Citat:
Ursprungligen postat av
El Capitano
Ja, det är sannolikt i viktningen som det blir mest fel. Till och med SCB har högre siffror än Sifo numera har jag för mig och SCB är notoriskt lågt och konservativt i viktningen.
Sifo har ju missat väldigt grovt tidigare också. Jag vill minnas att man i EU-valet underskattade SD så att den riktiga siffran blev närmare 50% högre. Det är väldigt besvärligt för Sifo skulle jag säga nu när SD är så stora som de är. För om man i valet missar med närmare 8-10 procentenheter så blir det en enorm förtroendekris.
Nu minns jag inte så bra hur det var, men jag tänkte rösta på piratpartiet i EU valet, men ändrade mig till SD pga tidningarnas kampanj mot SD före valet, kampanjen kan ju ha baserats på siffror från opinionsundersökningar... Isåfall kan man säga att opinionsundersökningarna påverkade hur folk röstade och därför kom att visa fel. Om nu många andra också gjorde som mig?
Alltså man skrev att det skulle gå dåligt för SD i EU valet och att det betydde att det skulle gå dåligt för SD i riksdagsvalet också... Man hade ju en motsatt kampanj för MP och det stämde ju bara till hälften