2016-01-24, 00:53
Medlem
Rektangels avatar
Att insinuera att väljarflykten är från S till M ställer än mer krav på AKB att fälla regeringen och samarbeta med SD.

Innerst inne tror jag denna opinionsundersökning ökar trycket på AKB inom de egna leden att fälla regeringen och jag tror hon inför detta känner sig ganska obekväm.

Hon hade haft det klart enklare om flykten hade gått direkt från S till SD om man nu väljer att tro på denna undersökning. Indirekt och implicit ger undersökningen en fingervisning till AKB om vad som behöver göras.

-Fäll regeringen.
2016-01-24, 01:23
Medlem
Hehe SIFO är roliga.
Reality check.
Om de har rätt då borde M utlösa nyval.... nyss.
Gör de det?
Nej?
Varför nej, för att SIFO har... SÅ RÄTT!?
2016-01-24, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Att insinuera att väljarflykten är från S till M ställer än mer krav på AKB att fälla regeringen och samarbeta med SD.

Innerst inne tror jag denna opinionsundersökning ökar trycket på AKB inom de egna leden att fälla regeringen och jag tror hon inför detta känner sig ganska obekväm.

Hon hade haft det klart enklare om flykten hade gått direkt från S till SD om man nu väljer att tro på denna undersökning. Indirekt och implicit ger undersökningen en fingervisning till AKB om vad som behöver göras.

-Fäll regeringen.

Misstroende-förklaring mot regeringen fodrar minst 175 ledamöter i riksdagen röstar därför!
Alla borgerliga partier + SD måste ställa upp, och inget parti får avstå för att det skall gå det igenom.
En förutsättning är ju givetvis man har ett alternativ till Löfven!

Totalt blir de borgerliga + SD 190, mot 159 för vänsterblocket.
Det innebär sålunda åtskilliga "borgare" eller SD-are kan avstå eller rösta mot sitt parti, så går misstroendet ändå igenom!
Senast redigerad av Hultabultan 2016-01-24 kl. 01:44.
2016-01-24, 03:39
Medlem
Nilsboks avatar
10% skillnad - kan inte bara vara mätmetoder. SIFO:s siffror är fejkade helt enkelt. Tror dessutom SIFO ägs av Bonniers, lite osäker på det men hursomhelst, deras mätningar är fejk.
2016-01-24, 04:03
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Visst, man kan föra diskussioner, men finns det ett enda belägg som fastslår att någon av dem faktiskt är korrumperad?

Nej, det finns inga säkra bevis, men frågan är vad det har för betydelse. Antingen är deras siffror en ren bluff, eller också är de så inkompetenta att de hamnar fel av den anledningen. I vilket fall som helst är deras siffror väldigt långt från verkligheten. Det har bevisats i de senaste valen.

Telefon-instituten använder en metod som fungerade för många år sedan.
De vet mycket väl om att det inte längre fungerar, men de vägrar uppdatera sina metoder eller viktningar för att hamna rätt. Om man sen väljer att kalla det för korruption eller inkompetens när de låtsas att deras siffror motsvarar opinionen saknar betydelse.
2016-01-24, 04:33
Medlem
Om Sifo ens är i närheten av att spegla opinionen så är den genomsnittlige svenska väljaren ännu mer korkad än jag kunde ana. Att partiet som bär allra störst ansvar för situationen som Sverige nu befinner sig i skulle öka med 3,5 procentenheter! Som tur är så tror och hoppas jag att Sifo är helt ute och cyklar, det måste vara så, om inte.
2016-01-24, 05:30
Medlem
P04s avatar
Jag skulle tro att det räcker med att några av SIFOs intervjuare bryter på förortssvenska för att resultatet ska bli såhär.
Veta säkert går ju givetvis inte, och det går heller inte att med rimlig säkerhet påstå att Yougov har den rätta siffran. Bradley-effekten kan mycket väl ha avtagit i takt med SDs ökande popularitet.

Största parti känns dock som en ganska säker gissning, över 25% mer vågat.
2016-01-24, 06:28
Medlem
Sifo´s siffror är helt perfekta, ser gärna fler undersökningar som visar samma sak, dessa siffror ger Alliansen och främst M både självförtroende och press att agera och sänka regringen, tror man dessutom att man har SD "under kontroll" så är det ännu bättre. Dessutom så ökar risken för att S och MP själva på ett eller annat sätt kastar in handduken, situationen är ju helt ohållbar för båda de partierna.
Risken/chansen för extraval ökar rejält om Alliansen tror de har stort övertag samtidigt som S och MP ger upp kombinerat med att hela 7-klövern hoppas/tror att SD har peakat.
2016-01-24, 07:31
Medlem
Messerschnietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbok
10% skillnad - kan inte bara vara mätmetoder. SIFO:s siffror är fejkade helt enkelt. Tror dessutom SIFO ägs av Bonniers, lite osäker på det men hursomhelst, deras mätningar är fejk.
Hmm, varför använder inte DN då SIFO vid sina mätningar?
2016-01-24, 09:10
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
Måste man påminna folket i tråden om skillnaden mellan Sifo och Yougov?

1. Sifo underskattade SD med 2,6% 2014. Yougov underskattade SD med 1,8%.

2. Yougov använder internetpaneler där man kan vara helt anonym, Sifo tvingar en att uppge partisympati till en annan människa på telefon.

3. Yougov har viktat om sen valet för att ta itu med underskattningen av SD. Sifo har inte gjort ett skit.

4. SD har ökat kraftigt bland högutbildade sen valet 2014. Dessa människor är mer bekväma med att uppge det i anonyma nätpaneler än till en annan människa i telefon.

5. Yougov är ett internationellt erkänt företag som jobbar i tiotals länder. Sifo jobbar enbart i Sverige.

Ja, det är sannolikt i viktningen som det blir mest fel. Till och med SCB har högre siffror än Sifo numera har jag för mig och SCB är notoriskt lågt och konservativt i viktningen.

Sifo har ju missat väldigt grovt tidigare också. Jag vill minnas att man i EU-valet underskattade SD så att den riktiga siffran blev närmare 50% högre. Det är väldigt besvärligt för Sifo skulle jag säga nu när SD är så stora som de är. För om man i valet missar med närmare 8-10 procentenheter så blir det en enorm förtroendekris.
2016-01-24, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Kinberg Batra har talat om det nya utanförskapet, det första jobbavdraget och liknande. Nu är M största parti hos Sifo och får 25,6 procent. SD backar något till 18,6%. I verkligheten är nog SD betydligt större än så.

Klart att Sifos mätning är pajas. Fast låt oss glädjas åt att M vinner på sin nya hårdare flyktingpolitik. Allt fler inser att vänsterpolitik inte håller i en globaliserad värld.
2016-01-24, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Ja, det är sannolikt i viktningen som det blir mest fel. Till och med SCB har högre siffror än Sifo numera har jag för mig och SCB är notoriskt lågt och konservativt i viktningen.

Sifo har ju missat väldigt grovt tidigare också. Jag vill minnas att man i EU-valet underskattade SD så att den riktiga siffran blev närmare 50% högre. Det är väldigt besvärligt för Sifo skulle jag säga nu när SD är så stora som de är. För om man i valet missar med närmare 8-10 procentenheter så blir det en enorm förtroendekris.

Det är väldigt märkligt att de bara kör på i samma hjilspår. Den enda rimliga förklaringen är att de inte vill ligga nära ett riktigt val.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in