Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Det finns väl regler mot att ringa till mobilnummer och dessutom är det många som inte svarar när okänt nummer ringer upp. Men det skapar förstås en stor skevhet, jag känner ingen under 50 som har fast telefon.
Jag som har jobbat i branschen kan säga att det finns inga regler mot att ringa till mobiltelefoner överhuvudtaget. Till och med telefonnummer som är anmälda till NIX går hur bra att ringa som helst eftersom en opinionsmätning inte är är försäljning och således omfattas inte opinionsinstituten av telemarketingbranschens egna register - de får helt enkelt inte vara med i den branschorganisationen eftersom de inte sysslar med den verksamheten.
Däremot är det helt metodologiskt felaktigt att inte ringa mobilnummer i dagens samhälle - redan för mer än 10 år sedan började vi på min dåvarande arbetsplats att arbeta upp rutiner för att ringa mobiler: hur många procent av intervjuerna bör göras på fast respektive mobil, som rutin ställa frågan till alla om de enbart har fast/mobil eller både och för att jämföra siffrorna mot verkligheten i syfte att göra en så bra bild av detta som möjligt bland de intervjuade samt ha med det som en parameter att vikta mot.
Även om man kan nå ett godtagbart antal unga människor genom att ringa fasta telefoner genom att helt enkelt tacka nej till att intervjua de äldre man kommer till när kvoten är full så går det inte bortse från att de unga man då intervjuar är en minoritet i samhället som har valt en i vårt samhälle idag alltmer udda livsstil (att vara t ex 21 år och ha fast telefon). Och då kan man inte heller bortse från att de även på andra egenskaper är mer udda än genomsnittet - t ex att de även har hund i större utsträckning, dricker mer mjölk eller röstar på vissa partier.
Som någon annan påpekade dock skulle jag vilja ha en källa på att SIFO inte ringer mobiler. I så fall är dom mer bakåtsträvande än vad som är hälsosamt i branschen, inte bara pga kvalitetsaspekten utan sannolikt även ekonomiskt då det blir dyrare att leta efter den minoritet som är unga med fast telefon än att söka dom på de mobiler där de går att nå snabbare.
Jag vägrar alltså tro på att SIFO inte ringer mobiler förrän någon lagt fram ett bevis. När någon gjort det kommer jag att trilla av stolen pga chock över idiotin - men fram till dess ser jag det som en trådsanning skapad av att någon väckte ett tvivel över hur det låg till.