2016-01-22, 23:49
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Jag hade en ganska offentlig diskussion med honom på twitter. Det började lugnt med lite formalia om olika undersökningsmetoder. Sedan började han med sina vettlösa påståenden och jag lät honom hållas. Ju mer jag frågade desto mer pseudovetenskap blev det.

När han slutligen hade divergerat långt bortom förståndshorisonten, bad jag honom i all vänlighet att förse mig med referenserna till några av hans mer färgstarka påståenden. Han menade då att detta var fullständigt självklart och att alla (underförstått utbildade som honom själv) kände till dessa förhållanden som han talade om (bl.a. att webbundersökningar med självrekryterande paneler är betydligt osäkrare än telefonundersökningar).
Jag lät mig inte bevekas utan insisterade ihärdigt, och menade om det nu var så oerhört känt, borde det rimligtvis finnas åtminstone en artikel som visar just detta eller kanske rent av en lärobok!

Efter detta förändrades tonen i hans konversation med mig. Oavsett vad han sa, så svarade jag med att det är kutym inom vetenskapen (Jag har själv forskarbakgrund) att det åligger den som kommer med ett påstående att även visa detta påståendet, alternativt ge en referens till en artikel där påståendet visas.

Oavsett vilka nya drapor han återkom med var mitt svar detsamma: visa påståendet eller ge mig en referens till en artikel där det visas.
Han blev mer och mer aggressiv allt eftersom samtalet fortsatte, för att slutligen blocka mig.

Torbjörn Sjöström är en obildad pajas som sannolikt sög av sin opponenten innan disputationen. Han saknar grundläggande kunskap om vetenskapliga metoder. Logik verkar vara ett fullständigt främmande koncept för honom. När det blir för jobbigt blockar han.

Alla tänkbara samtal/diskussioner med Torbjörn Sjöström kan därför endast betraktas som en orgie i rent slöseri med tid.

Haha, din historia är i princip identisk med min - när diskussionen kom till en kritisk brännpunkt när stollen tvingades presentera bevis så blockades jag. Instämmer, Sjöström är en lågutbildad pajas vars enda existensberättigande utgörs av antal ryggdunkare på Twitter. Twitterpsykosen är så långt gången att han trånar efter Anders Lindbergs tunga långt upp i facit.
2016-01-23, 00:21
Medlem
VonFanderblads avatar
Pajasen Sjöström verkar vara undersökningarnas svar på Arnstad, upprepa samma dynga år ut och år in och blocka alla som vågar konfrontera.
2016-01-23, 00:36
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Pajasen Sjöström verkar vara undersökningarnas svar på Arnstad, upprepa samma dynga år ut och år in och blocka alla som vågar konfrontera.
Jag begriper uppriktigt sagt inte hur han har fått jobbet.

Man kan ju inbilla sig att det existerade någon form av minimikrav vad det gällde kunskap om statistiska metoder om man skall arbeta på ett opinionsinstitut vars enda raison d'être är att genomföra statistiska undersökningar…

Man skall tydligen akta sig för att begå 'vårdslösa' logiska slutsatser i detta pajasland.
2016-01-23, 01:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Snart 40% av alla män i Sverige röstar SD....

Siffror som tydligt visar vilket ohyggligt folkförakt som Sjuklövern besitter. Absolut ingenting kan få mig att rösta på de här partierna 2018. Dessa ska straffas å det grövsta för sitt fullständigt barocka sätt att ignorera det svenska folkets vilja i den klart viktigaste valfrågan. Det är rent av skrämmande att landets alla partier gör sitt absoluta yttersta för att massinvandringen ska fortsätta trots att folket uppenbarligen är av en helt annan uppfattning. Vilka fan representerar dessa människor egentligen? Folket eller en personlig agenda?

Själv hade jag kanske kunnat rösta på ett annat parti egentligen. Massinvandringen är för mig enbart ett symtom på ett djupt skadat politiskt system som präglas av skendemokrati, agendasättande DDR-media, uppenbart politiskt färgade myndigheter och ovärdiga häxjakter på privatpersoner som vågar stå upp mot den korrumperande makteliten.

Makteliten behöver ett rejält uppvaknande och det omedelbart. Den delen av svenska folket som inte sover och ej heller är ideologiskt övertygad åt endera hållet har fått nog. Vi vill se förändringar och fram tills det sker så kommer SD bara fortsätta att växa.

Om jag skulle gissa så kommer SD att vara det överlägset största partiet efter valet 2018 men en ohelig allians mellan S+M gör att de ändå inte får något inflytande. Sådan är verkligheten i demokraturens Sverige.
2016-01-23, 03:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Visst, men vi är många i tråden. Innan storljugaren hunnit blockat en sanningssägare har hundratals vetgiriga läst.

Apropå Novus, när kan vi vänta oss nästa mätning? Om jag inte minns helt fel viktades rådatan upp till 22% i förra mätningen (av de 11% som via kobratelefoner uppgav att de skulle rösta på SD)

Har inte telefonmätningar uppemot 55-60% bortfall?

Den extremt vetenskapliga uppviktningen i förra mätningen borde sannolikt innebära en nedgång i nästa mätning eftersom Löfven, Mellin och Thomas Mattsson + några vänstertwittrare inte tycker siffran verkar rimlig.

Gissar på 21,6% i nästkommande Novus (Med efterföljande tidningslöp: Löfvens nya ansvarsfulla flyktingpolitik har stoppat väljarflykten)

Hur ska vi veta vad svenskarna har för åsikter? Genom att ringa upp slumpvis valda personer? Eller genom att ställa frågor till självrekryterade webbpaneler?

Under året har det förts en allt mer intensiv diskussion om webbpaneler med självselekterade urval. Jan Helin sparkade i gång diskussionen i sin podcast då han kritiserade de vanliga telefonundersökningarna och istället lyfte fram Aftonbladets “Sverige tycker”. Kritiken lät inte vänta på sig. I två inlägg från statsvetaren Anders Sundell och Novus vd Torbjörn Sjöström sågades istället “Sverige tycker”. Strax därefter gav Lena Melin sig in i debatten och under sommaren har även diskussionen fortsatt i Svenska statistikfrämjandet tidskrift Qvintensen. Sedan kom den stora skrällen för några veckor sedan då YouGov kom med siffror som gjorde Sverigedemokraterna till Sveriges största parti, där YouGovs metod kritiserades och försvarades.
Den stora frågan är om vi kan lita på webbpaneler. Eller för att spetsa till det, ska vi tro mer på Novus eller ska vi tro på YouGov och Inizio?

Vi ska försöka bringa lite ordning i det argumentatoriska kaos som råder.
.
.
.
Ett bortfall på mindre än 50 procent är i dag en lyx förunnat några få undersökningar med stora resurser. Många undersökningar har betydligt större bortfallsnivåer (vilket sällan presenteras). Vad innebär då bortfallen för de slumpmässiga urvalen?

http://bottenada.se/2015/09/18/bortfallsmodeller-ar-viktigare-an-urvalsmetoden/
2016-01-23, 04:53
Medlem
Aja Bajas avatar
Jag skulle tro att telefoninstituten ställer sina frågor till en grupp som närmare motsvarar befolkningen än vad webpoll-instituten klarar av att få fram. Problemet är att SD blir underskattade när många inte vill uppge vad dom ska rösta på. Inför förra valet höll fortfarande argumentet att telefonundersökningar var en bra metod, även om just SD blev underskattade med någon procentenhet.
Det som har hänt sen dess är att SD har växt lavinartat. Ett institut som underskattar SD's siffror med 10 %-enheter kan inte längre sägas mäta upp de andra partiernas sympatier med särskilt god precision heller. Det blir helt enkelt allt för många röster som ska fördelas ut övriga partier.
2016-01-23, 05:16
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag är väldigt tveksam till att SD kan komma över 15% vid nästa val.

Man ska ha i åtanke att partiet har en viss pinsamhetsfaktor, jag menar vad ser jag framför mig när jag tänker på en SD'are, -jo en svagbegåvad yngling körandes i sin Volvo 240 med sin flickvän -en 16 årig blekfet rosafärgad sugga i passagerarsätet, ja byfånar helt enkelt.

Jag tror det blir svårt att hitta väljare utanför den innersta kretsen så att säga.

Det där var nog den sämsta analysen av opinionsläget för SD sedan Rejdars mest förvirrade inlägg. Till och med Lena Mellin och liknande stollar har övergivit tron på att SD kan bekämpas genom att kalla väljarna för bonnläppar. För du tror väl inte för ett ögonblick på ditt eget jidder?
2016-01-23, 05:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Jag skulle tro att telefoninstituten ställer sina frågor till en grupp som närmare motsvarar befolkningen än vad webpoll-instituten klarar av att få fram. Problemet är att SD blir underskattade när många inte vill uppge vad dom ska rösta på. Inför förra valet höll fortfarande argumentet att telefonundersökningar var en bra metod, även om just SD blev underskattade med någon procentenhet.
Det som har hänt sen dess är att SD har växt lavinartat. Ett institut som underskattar SD's siffror med 10 %-enheter kan inte längre sägas mäta upp de andra partiernas sympatier med särskilt god precision heller. Det blir helt enkelt allt för många röster som ska fördelas ut övriga partier.

Ringer de ens upp folk på mobiler, om inte så missar de en stor del av befolkningen som inte har fast telefon, då blir det knappast ett representativt urval. Sedan är det många som inte längre svarar okända nummer eller t.o.m. har appar som blockar säljare och andra oönskade samtal.

Till det kommer oviljan att uppge vad man röstar på när den som ringer upp har koll på vem man är och företräder uppdragsgivare som för kampanj mot SD och t.o.m. samarbetar med kriminella organisationer som Researchgruppen.

Det här gör det omöjligt för flera OI även om de hade en ärlig vilja att träffa rätt.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-01-23 kl. 05:40.
2016-01-23, 06:57
Medlem
Hos minst 95% av kvinnorna är det fortfarande helt otänkbart att till en levande person uppge att man kan rösta på SD, även om man nyss har svängt i frågan vilket många kvinnor tycks göra nu, de är mitt i processen att inse sanningen och förstå hur lurade de varit och för deras del lär den processen vara väldigt lång. Det borde förklara den stora och ökande skillnaden mellan telefon och webbbaserade undersökningar.
2016-01-23, 10:12
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Som sagt, gå in på Twitter och be försynt att trollet stiger ner från elfenbenstornet. Du kan ju tex fråga herr Sjöström hur mycket lilla Novus omsätter jämfört med det internationellt erkända och gigantiska företaget Yougov.

Löfvens lilla springpojk kastar minst sagt sten i glashus.

Jag blev blockad direkt när jag ifrågasatte hur han kunde gnälla på Yuogovs metoder med tanke på hur deras resultat stod sig mot hans institut.
2016-01-23, 11:34
Medlem
Blev också blockad, efter att endast twittrat deras och YG´s resultat jämfört med valresultaten 2010 och 2014, han är uppenbarligen helt galen.
2016-01-23, 11:57
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ringer de ens upp folk på mobiler, om inte så missar de en stor del av befolkningen som inte har fast telefon, då blir det knappast ett representativt urval. Sedan är det många som inte längre svarar okända nummer eller t.o.m. har appar som blockar säljare och andra oönskade samtal.

Till det kommer oviljan att uppge vad man röstar på när den som ringer upp har koll på vem man är och företräder uppdragsgivare som för kampanj mot SD och t.o.m. samarbetar med kriminella organisationer som Researchgruppen.

Det här gör det omöjligt för flera OI även om de hade en ärlig vilja att träffa rätt.

Detta måste ju vara en enorm nackdel, oavsett vilken agenda de som ringer har. Förr fanns det ju inte så mycket annat att välja på än att ringa slumpvis utvalda hemtelefonnummer, men tekniken har ju gått framåt, tack och lov. Ingen metod är väl utan brister, men med justeringar så verkar ju web-metoden inte helt oäven.

Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Hos minst 95% av kvinnorna är det fortfarande helt otänkbart att till en levande person uppge att man kan rösta på SD, även om man nyss har svängt i frågan vilket många kvinnor tycks göra nu, de är mitt i processen att inse sanningen och förstå hur lurade de varit och för deras del lär den processen vara väldigt lång. Det borde förklara den stora och ökande skillnaden mellan telefon och webbbaserade undersökningar.

Det är tur att man har rösthemligheten kvar, ännu så länge...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in