2016-01-23, 22:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Ny Sifo ute

http://unvis.it/www.svd.se/svd-sifo-m-storsta-parti--bottenrekord-for-s/om/sverige

Haha de låtsas inte längre ens vara seriösa.
2016-01-23, 22:07
Medlem
Moderaterna kraftigt framåt. Man kan ju gissa att några moderater, som på sistone valt SD pga migrationsfrågan, nu återvänt till sitt parti, samtidigt som S tappar till SD? Nettoförlust för SD i SIFO då.

Men SIFO mäter ju SD dåligt, så något större allvar kan man inte ta denna undersökning på. Men S och M brukar de inte vara så usla på att mäta.
2016-01-23, 22:08
Medlem
Menveds avatar
Mer än tio procentenheter lägre än Yougov. Går inte att ta på allvar. Man kan inte mäta så här olika. Korruption är enda förklaringen, och få tror att det är Yougov som är korrumperade.
2016-01-23, 22:09
Medlem
Kul att S nu officiellt ligger sämre till än under Juholt. För 23,2 är ett extremt resultat hos Sifo som brukar ha högre siffror på S. Löfven är nog snart borta. Kanske ursäktad med någon sjukdom, utmattningsdepression t.ex.

Sen är ju Sifo helt fel ute med SD, men det är inte otroligt att SD stannat upp lite just nu. Siffrorna börjar peka åt lite olika håll. Innan var det uppåt hos alla, i lite olika takt bara.
2016-01-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Haha de låtsas inte längre ens vara seriösa.
Nej då SD är större än åtminstone M i seriösa mätningar så kan vi faktiskt utgå från att SD verkligen är största parti.
2016-01-23, 22:11
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
SIFO är roliga SD minskar till 18,2% vilket jävla skämt

Ja det är ju lite komiskt nästan. Sifo visar att SD gått upp 5%-enheter sedan valet medan Yougov visar 15%-enheter upp. De svenska mätinstituten kanske likt polisen är rädda för att "gynna" SD.
2016-01-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Ja det är ju lite komiskt nästan. Sifo visar att SD gått upp 5%-enheter sedan valet medan Yougov visar 15%-enheter upp. De svenska mätinstituten kanske likt polisen är rädda för att "gynna" SD.
Det här är verkligen sinnessjukt. Jag vill ha ett extra val, om inte annat bara för att en gång för alla avgöra saken.
2016-01-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det här är verkligen sinnessjukt. Jag vill ha ett extra val, om inte annat bara för att en gång för alla avgöra saken.

Vi har fått saken avgjord två val på raken nu..
2016-01-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Vi har fått saken avgjord två val på raken nu..
Jo håller med, men vill ju se de svenska opinionsinstituten förnedras. Men vi får se positivt på det, kanske vågar sig M på att ta det där aktiva språnget att verka för ett extraval?
2016-01-23, 22:46
Medlem
S.Kandals avatar
Edit: Håller med föregående talare ser jag...

Om vi nu bortser från sds modesta siffror kan jag ändå tycka att Sifos mätning är ganska spännande.
M-ledningen sitter snart i en riktig rävsax och detta paradoxalt nog pga att alliansblocket, på pappret, nu växer sig signifikant större än regeringen. Om kommande opinionsmätningar visar på denna fortsatta trend blir det svårare och svårare för Batra och co att förklara för väljarna varför de inget gör.

Ett stundande nyval kanske inte är en omöjlighet ändå, det vore sannerligen mumma!! Tänk att få se skräcken i alla stackars förståsigpåares ögon när Åkesson på valnatten håller sitt segertal.
Senast redigerad av S.Kandal 2016-01-23 kl. 22:49.
2016-01-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Edit: Håller med föregående talare ser jag...

Om vi nu bortser från sds modesta siffror kan jag ändå tycka att Sifos mätning är ganska spännande.
M-ledningen sitter snart i en riktig rävsax och detta paradoxalt nog pga att alliansblocket, på pappret, nu växer sig signifikant större än regeringen. Om kommande opinionsmätningar visar på denna fortsatta trend blir det svårare och svårare för Batra och co att förklara för väljarna varför de inget gör.

Ett stundande nyval kanske inte är en omöjlighet ändå, det vore sannerligen mumma!! Tänk att få se skräcken i alla stackars förståsigpåares ögon när Åkesson på valnatten håller sitt segertåg.
Kan också bli så att Oytots överbudspolitik blir en realitet, om det nu är så att M ökar pg av sin något mindre liberala invandringspolitik, sossarna vill inte visa sig sämre! Hmm men de har förstås MP att försöka handskas med, vilket å andra sidan M har också i sina borgerliga former, i skepnad av C och Liberalerna). Så det blir nog ändå inget nyval.
2016-01-23, 22:55
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Mer än tio procentenheter lägre än Yougov. Går inte att ta på allvar. Man kan inte mäta så här olika. Korruption är enda förklaringen, och få tror att det är Yougov som är korrumperade.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nej då SD är större än åtminstone M i seriösa mätningar så kan vi faktiskt utgå från att SD verkligen är största parti.

Seriösa, inte går att ta på allvar, man kan inte mäta så här olika? Korrumperade?

Jag tror att både Yougov och Sifo är seriösa? Mycket seriösa också? Skillnaderna i mätresultat visar på hur olika resultaten kan se ut beroende på hur man mäter.

En sak som man kan vara säker på dock är att någon av dem, eller båda har mycket fel i det de kommer fram till. Det jag undrar lite över är varför inte seriös media diskuterar dessa skillnader? Eller görs det och jag har missat det?

Diskussionen får gärna för mig föras här också. Det görs tråkigt nog inte. Det enda som jag ser är att folk slänger ur sig att "de måste vara korrumperade". Jag säger inte emot, men ser gärna på rimliga belägg för att man kan dra den slutsatsen.

Därför efterlyser jag ett sakligt argument till dels varför man kan vet att Sifo har fel och Youguv har rätt, dels att man pekar på de belägg som visar att Sifo är korrumperade?

Eller är det för svår nivå för er?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in