2016-01-23, 23:32
Medlem
Nortexiuss avatar
Måste man påminna folket i tråden om skillnaden mellan Sifo och Yougov?

1. Sifo underskattade SD med 2,6% 2014. Yougov underskattade SD med 1,8%.

2. Yougov använder internetpaneler där man kan vara helt anonym, Sifo tvingar en att uppge partisympati till en annan människa på telefon.

3. Yougov har viktat om sen valet för att ta itu med underskattningen av SD. Sifo har inte gjort ett skit.

4. SD har ökat kraftigt bland högutbildade sen valet 2014. Dessa människor är mer bekväma med att uppge det i anonyma nätpaneler än till en annan människa i telefon.

5. Yougov är ett internationellt erkänt företag som jobbar i tiotals länder. Sifo jobbar enbart i Sverige.
2016-01-23, 23:35
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Ja, hoppas AKB finner sig och fäller skiten ur Löfven. Sedan en regering med SD + M!

Då ska AKB ha SD med sig då V lär stödja regeringen (43 vs 39%).
SD ska endast fälla regeringen med krav på extraval.
13 eller 28-30% gör en "viss" skillnad.

28,8 från Yougov. Stämmer nog väldigt bra, möjligtvis något lågt.

Sifo, ja...
Tänk er ett extraval i maj. Det blir jävligt bråttom att frisera siffrorna för pajasinstituten.
Skulle vara stor humor att se de helt plötsligt behöva hoppa 2%/mån för att inte behöva skämmas ögonen ur sig på valnatten.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2016-01-23 kl. 23:54.
2016-01-23, 23:40
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det är onekligen intressant hur det kan skilja 10% i två olika mätningar på kort tid. Jag skulle välkomna en seriös diskussion i media där man analyserar orsaken, men det lär inte hända. Media är på sandlådenivån och avfärdar de undersökningar som inte visar "rätt" resultat.

Sifo är seriöst, så också världens största opinionsinstitut YouGov, ändå skiljer det sig så mycket åt. Någon av undersökningarna är bevisligen inte korrekt, fråga är vilken?
Nu vet jag empiriskt att du varken är dum eller politiskt enfaldig.
Om du måste sätta 50k av dina egna slantar på att ett fiktivt valresultat i morgon natt är närmast Sifos 18% eller Yougovs 28, tycker du att det blir svårt att välja?
2016-01-23, 23:41
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Seriösa, inte går att ta på allvar, man kan inte mäta så här olika? Korrumperade?

Jag tror att både Yougov och Sifo är seriösa? Mycket seriösa också? Skillnaderna i mätresultat visar på hur olika resultaten kan se ut beroende på hur man mäter.

Är man seriös så använder man en metod som fungerar. Världen har förändrats, men inte Sifo. Dom tror fortfarande att det är 1900-talet.
Telefoninterjuver fungerar inte längre. Folk har inte telefon, eller svarar inte när okända nummer ringer. Sifos urval blir alltså mest pensionärer och andra som sitter med fast telefon och svarar på allt som kommer in. Webpaneler är större och har ett mycket bättre urval.
Tittar man hur det gick 2014 så borde det föranlett Sifo att se över sina arbetsmetoder. Det har dom inte gjort.

Att skillnaderna inte diskuteras i gammelmedia beror på att man inte vill ge uppmärksamhet åt SDs siffor.
En intressant trend är dock att merparten av SDs ökade stöd kommer just från S. Folk som Löfven kallat fascister med vidrig människosyn. Dom väljarna kan han ju si i stjärnorna efter. Frågan är vilka som skall lockas att rösta S och med vilka medel? Kort sagt; Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.
Det skojjiga är att S tappat ca 8%-enheter sedan valet 2014. Fortsätter dom att tappa väljare i samma takt så hänger dom på riksdagsspärren valet 2018. Det kan bli kul.
2016-01-23, 23:55
Medlem
RadioDDR1s avatar
Kinberg Batra har talat om det nya utanförskapet, det första jobbavdraget och liknande. Nu är M största parti hos Sifo och får 25,6 procent. SD backar något till 18,6%. I verkligheten är nog SD betydligt större än så.
2016-01-23, 23:55
Medlem
St-Bernarduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Gp spekulerar i ämnet ser jag...

http://m.gp.se/nyheter/sverige/1.2967174-okat-tryck-pa-m-ledaren
I fredagens Fokus påstods det enligt källor att det fanns en plan hos M för att fälla regeringen, de väntar bara på rätt läge vilket skulle vara när Alliansen börjar bli mer enig. Planen ska tydligen vara att misstroendeförklara statsråd som ansvarar för områden där regeringen har ignorerat Alliansens+SDs tillkännagivanden, och Annika Strandhäll är enligt artikeln överst på listan. Påstås också att det är just SDs framgångar som har fått M att bli mer "realpolitiska".

Inledningen av artikeln finns här: http://www.fokus.se/2016/01/planerar-for-attack/
2016-01-24, 00:06
Medlem
Måttligs avatar
Att Sifo har låga siffror för SD är inte särskilt förvånande längre. De kommer att fortsätta med det fram till nästa val, och sedan försöka komma med en förklaring till varför deras mätningar skiljt sig så markant från valresultatet.

Nej det som överraskar mig mest med den här opinionsundersökningen, är att hittills har jag inte hittat någon större nyhetsförmedlare som drar växlar på att SD faktiskt går ner i en mätning.
Tidigare så har ju de få gånger som SD minskat en procentenhet eller två, genererat stora skadeglada rubriker och kommentarer från politiska "experter" som deklarerar att trenden är bruten, och SD nu bara kan gå nedåt.
SvD nämner det inte alls, och i öppet SD-fientliga publikationer som Aftonlögnen, DN och SVT, så nämns det endast i förbigående.

Skulle det mot all förmodan vara nedåt i nästa ou från Sifo, så kan vi dock med största säkerhet se rubriker om ett trendbrott.
2016-01-24, 00:06
Bannlyst
Citat:
Det är onekligen intressant hur det kan skilja 10% i två olika mätningar på kort tid. Jag skulle välkomna en seriös diskussion i media där man analyserar orsaken, men det lär inte hända. Media är på sandlådenivån och avfärdar de undersökningar som inte visar "rätt" resultat.

Sifo är seriöst, så också världens största opinionsinstitut YouGov, ändå skiljer det sig så mycket åt. Någon av undersökningarna är bevisligen inte korrekt, fråga är vilken?

SIFO:s mätningar utförs med hjälp av telefonintervjuer (fasta linjer enbart) och detta är den enskilt största anledningen till att deras mätningar är så katastrofalt usla. Det är ett seriöst opinionsinstitut men tyvärr har de inte riktigt begripit att teknologin sprungit ifrån dem.

Vartannat år så genomför Post- och Telestyrelsen (PTS) en stor undersökning som kallas för ”Svenskarnas användning av telefoni och Internet”. Deras senaste rapport utkom i förra månaden. Nedan så ser ni hur andelen personer som helt saknar fast telefon ökat ifrån 2009 (Valet 2010) tills i år. Kanske får ni då ett bättre hum över vad det är som pågår?

2009: 12 %
2011: 22%
2013: 31%
2015: 48%

Det här är siffror som gäller för hela befolkningen. Redan för sju år sedan så saknade dock 56% av hushållen där ingen var äldre än 26 år fast telefoni. Ökningarna som skett därefter förklaras också av att det är just i gruppen unga som andelen minskat. På senare tid har dock begreppet ”unga” kommit att inräkna alla som är yngre än 40 år.

Med andra ord så drabbas SIFO av ständigt större bortfall i en av SD:s viktigaste målgrupper och detta gör att inkompetensfaktorn troligtvis behöver justeras upp. När runt 80-90% av alla röstberättigade i en viss ålder saknar möjligheten att delta i en OU så kan resultatet inte bli särskilt tillförlitligt. Det är åtminstone min gissning.
2016-01-24, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Kul att S nu officiellt ligger sämre till än under Juholt. För 23,2 är ett extremt resultat hos Sifo som brukar ha högre siffror på S. Löfven är nog snart borta. Kanske ursäktad med någon sjukdom, utmattningsdepression t.ex.

Sen är ju Sifo helt fel ute med SD, men det är inte otroligt att SD stannat upp lite just nu. Siffrorna börjar peka åt lite olika håll. Innan var det uppåt hos alla, i lite olika takt bara.

Lägsta siffran under Juholt var 22,9 %.
Med tanke på att under Juholt låg SD på knappt 10 %, i sådana telefonmätningar.
Detta måste definitivt innebära att S ligger under Juholts sämsta siffror, då SD alltid är underskattade i telefonundersökningar.

Har flera gånger sagt i denna tråd, om man vill få en rättvis bild av SD i telefonmätningar, kan man om man vill ställa ytterligare fråga!
"Anser du att (tunga) media som radio, tv och de ledande tidningarna ger en sann bild av verkligheten"?

Man vet av erfarenhet att SD-are har ett mycket lägre förtroende till media än sympatisörer för andra partier.
Sedan kan man lätt räkna ut hur många av de "osäkra" som är SD-are!
Senast redigerad av Hultabultan 2016-01-24 kl. 00:16.
2016-01-24, 00:31
Medlem
Jag kan inte se en rimlig anledning att så många skulle rösta M...det stämmer bara inte. Däremot är det säkert sant att S sjunker mer och mer.

Dom osäkra tror jag till stor del går till SD som protest mot Sveriges begynnande förfall som hela etablissemanget har medverkat till.
2016-01-24, 00:41
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ånej, inte den diskussionen igen. Ett seriöst opinionsinstitut mäter rätt, eller försöker mäta så rätt det går, det är allt jag har att säga. Facit finns..

Åjo, Kan du presentera facit då tror du? Om det hade ett facit (korrekt utan att kunna ifrågasättas) så skulle ju den felaktiga här åka av banan? Hur O-pk det än skulle vara.

Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Detta har diskuterats mycket i tråden. Man har vänt ut och in på alla möjliga förklaringar under många och långa diskussioner. Jag gissar att du kanske inte följt tråden sådär jättelänge?

Får erkänna att jag inte läst sida upp och sidan ner. Men ska kolla lite extra på det nästa gång jag korkar upp en flaska vin.

Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
"Seriös media" diskuterar detta genom att representanter från de institut som har mätt upp lägst värden för SD, dvs. mest fel, oemotsagda tillåts smutskasta sina konkurrenter.

Här i tråden har vi fört långa diskussioner om huruvida telefoninstituten är korrumperade eller bara inkompetenta när de uppmäter siffror som ligger så långt från verkligheten för SD. Ingen mening med att dra upp det igen eftersom det inte finns några bevis åt det ena eller det andra hållet.

Visst, man kan föra diskussioner, men finns det ett enda belägg som fastslår att någon av dem faktiskt är korrumperad?

Citat:

Det man saknar är väl att folk från forskningsvärlden inte uttrycker sig mer om detta? Att inte representanter från de olika instituten förespråkar sina undersökningar mer offentligt? På så sätt kunde en debatt tvingas fram? Eller så missar jag det helt?

Som sagt, jag tror att båda är seriösa och jag tror att båda är korrekt i såvida att de får ett resultat efter sin metod. Om det reflekterar över vad ett resultat skulle bli om vi faktiskt hipp som happ fick resa oss ur soffan och imorgon söndag skulle gå och rösta är ju vad vi vill tro att det resultatet skulle speglas i undersökningarna. 10% i skillnad på SD:s nivå är helt ohållbart och borde rendera i att hela twitter exploderar i ett hälsosamt (nåja) Sverige, med alla rödvinsjournalister som tycks kombinera vin, chips och twitter?

Citat:
Ursprungligen postat av Asobi
Man får ha i åtanke de olika metoderna. SIFO kör väl med telefonintervjuer? Då är det inte otroligt alls att många inte vågar svara SD, därav det låga antalet och framförallt runt skandaler kring SD, man vill ju inte vara på "fel" sida öppet i telefon.

Yougov har ju också sina brister. Till exempel är det möjligt kring missförstånd, stressig ifyllning osv, vissa är ju bara med för alla bonusar och inte för att ge seriösa svar. Men tror det är därför de också träffar högre kring SD, just för att folk vågar säga det när ingen kan kommentera på det.

För er som vill se skillnaden mellan Tele och Webb metodernas resultat denna månad så fann jag denna: https://pbs.twimg.com/media/CZb4CGMUYAA3ANU.jpg:large

Ontopic: Lite småskumma resultat i månadens mätningar helt klart då alla säger olika saker. Tror mest intressant blir februari och mars, det är då mycket av det som händer just nu i media kommer räknas in. Idag är det vad då, typ 3-5 rapporter om flyktingars övergrepp på kvinnor, detta kommer ju ge sitt lyft till SD men det kommer ju ske stegvis.

Det jag inte riktigt fattar är att SD går ner efter inledningen med alla händelser som vi normalt tror gynnar SD. Främst så borde SD öka med missnöjesröster tänker jag, om så än tillfälligt?

Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Är man seriös så använder man en metod som fungerar. Världen har förändrats, men inte Sifo. Dom tror fortfarande att det är 1900-talet.
Telefoninterjuver fungerar inte längre. Folk har inte telefon, eller svarar inte när okända nummer ringer. Sifos urval blir alltså mest pensionärer och andra som sitter med fast telefon och svarar på allt som kommer in. Webpaneler är större och har ett mycket bättre urval.
Tittar man hur det gick 2014 så borde det föranlett Sifo att se över sina arbetsmetoder. Det har dom inte gjort.

Att skillnaderna inte diskuteras i gammelmedia beror på att man inte vill ge uppmärksamhet åt SDs siffor.
En intressant trend är dock att merparten av SDs ökade stöd kommer just från S. Folk som Löfven kallat fascister med vidrig människosyn. Dom väljarna kan han ju si i stjärnorna efter. Frågan är vilka som skall lockas att rösta S och med vilka medel? Kort sagt; Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.
Det skojjiga är att S tappat ca 8%-enheter sedan valet 2014. Fortsätter dom att tappa väljare i samma takt så hänger dom på riksdagsspärren valet 2018. Det kan bli kul.

Men kompenseras inte antalet accepterade svar med åldern på de som svarar? "Folk har inte telefon". Är du säker?

Att identifiera en brist som man kunde anta att Sifo borde gjort eftersom de ligger så långt ifrån valresultat i jämförelse med exempelvis Yougov borde de ha gjort? Någon som hört det?

Hur svetsaren och socialdemokraterna ska lösa en av Sveriges största politiska kriser någonsin är jag glad att slippa. Jag tror dock att de bara är början på fallet för dem? Jag tror att de har möjlighet att komma över 30%? Men då får de sopa undan och byta ut folk. Istället för "varannan damernas" så kunde de kanske applicera "varannan begåvad"? Det vore i alla fall en start?
2016-01-24, 00:41
Medlem
Studsbolls avatar
Jaha. SIFO är på krigsstigen igen. SD minskar. Den köpta statsagendan rullar in. Förmodligen finns det en och annan som köper dylika lögner och trams. Det skiljer bara tio procentenheter mellan riktiga OU och desinformations-OU. Kanske SIFO undersökt vilken den genomsnittlige SD-väljaren är? Låt mig gissa... En lätt förståndshandikappad man på landet i södra Skåne. Låt SIFO leka sin lek till det bittra slutet, inte ens Lena Mellin tror på dylikt hittepå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in