2016-01-24, 10:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Jag har sett Han med mina egna ögon och han skiner mer än en eld och självaste solen skulle bli förmörkad i Hans närvaro.

Och varför skulle anekdotisk information från en psyksjuk person väga tyngre än dom verktyg som moderna metafysik använder?
Citera
2016-01-24, 10:33
Bannlyst
tror du att du upplevs mindre psyksjuk, som sitter och gnäller på religionsforumet på flashback 24/7 i flera år?
Citera
2016-01-24, 10:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Jag hade haft problem med min tro på Bibeln om det saknades empiriska evidens för dess scenario. Men jag har tagit del av tillräckligt med vittnesmål och egna observationer och gått igenom trovärdig argumentering för Bibelns scenario för att dra slutsatsen att den är sann.

Konstigt att det mesta av din "argumentation" i så fall är demagogi.

Citat:
Jag har råkat ut för ateister som viftar med Bibeln och hävdar att den måste tolkas så det blir fel.

Och den rätta tolknings-METODOLOGI är?

Citat:
Det är ju märkligt, jag har granskat Biblen och insett att den håller.

Ja, naturligvis ... DU är ju en självutnämnd "auktoritet", så bibeln MÅSTE "hålle" (ironi).

Det är visst ditt Dunning-Kruger syndrom som spökar igen.

Citat:
Vanligt bland ateister också, fast de brukar inte vara medveten om sin tro.

Missionsmanuals-kneejerk: Den ateistiska "tro" (om du vill ta upp detta papegojesnack igen, kom med belägg för det på relevant tråd).

Citat:
Och så länge man envisas med att Bibeln måste tolkas som om den inte stämmer, så får man den naturligtvis inte att stämma heller.

Och vice versa, bästa demagog (vill man se bibeln som sann, så gör man den sann).

Så vad med att använda RIKTIG logik och RIKTIG epistemologi istället.
Citera
2016-01-24, 10:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och varför skulle anekdotisk information från en psyksjuk person väga tyngre än dom verktyg som moderna metafysik använder?

Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
tror du att du upplevs mindre psyksjuk, som sitter och gnäller på religionsforumet på flashback 24/7 i flera år?

Ja.

Iövrigt är din kommentar ett icke-svar på min fråga.
Senast redigerad av Bogomil 2016-01-24 kl. 10:39.
Citera
2016-01-24, 10:49
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Tror att önketänkandet tar rät stor plats , bland bibeltolkar-flockens huvudsakliga motivation, att alls se bibeln som rättrådig källa i fråga om att betrakta boken som "sann" eller fabulativ stilmässig och därmed också mestadels skönlitterärt prov på dåtida tidsera.

För varhelst gud och gudsanspråk kommer upp på agendor, så kommer likafullt prestige och maktbegär och exkluderande moralism också fram.

Vartenda samhälle som försöker implementera "guds vilja fallerar omedelbart genom att mynta rigid principiell moralism, som är starkt oföljsam mot ändlighet.. i hur varenda mänsklig angelägenhet har sin början uppgång och fall : ändlighet.

Medan man försöker ideligen mekka och justera "gud" att vara en fix kraft... som alltså inte alls skulle ha ändlighet.. utan evighet.

Så uppenbart infantilt och rudimentär kvarleva från mycket förgångna tiders idépraxis.

Att jag förvånas över hur rabiat man får vara, enbart i den lilla banala saken att "ha gudstro" , sådan otroligt prestige och mätningsexercis, med sådant tjafs.. som ju är väsensskilt från mer mogen avvägd empirisk undersökning.

Det säger sig självt att RELATIONER som har maktkoncentrat med idel osämja och stamsedvänja, inte kan ses som något att omtalas som "sanning"

Teokrater och deras marionetter, wannabe´s och enstaka tolkar-elitistiska narcissister som tolkar gudstro som ekvivalent med vetenskap... sådant kan jag se har klara paralleller med hypokondri.

Dt är lite lustigt, med bristen på självinsikt hos dem som menar att bibeln HAR betydelsen idag - när varenda steg av utveckling så klart visar, hur bibeln lämnats därhän, för nu rätt längesedan.

Interna bedjandegrupper, men de upplöses så fort dagordningen är avverkad och finner snabbt den normala rågången igen , dvs in i det värdsliga levernet.

I värdsligt leverne, vore det skrattretande att förhålla sig till bibeverserandet, som någonting tillförlitligt att behöva ses som "ytterst seriöst" och så viktigt, att behöva aktualisera i nutid.

Men så finns extremfundamentalister, och motsvarighet till IS.. men de är lite slipade och jobbar ev. mer marknadsmässigt, tuffar på där - livets ord.. bara en sån sak....

(dessutom vet de när de ljuger som en häst travar : att hålla upp bibeln är ju stilistiskt gångbart, enbart)
Citera
2016-01-24, 10:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Tror att önketänkandet tar rät stor plats , bland bibeltolkar-flockens huvudsakliga motivation, att alls se bibeln som rättrådig källa i fråga om att betrakta boken som "sann" eller fabulativ stilmässig och därmed också mestadels skönlitterärt prov på dåtida tidsera.

För varhelst gud och gudsanspråk kommer upp på agendor, så kommer likafullt prestige och maktbegär och exkluderande moralism också fram.

Vartenda samhälle som försöker implementera "guds vilja fallerar omedelbart genom att mynta rigid principiell moralism, som är starkt oföljsam mot ändlighet.. i hur varenda mänsklig angelägenhet har sin början uppgång och fall : ändlighet.

Medan man försöker ideligen mekka och justera "gud" att vara en fix kraft... som alltså inte alls skulle ha ändlighet.. utan evighet.

Så uppenbart infantilt och rudimentär kvarleva från mycket förgångna tiders idépraxis.

Att jag förvånas över hur rabiat man får vara, enbart i den lilla banala saken att "ha gudstro" , sådan otroligt prestige och mätningsexercis, med sådant tjafs.. som ju är väsensskilt från mer mogen avvägd empirisk undersökning.

Det säger sig självt att RELATIONER som har maktkoncentrat med idel osämja och stamsedvänja, inte kan ses som något att omtalas som "sanning"

Teokrater och deras marionetter, wannabe´s och enstaka tolkar-elitistiska narcissister som tolkar gudstro som ekvivalent med vetenskap... sådant kan jag se har klara paralleller med hypokondri.

Dt är lite lustigt, med bristen på självinsikt hos dem som menar att bibeln HAR betydelsen idag - när varenda steg av utveckling så klart visar, hur bibeln lämnats därhän, för nu rätt längesedan.

Interna bedjandegrupper, men de upplöses så fort dagordningen är avverkad och finner snabbt den normala rågången igen , dvs in i det värdsliga levernet.

I värdsligt leverne, vore det skrattretande att förhålla sig till bibeverserandet, som någonting tillförlitligt att behöva ses som "ytterst seriöst" och så viktigt, att behöva aktualisera i nutid.

Men så finns extremfundamentalister, och motsvarighet till IS.. men de är lite slipade och jobbar ev. mer marknadsmässigt, tuffar på där - livets ord.. bara en sån sak....

(dessutom vet de när de ljuger som en häst travar : att hålla upp bibeln är ju stilistiskt gångbart, enbart)

Japp, den pådyvlande kristnas bibeltolknings-METODOLOGI är i stort sett alltid efterrationaliserande.
Citera
2016-01-24, 11:06
Medlem
Citat:
Aaah, så bronsålders-metafysiken klarar endast av en granskning i ett bronsålders-perspektiv.
Vad jag menar är att Bibeln klarar av en granskning om man utgår från vad författaren menat, inte genom att förutsätta att författaren måste menat på ett sätt så att det blir fel utifrån en nutida metafysik som utesluter Guds skapande enligt Bibeln.
Citera
2016-01-24, 11:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Vad jag menar är att Bibeln klarar av en granskning om man utgår från vad författaren menat.

Och hur tar man reda på det (på ett akademisk logisk/epistemisk sätt)?

Du kan ju t.ex. ta en titt på Benons hejdlösa hitta-på komponenter och efterrationaliseringer. Hur i Noodlis namn kan något vettigt extraheras av det?

Genom att säga: "Vad h*n egentligen menade var ..."?
Senast redigerad av Bogomil 2016-01-24 kl. 11:14.
Citera
2016-01-24, 11:14
Medlem
Citat:
Ja, naturligvis ... DU är ju en självutnämnd "auktoritet", så bibeln MÅSTE "hålle" (ironi).

Det är visst ditt Dunning-Kruger syndrom som spökar igen.
Säger du samma till nightbeast?

Citat:
Missionsmanuals-kneejerk: Den ateistiska "tro" (om du vill ta upp detta papegojesnack igen, kom med belägg för det på relevant tråd).
Det är du som återkommande snackar papegoja så fort man frågar om hur dina resonemang och kommenatarer har relevans för det som diskuteras.

Citat:
Och vice versa, bästa demagog (vill man se bibeln som sann, så gör man den sann).

Så vad med att använda RIKTIG logik och RIKTIG epistemologi istället.
Nä, vice versa stämmer inte bäste demagog! Dess scenario kan mycket väl vara sant om man undersöker saken.
Jag vet inte vad du menar när du pratar om RIKTIG logik och RIKTIG epistemologi, för du verkar inte kunna definiera vad du menar med dessa ord.
Citera
2016-01-24, 11:17
Medlem
SSG90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

Till viss del, men den är nog skriven väldigt mycket efter vad som var passande och lämpligt på annat sätt.

/Ateist
Citera
2016-01-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drink.luder
Bibeln är endast en sammanställning av många, många skrifter, därför kan man inte anse att den är helt klar och sann.

Mycket av det som anses vara skitsnack eller helt oklart beror nog på att de valda skrifterna är ofullständiga.

Då vet du inte vad Bibeln handlar om

https://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/vad-l%C3%A4r-bibeln/
Citera
2016-01-24, 11:24
Medlem
Citat:
Och hur tar man reda på det (på ett akademisk logisk/epistemisk sätt)?
En första förutsättning är ju att försöka att i bästa möjliga mån avgöra vad författaren menat med det han skriver och hur författaren förstått det han skrivit. I detta fall är det helt ologiskt att pådyvla författaren en nutida definition för en företeelse och sen hävda att den nutida förståelsen bevisar att författaren inte visste vad denne pratade om.

Citat:
Du kan ju t.ex. ta en titt på Benons hejdlösa hitta-på komponenter och efterrationaliseringer. Hur i Noodlis namn kan något vettigt extraheras av det?
Genom att säga: "Vad h*n egentligen menade var ..."?
Jag håller inte med Benon i det han skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in