel eftersom ordet "idissla" aldrig så länge som bibeln funnits på svenska har haft en betydelse som passar in på en hare (se själv i SAOL, om du inte tror mig).

Nja, det finns exempel på att man kallat haren för idisslare efter 1541, Carl von Linné och William Cowper på 1700-talet gjorde det. Och då kommer du kunna påstå att dom blivit påverkade av bibeln, kanske det, men det visar att det inte är så enkelt att ett ord i alla tider betyder samma sak som idag.

Man måste ha lite urskillning och framför allt ha ett intresse av att objektivt undersöka bibeln, och inte gå på och läsa mer eller mindre seriösa hemsidor vars enda intresse är att försöka hitta fel i bibeln.
Citera
2016-01-24, 22:08
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Fast bibeln använder samma ord för vad kon, haren, kamelen och klippgrävlingen gör, hur ska man översätta det?
Det kanske är det som är felet? Vilket ord används i originaltexten?
Citera
2016-01-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det kanske är det som är felet? Vilket ord används i originaltexten?
Det är väl där skon klämmer? Fiinns det öht några originaltexter att tillgå?
Citera
2016-01-24, 22:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja så kan man göra, bra då har vi löst det.

Om vi ändrar på det i en ny översättning av bibeln, så kan du inte längre anklaga den som skrev 3 Mose 11:2-6 för att vara okunnig, när det t.o.m. står saker om haren och klippgrävlingen som var helt okända för vetenskapen.

Just det. Om det ändras till vad jag skrev så går det inte längre att påstå att det står fel, men fram tills dess så står det fel.

Citat:
Nja, det finns exempel på att man kallat haren för idisslare efter 1541, Carl von Linné och William Cowper på 1700-talet gjorde det. Och då kommer du kunna påstå att dom blivit påverkade av bibeln, kanske det, men det visar att det inte är så enkelt att ett ord i alla tider betyder samma sak som idag.

Man måste ha lite urskillning och framför allt ha ett intresse av att objektivt undersöka bibeln, och inte gå på och läsa mer eller mindre seriösa hemsidor vars enda intresse är att försöka hitta fel i bibeln.

Naturligtvis var de påverkade av att bibeln kallar harar för idisslare. Var annars skulle de ha fått den tanken ifrån?
Men jag påstod heller inte att harar aldrig kallats för idisslare på svenska. Jag påstod bara att ordet "idisslare" aldrig på svenska har haft en betydelse som passar in på harar.
Citera
2016-01-24, 22:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är väl där skon klämmer? Fiinns det öht några originaltexter att tillgå?
Vi kan i alla fall konstatera att översättningarna inte verkar vara skrivna eller inspirerade av gud.
Man kan ju undra varför en allsmäktig och allvetande gud inte har bättre kontroll på så pass viktiga saker som översättningar av sina egna ord. Det är väl antagligen något outgrundligt...
Citera
2016-01-24, 22:42
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
inte ett svar på din fråga men grejjen är den att Jesus skapade mig ett nytt hjärta när jag låg inne på mentalsjukhus och har varit med mig ända sedan dess.
Det mänskliga sinnet kan ofta hallucinera. Att du kom till någon slags ny insikt betvivlar jag inte, men att Jesus eller något annat hokus-pokus ligger bakom - det finns inte på kartan.
Människor förändras, Jesus behövs inte för detta ändamål.
Citera
2016-01-24, 22:45
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Nu är ju saken den att man kan se med annat än sina fysiska ögon.
Men då har du ett nytt problem, varför ens ta med honom upp till ett berg i så fall?
Borde gått lika bra var man än befann sig, om det endast vore mentalt. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in