Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Ånej, inte den diskussionen igen. Ett seriöst opinionsinstitut mäter rätt, eller försöker mäta så rätt det går, det är allt jag har att säga. Facit finns..
Åjo, Kan du presentera facit då tror du? Om det hade ett facit (korrekt utan att kunna ifrågasättas) så skulle ju den felaktiga här åka av banan? Hur O-pk det än skulle vara.
Citat:
Ursprungligen postat av
LBeria
Detta har diskuterats mycket i tråden. Man har vänt ut och in på alla möjliga förklaringar under många och långa diskussioner. Jag gissar att du kanske inte följt tråden sådär jättelänge?
Får erkänna att jag inte läst sida upp och sidan ner. Men ska kolla lite extra på det nästa gång jag korkar upp en flaska vin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aja Baja
"Seriös media" diskuterar detta genom att representanter från de institut som har mätt upp lägst värden för SD, dvs. mest fel, oemotsagda tillåts smutskasta sina konkurrenter.
Här i tråden har vi fört långa diskussioner om huruvida telefoninstituten är korrumperade eller bara inkompetenta när de uppmäter siffror som ligger så långt från verkligheten för SD. Ingen mening med att dra upp det igen eftersom det inte finns några bevis åt det ena eller det andra hållet.
Visst, man kan föra diskussioner, men finns det ett enda belägg som fastslår att någon av dem faktiskt är korrumperad?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lobengula
Det är onekligen intressant hur det kan skilja 10% i två olika mätningar på kort tid. Jag skulle välkomna en seriös diskussion i media där man analyserar orsaken, men det lär inte hända. Media är på sandlådenivån och avfärdar de undersökningar som inte visar "rätt" resultat.
Sifo är seriöst, så också världens största opinionsinstitut YouGov, ändå skiljer det sig så mycket åt. Någon av undersökningarna är bevisligen inte korrekt, fråga är vilken?
Det man saknar är väl att folk från forskningsvärlden inte uttrycker sig mer om detta? Att inte representanter från de olika instituten förespråkar sina undersökningar mer offentligt? På så sätt kunde en debatt tvingas fram? Eller så missar jag det helt?
Som sagt, jag tror att båda är seriösa och jag tror att båda är korrekt i såvida att de får ett resultat efter sin metod. Om det reflekterar över vad ett resultat skulle bli om vi faktiskt hipp som happ fick resa oss ur soffan och imorgon söndag skulle gå och rösta är ju vad vi vill tro att det resultatet skulle speglas i undersökningarna. 10% i skillnad på SD:s nivå är helt ohållbart och borde rendera i att hela twitter exploderar i ett hälsosamt (nåja) Sverige, med alla rödvinsjournalister som tycks kombinera vin, chips och twitter?
Citat:
Ursprungligen postat av
Asobi
Man får ha i åtanke de olika metoderna. SIFO kör väl med telefonintervjuer? Då är det inte otroligt alls att många inte vågar svara SD, därav det låga antalet och framförallt runt skandaler kring SD, man vill ju inte vara på "fel" sida öppet i telefon.
Yougov har ju också sina brister. Till exempel är det möjligt kring missförstånd, stressig ifyllning osv, vissa är ju bara med för alla bonusar och inte för att ge seriösa svar. Men tror det är därför de också träffar högre kring SD, just för att folk vågar säga det när ingen kan kommentera på det.
För er som vill se skillnaden mellan Tele och Webb metodernas resultat denna månad så fann jag denna:
https://pbs.twimg.com/media/CZb4CGMUYAA3ANU.jpg:large
Ontopic: Lite småskumma resultat i månadens mätningar helt klart då alla säger olika saker. Tror mest intressant blir februari och mars, det är då mycket av det som händer just nu i media kommer räknas in. Idag är det vad då, typ 3-5 rapporter om flyktingars övergrepp på kvinnor, detta kommer ju ge sitt lyft till SD men det kommer ju ske stegvis.
Det jag inte riktigt fattar är att SD går ner efter inledningen med alla händelser som vi normalt tror gynnar SD. Främst så borde SD öka med missnöjesröster tänker jag, om så än tillfälligt?
Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
Är man seriös så använder man en metod som fungerar. Världen har förändrats, men inte Sifo. Dom tror fortfarande att det är 1900-talet.
Telefoninterjuver fungerar inte längre. Folk har inte telefon, eller svarar inte när okända nummer ringer. Sifos urval blir alltså mest pensionärer och andra som sitter med fast telefon och svarar på allt som kommer in. Webpaneler är större och har ett mycket bättre urval.
Tittar man hur det gick 2014 så borde det föranlett Sifo att se över sina arbetsmetoder. Det har dom inte gjort.
Att skillnaderna inte diskuteras i gammelmedia beror på att man inte vill ge uppmärksamhet åt SDs siffor.
En intressant trend är dock att merparten av SDs ökade stöd kommer just från S. Folk som Löfven kallat fascister med vidrig människosyn. Dom väljarna kan han ju si i stjärnorna efter. Frågan är vilka som skall lockas att rösta S och med vilka medel? Kort sagt; Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.
Det skojjiga är att S tappat ca 8%-enheter sedan valet 2014. Fortsätter dom att tappa väljare i samma takt så hänger dom på riksdagsspärren valet 2018. Det kan bli kul.
Men kompenseras inte antalet accepterade svar med åldern på de som svarar? "
Folk har inte telefon". Är du säker?
Att identifiera en brist som man kunde anta att Sifo borde gjort eftersom de ligger så långt ifrån valresultat i jämförelse med exempelvis Yougov borde de ha gjort? Någon som hört det?
Hur svetsaren och socialdemokraterna ska lösa en av Sveriges största politiska kriser någonsin är jag glad att slippa. Jag tror dock att de bara är början på fallet för dem? Jag tror att de har möjlighet att komma över 30%? Men då får de sopa undan och byta ut folk. Istället för "varannan damernas" så kunde de kanske applicera "varannan begåvad"? Det vore i alla fall en start?