2016-01-23, 22:58
Medlem
Rickuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal

M-ledningen sitter snart i en riktig rävsax och detta paradoxalt nog pga att alliansblocket, på pappret, nu växer sig signifikant större än regeringen. Om kommande opinionsmätningar visar på denna fortsatta trend blir det svårare och svårare för Batra och co att förklara för väljarna varför de inget gör.
Precis min tanke. Själv känner jag på mig att tålamodet har tagit slut för länge sedan. Enligt en av mina politiskt uppsatta vänner så kokar det av frustration bland alliansväljarna.

Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Ett stundande nyval kanske inte är en omöjlighet ändå, det vore sannerligen mumma!! Tänk att få se skräcken i alla stackars förståsigpåares ögon när Åkesson på valnatten håller sitt segertal.[/b]
Får rysningar redan nu. Behagliga sådana.
Medlem
Bellanias avatar
Är naturligtvis föga sannolikt att stödet för SD i dessa dagar minskar över huvud taget...

Utan hänsyn till denna omständighet uppnår emellertid rutinerade Sifo-skojarnas januari-mätning med mycket beskedlig inkompetenskorrigering för SD ändå:

12,9 / 9,9 x 18,0 = 23,7 procent!

Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Seriösa, inte går att ta på allvar, man kan inte mäta så här olika? Korrumperade?

Jag tror att både Yougov och Sifo är seriösa? Mycket seriösa också? Skillnaderna i mätresultat visar på hur olika resultaten kan se ut beroende på hur man mäter.

En sak som man kan vara säker på dock är att någon av dem, eller båda har mycket fel i det de kommer fram till. Det jag undrar lite över är varför inte seriös media diskuterar dessa skillnader? Eller görs det och jag har missat det?

Diskussionen får gärna för mig föras här också. Det görs tråkigt nog inte. Det enda som jag ser är att folk slänger ur sig att "de måste vara korrumperade". Jag säger inte emot, men ser gärna på rimliga belägg för att man kan dra den slutsatsen.

Därför efterlyser jag ett sakligt argument till dels varför man kan vet att Sifo har fel och Youguv har rätt, dels att man pekar på de belägg som visar att Sifo är korrumperade?

Eller är det för svår nivå för er?
Ånej, inte den diskussionen igen. Ett seriöst opinionsinstitut mäter rätt, eller försöker mäta så rätt det går, det är allt jag har att säga. Facit finns..
2016-01-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Precis min tanke. Själv känner jag på mig att tålamodet har tagit slut för länge sedan. Enligt en av mina politiskt uppsatta vänner så kokar det av frustration bland alliansväljarna.

Får rysningar redan nu. Behagliga sådana.
För helvete, vi pratar om ett alliansen som ska regera. Nackhåren reser sig i skräck. M och SD, fine, resten av borgerligheten är ju hämtad som ur en skräckfilm. Och C lär ju tyvärr inte åka ut.

Men va fan, klart vi hoppas på nyval.:-) SD på 30%, och ett SD och M som kan regera ensamma
2016-01-23, 23:06
Medlem
Rickuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
För helvete, vi pratar om ett alliansen som ska regera. Nackhåren reser sig i skräck. M och SD, fine, resten av borgerligheten är ju hämtad som ur en skräckfilm. Och C lär ju tyvärr inte åka ut.

Men va fan, klart vi hoppas på nyval.:-) SD på 30%, och ett SD och M som kan regera ensamma
Jag håller med. Dock är alliansväljarna (främst Moderaterna) frustrerade över att deras mespropp till ledare (AKB) inte gör vad hon kan för att fälla regeringen. Hon lägger sig platt hela tiden och böjer sig hela tiden för dom rödgröna.

Ja, hoppas AKB finner sig och fäller skiten ur Löfven. Sedan en regering med SD + M!
2016-01-23, 23:08
Medlem
Citat:
Seriösa, inte går att ta på allvar, man kan inte mäta så här olika? Korrumperade?

Jag tror att både Yougov och Sifo är seriösa? Mycket seriösa också? Skillnaderna i mätresultat visar på hur olika resultaten kan se ut beroende på hur man mäter.

En sak som man kan vara säker på dock är att någon av dem, eller båda har mycket fel i det de kommer fram till. Det jag undrar lite över är varför inte seriös media diskuterar dessa skillnader? Eller görs det och jag har missat det?

Diskussionen får gärna för mig föras här också. Det görs tråkigt nog inte. Det enda som jag ser är att folk slänger ur sig att "de måste vara korrumperade". Jag säger inte emot, men ser gärna på rimliga belägg för att man kan dra den slutsatsen.

Därför efterlyser jag ett sakligt argument till dels varför man kan vet att Sifo har fel och Youguv har rätt, dels att man pekar på de belägg som visar att Sifo är korrumperade?

Detta har diskuterats mycket i tråden. Man har vänt ut och in på alla möjliga förklaringar under många och långa diskussioner. Jag gissar att du kanske inte följt tråden sådär jättelänge?
2016-01-23, 23:09
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:

"Seriös media" diskuterar detta genom att representanter från de institut som har mätt upp lägst värden för SD, dvs. mest fel, oemotsagda tillåts smutskasta sina konkurrenter.

Här i tråden har vi fört långa diskussioner om huruvida telefoninstituten är korrumperade eller bara inkompetenta när de uppmäter siffror som ligger så långt från verkligheten för SD. Ingen mening med att dra upp det igen eftersom det inte finns några bevis åt det ena eller det andra hållet.
2016-01-23, 23:09
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:

Det är onekligen intressant hur det kan skilja 10% i två olika mätningar på kort tid. Jag skulle välkomna en seriös diskussion i media där man analyserar orsaken, men det lär inte hända. Media är på sandlådenivån och avfärdar de undersökningar som inte visar "rätt" resultat.

Sifo är seriöst, så också världens största opinionsinstitut YouGov, ändå skiljer det sig så mycket åt. Någon av undersökningarna är bevisligen inte korrekt, fråga är vilken?
2016-01-23, 23:10
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Jag håller med. Dock är alliansväljarna (främst Moderaterna) frustrerade över att deras mespropp till ledare (AKB) inte gör vad hon kan för att fälla regeringen. Hon lägger sig platt hela tiden och böjer sig hela tiden för dom rödgröna.

Ja, hoppas AKB finner sig och fäller skiten ur Löfven. Sedan en regering med SD + M!

Gp spekulerar i ämnet ser jag...

http://m.gp.se/nyheter/sverige/1.2967174-okat-tryck-pa-m-ledaren
2016-01-23, 23:18
Medlem
Asobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det är onekligen intressant hur det kan skilja 10% i två olika mätningar på kort tid. Jag skulle välkomna en seriös diskussion i media där man analyserar orsaken, men det lär inte hända. Media är på sandlådenivån och avfärdar de undersökningar som inte visar "rätt" resultat.

Sifo är seriöst, så också världens största opinionsinstitut YouGov, ändå skiljer det sig så mycket åt. Någon av undersökningarna är bevisligen inte korrekt, fråga är vilken?

Man får ha i åtanke de olika metoderna. SIFO kör väl med telefonintervjuer? Då är det inte otroligt alls att många inte vågar svara SD, därav det låga antalet och framförallt runt skandaler kring SD, man vill ju inte vara på "fel" sida öppet i telefon.

Yougov har ju också sina brister. Till exempel är det möjligt kring missförstånd, stressig ifyllning osv, vissa är ju bara med för alla bonusar och inte för att ge seriösa svar. Men tror det är därför de också träffar högre kring SD, just för att folk vågar säga det när ingen kan kommentera på det.

För er som vill se skillnaden mellan Tele och Webb metodernas resultat denna månad så fann jag denna: https://pbs.twimg.com/media/CZb4CGMUYAA3ANU.jpg:large

Ontopic: Lite småskumma resultat i månadens mätningar helt klart då alla säger olika saker. Tror mest intressant blir februari och mars, det är då mycket av det som händer just nu i media kommer räknas in. Idag är det vad då, typ 3-5 rapporter om flyktingars övergrepp på kvinnor, detta kommer ju ge sitt lyft till SD men det kommer ju ske stegvis.
Senast redigerad av Asobi 2016-01-23 kl. 23:25.
2016-01-23, 23:31
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Partimodellen 2 växer långsamt fram, nu är så kallad smoothing på plats. Här finns modellen för SD sen förra valet. Modellen bygger på antagandet att det systematiska felet hos SCBs PSU (mitt så kallade ankare) är sådant att deras mätningar är proportionella mot SD verkliga nivå. Övriga OIs systematiska fel tillåts (långsamt) variera över tid.

Att modellera den absoluta nivån hos ett parti är verkligen ingen lätt uppgift. Däremot är modellen ett utmärkt verktyg för att fånga relativa förändringar.
Senast redigerad av FranzLisztBlevEj75 2016-01-23 kl. 23:34.
2016-01-23, 23:31
Medlem
Det som däremot verkar stämma i alla mätningar nu, är att S ligger på 22-23 procent. Dags för svetsarn att kliva av?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in