Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Vill du ens att det byggs fler lägenheter och bristen byggs bort?

1. Att bygga bort dagens brist är väldigt svårt, åtminstone i storstäderna. Ifall man betänker att befolkningen naturligt ökar med säg en halvprocent per år och man sedan importerar ett stort antal människor som rent naturligt kommer att söka sig till storstäderna så blir det väldigt svårt att bygga ikapp bostadsbristen. Stockholms storstadsområdens befolkning torde öka med 0,5miljoner invånare de närmsta 20åren och de två övriga storstädernas med 0,1-0,250 miljoner invånare per styck.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Nej jag är realist. På vilket sätt har invandrare skuld till hyresregleringen?
1. Den är de helt oskyldiga till.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det skulle konstnärerna tänkt på lite tidigare innan de skaffade sig ett rivningskontrakt. Finns säkert lokaler för de att hyra, men då får de betala vad det det kostar.
Vilket de uppenbarligen inte vill....
1. Det hade nog gjort det samma ifall de haft förstahandskontrakt. Tiden är över när varje åtgärd i hyreshus skulle godkännas av hyresgästföreningen. Vidare hade nog aldrig hyresgästföreningen makt att förhindra rivningslov, nya detaljplaner och bygglov(inkl. rivningslov) som annat än en funktion av god bekantskap med politiker avseende detaljplanen.
Citat:
Ursprungligen postat av
lejonhead
När jag läser på forumet om bostäder, så verkar många sitter och hoppas på den stora priskrasch på bostäder, speciellt på storstäderna.
Jag undrar om ni förstår samband mellan bostadsbrist och pris på bostäderna. Kan säga så att OM en pris krasch kommer, då är det logiskt bostadsbyggande kommer hämmas KRAFTIGT i flera år kanske årtionde framåt. Det kommer leda till mycket värre bostadsbrist i framtiden än nu. Privat konsumtion kommer sänkas också med högre arbetslöshet, brottslighet som följd. Ni som sitter och hoppas på Sveriges undergång, och kanske eget undergång på en krasch är fel i tankesätt?
Jag är också övertygad om, politikerna oavsett vad de säger, kommer göra allt de kan att hålla uppe bostadspriserna. Små partier vill ta bort avdrag, införa skatter är i minoritet, just därför de vill rida på popularitet vågen.
1. Det är lite olika funktioner i det där, avundsjuka, tjuveri av olika former, spekulation, etc. helt klart kommer räntan att gå upp inom åtminstone 5-20år. Frågan är om inte massimmigrationen kommer att balansera den effekten när den behagar infinna sig.
2. Jag tror att du är inne på rätt linje.
3. Givetvis är det så. Men det är lite pest och kolera över det hela, så länge de gör det kommer Sd att långsamt öka och ifall de inte gör det kommer de snabbt att bli impopulära.