2016-01-24, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej invandrare har faktiskt ingen skuld i att konstnärer med rivningskontrakt har rätt att stoppa och försena byggen av nya bostäder.

1. Det är helt korrekt. Ifall det har skrivits ett kontrakt där dessa konstnärer försetts en massa rättigheter så är det givetvis som så att kontraktsskrivaren bär ansvaret. Annars är det ju ganska enkelt att helt sonika vräka dem varvid de förlorar sin talesrätt, ifall det bara är de som klagar. Kommunen kan ju faktiskt inleda med rivningslov istället.

2. Egentligen borde enbart berörda markägare anses ha talesrätt vid sådana prövningar med en snabb sållningsfunktion vid domstolsväsendet. Det skulle innebära att tex. vid hyrehus så har värden talesrätt, vid bostadsrättsföreningar, föreningen och inte dess medlemmar. Det skulle kunna professionalisera klagoverksamheten betydligt.

3. Sedan så nämndes någon ekonomisk investering som konstnärerna skulle ha gjort på en rund summa om 10 miljoner. Det är nog inte ett argument för att stoppa ett bygge eller ny detaljplan, men kanske något att hantera under ius civile, allt förstås beroende på hur kontraktet ser ut.
Citera
2016-01-24, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det är helt korrekt. Ifall det har skrivits ett kontrakt där dessa konstnärer försetts en massa rättigheter så är det givetvis som så att kontraktsskrivaren bär ansvaret. Annars är det ju ganska enkelt att helt sonika vräka dem varvid de förlorar sin talesrätt, ifall det bara är de som klagar. Kommunen kan ju faktiskt inleda med rivningslov istället.

2. Egentligen borde enbart berörda markägare anses ha talesrätt vid sådana prövningar med en snabb sållningsfunktion vid domstolsväsendet. Det skulle innebära att tex. vid hyrehus så har värden talesrätt, vid bostadsrättsföreningar, föreningen och inte dess medlemmar. Det skulle kunna professionalisera klagoverksamheten betydligt.

3. Sedan så nämndes någon ekonomisk investering som konstnärerna skulle ha gjort på en rund summa om 10 miljoner. Det är nog inte ett argument för att stoppa ett bygge eller ny detaljplan, men kanske något att hantera under ius civile, allt förstås beroende på hur kontraktet ser ut.

1. Nej det är inte helt korrekt att en halvmiljon blattar inte tar fysisk plats.

2. Vem bryr sig om vad något vänsterunderhållningsluder juckar sitt skrev mot?

3. De som kallar sig konstnärer är framtidens korrupta bidragskackerlackor. Det bästa vore att sparka ut konstnär-, feminist-, vänster-, och det intellektuella slöddret ur välfärdsapparaten. Ditt liv skulle bli bajs, samma bajs som den arbetarklass som tvingas käka halshuggararab i förskolan.

4. Sluta låtsas att du är din egen fantasis rättfärdigande Kurt Röv Smör. Du är inte jättelistig, håll dig till Avpixlat.
Senast redigerad av femlitersbongen 2016-01-24 kl. 01:28.
Citera
2016-01-24, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femlitersbongen
1. Nej det är inte helt korrekt att en halvmiljon blattar inte tar fysisk plats.

2. Vem bryr sig om vad något vänsterunderhållningsluder juckar sitt skrev mot?

3. De som kallar sig konstnärer är framtidens korrupta bidragskackerlackor. Det bästa vore att sparka ut konstnär-, feminist-, vänster-, och det intellektuella slöddret ur välfärdsapparaten. Ditt liv skulle bli bajs, samma bajs som den arbetarklass som tvingas käka halshuggararab i förskolan.

4. Sluta låtsas att du är din egen fantasis rättfärdigande Kurt Röv Smör. Du är inte jättelistig, håll dig till Avpixlat.

1. Och vem bryr sig om din tolkning av det hela?, vi talar om ett specifikt fall av överklagande relaterat till bostadsbrist. Inte huruvida folk behöver bostad eller ej. En sak som att en byggnad är full när den är full förstår; 10 åringar, människor från tredjevärlden med motsvarande lågstadie eller dagisutbildning. Vill du diskutera invandring och integration får du bege dig till den delen av forumet, alla förstår att bostadsbristen uppstått genom invandring och relationen mellan födelse och dödstal.

2. Det var den juridiska talesrätten som avsågs, inte din lust till perversioner, ifall du vill diskutera sådant finns ett forum för sådant också.

3. Varför skulle mitt liv påverkas av ett sådant beslut, jag är varken konstnär eller konstintresserad. Däremot är konst verkligen viktigt vid utformandet av bostadskvarter - något som är aktuellt vid bostadsbyggande. I övrigt är konst mycket viktigt i många avseenden avseende både lokaler och utformning av byggnader och detaljplaner. Detta innebär inte att konstnärer ha någon särskild talesrätt i rättssammanhang.

4. Avpixlat har jag aldrig skrivit en rad på. Men av dina inlägg kan man lätt dra slutsatsen att du är någon form av Svensk variant på det där invandringsproblemet som så frekvent kommer upp i trådar lite varstans. Med ius civile avsågs förövrigt civilrättslig stämning, jag antar att trivial latin inte ingår i ditt ordförråd.
Citera
2016-01-24, 09:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Nej invandrare har faktiskt ingen skuld i att konstnärer med rivningskontrakt har rätt att stoppa och försena byggen av nya bostäder.

Eller att lgh i gamla beståndet är kraftigt prisreglerade på sina håll...

Vill du ens att det byggs fler lägenheter och bristen byggs bort?
Citera
2016-01-24, 10:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Ja men inte för mina pengar. Bristen kommer aldrig att byggas bort hur gärna du ön vill det.
Citera
2016-01-24, 10:45
Medlem
Citat:
Ja men inte för mina pengar. Bristen kommer aldrig att byggas bort hur gärna du ön vill det.

Men du är helt okej med att dina pengar går till att ta hit fler araber och muslimer samt bekostar uppehälle för zigenare och gatubarn från Nordafrika?
Citera
2016-01-24, 11:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Men du är helt okej med att dina pengar går till att ta hit fler araber och muslimer samt bekostar uppehälle för zigenare och gatubarn från Nordafrika?

Jag tycker att vem som helst som kan försörja sig själv och sin familj ska få komma, om de är laglydiga och väl anpassade i vårt samhälle.
Citera
2016-01-24, 13:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad jag frågade efter var hur du ser på att åtminstone någon halvmiljon blattar får skattefinansierat tillträde till hyresmarknaden?
Det är inte riktigt sant, eftersom de flesta hyresrätter är upptagna sedan länge.

Citat:
Du tycks fantisera bort den följande hungersnöden och privata prisstegringen med att det har med hyresgästens oförmåga att inte se grisbajs som ett näringsmässigt alternativ till kålrot.
Vad är det som säger att man måste bo i hyresrätt och att någon annan ska ordna med ett sådant boende?

Citat:
Du representerar den bostadspolitiska nyliberala varianten av Alice i Underlandet?

Ja liberal är jag och realist till skillnad mot många andra i denna tråd.
Citera
2016-01-24, 13:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Du är ju ett stort skämt eller politiker.

Nej jag är realist. På vilket sätt har invandrare skuld till hyresregleringen?
Citera
2016-01-24, 13:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nej det överklagas en massa men inte pga sådant här. Varför skulle folk vilja flytta när det inte finns bostäder att flytta till? Klart som fan de klamrar sig fast vid bostäderna de bor i.

Det skulle konstnärerna tänkt på lite tidigare innan de skaffade sig ett rivningskontrakt. Finns säkert lokaler för de att hyra, men då får de betala vad det det kostar.

Vilket de uppenbarligen inte vill....
Citera
2016-01-24, 13:23
Medlem
När jag läser på forumet om bostäder, så verkar många sitter och hoppas på den stora priskrasch på bostäder, speciellt på storstäderna.

Jag undrar om ni förstår samband mellan bostadsbrist och pris på bostäderna. Kan säga så att OM en pris krasch kommer, då är det logiskt bostadsbyggande kommer hämmas KRAFTIGT i flera år kanske årtionde framåt. Det kommer leda till mycket värre bostadsbrist i framtiden än nu. Privat konsumtion kommer sänkas också med högre arbetslöshet, brottslighet som följd. Ni som sitter och hoppas på Sveriges undergång, och kanske eget undergång på en krasch är fel i tankesätt?

Jag är också övertygad om, politikerna oavsett vad de säger, kommer göra allt de kan att hålla uppe bostadspriserna. Små partier vill ta bort avdrag, införa skatter är i minoritet, just därför de vill rida på popularitet vågen.
Citera
2016-01-24, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

1. Att bygga bort dagens brist är väldigt svårt, åtminstone i storstäderna. Ifall man betänker att befolkningen naturligt ökar med säg en halvprocent per år och man sedan importerar ett stort antal människor som rent naturligt kommer att söka sig till storstäderna så blir det väldigt svårt att bygga ikapp bostadsbristen. Stockholms storstadsområdens befolkning torde öka med 0,5miljoner invånare de närmsta 20åren och de två övriga storstädernas med 0,1-0,250 miljoner invånare per styck.

Citat:
Nej jag är realist. På vilket sätt har invandrare skuld till hyresregleringen?

1. Den är de helt oskyldiga till.

Citat:
Det skulle konstnärerna tänkt på lite tidigare innan de skaffade sig ett rivningskontrakt. Finns säkert lokaler för de att hyra, men då får de betala vad det det kostar.

Vilket de uppenbarligen inte vill....

1. Det hade nog gjort det samma ifall de haft förstahandskontrakt. Tiden är över när varje åtgärd i hyreshus skulle godkännas av hyresgästföreningen. Vidare hade nog aldrig hyresgästföreningen makt att förhindra rivningslov, nya detaljplaner och bygglov(inkl. rivningslov) som annat än en funktion av god bekantskap med politiker avseende detaljplanen.

Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
När jag läser på forumet om bostäder, så verkar många sitter och hoppas på den stora priskrasch på bostäder, speciellt på storstäderna.

Jag undrar om ni förstår samband mellan bostadsbrist och pris på bostäderna. Kan säga så att OM en pris krasch kommer, då är det logiskt bostadsbyggande kommer hämmas KRAFTIGT i flera år kanske årtionde framåt. Det kommer leda till mycket värre bostadsbrist i framtiden än nu. Privat konsumtion kommer sänkas också med högre arbetslöshet, brottslighet som följd. Ni som sitter och hoppas på Sveriges undergång, och kanske eget undergång på en krasch är fel i tankesätt?

Jag är också övertygad om, politikerna oavsett vad de säger, kommer göra allt de kan att hålla uppe bostadspriserna. Små partier vill ta bort avdrag, införa skatter är i minoritet, just därför de vill rida på popularitet vågen.

1. Det är lite olika funktioner i det där, avundsjuka, tjuveri av olika former, spekulation, etc. helt klart kommer räntan att gå upp inom åtminstone 5-20år. Frågan är om inte massimmigrationen kommer att balansera den effekten när den behagar infinna sig.

2. Jag tror att du är inne på rätt linje.

3. Givetvis är det så. Men det är lite pest och kolera över det hela, så länge de gör det kommer Sd att långsamt öka och ifall de inte gör det kommer de snabbt att bli impopulära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in