2015-12-16, 19:29
Moderator
Lobengulas avatar
Sedvanliga bortförklaringar från "etablissemanget":

Det är bara en opinionsundersökning (som säkert är felaktig)
Folket begriper inte och måste skolas
Dom som röstar SD förstår inte vad de röstar på

Denna arrogans är häpnadsväckande men visst, fortsätt med arrogansen, det verkar ju vara ett vinnande koncept
2015-12-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoffeinCup
Någon som vet hur lågt förtroende Juholt hade i OU när det var som värst?

EDIT: Intressant att Moderaterna ökar något. Med lite insikt bör inte S vackla i flyktingfrågan utan inse att ett vinnande koncept är att ta i ännu mer med hårdhandskarna. Just nu finns en tydlig opinion emot massinvandring!

Det finns ju byfilosofer som envist hävdar att SD ska förlora röster på att s och m nödgats vända kappan efter vinden.
Nu har vi FACIT - Till och med Mellin i AB talar öppet om att s rasar nedåt i opinionen.

Självfallet har detta med trovärdighet att göra: Folk litar på att SD värnar om svenskarna och vet att det är till exempel s som ställt till denna nationella katastrof.
2015-12-16, 19:30
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Sedvanliga bortförklaringar från "etablissemanget":

Det är bara en opinionsundersökning (som säkert är felaktig)
Vem sa det? Jämtin?
2015-12-16, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Det är ju precis tvärtom. Gång på gång bevisas det ju i denna tråd att det är webbundersökningarna som är överlägsna - och du läser ju det men du vägrar ta in det, som ett livet barn.

Tips: slå upp ordet anekdotisk .
Ja, senare i tråden kom det fram uppgifter som pekar mot att webenkäter kan fungera bra och ibland bättre. Men webenkäter är ju bara en teknik för själva insamlingen, och det säger ju egentligen inte så mycket om den statistiska metoden. I vilken grad man randomiserar osv. Dvs en webenkät kan ju givetvis vara mer eller mindre korrekt genomförd (t.ex. mer eller mindre färgad av särintresset att anmäla sig själv som deltagare). Så uppgiften att en eller några webenkäter har visat sig fungera bra, betyder ju inte att metoden webenkät alltid är bättre. Så jag har fortfarande alltså helt rätt i att återkommande vara kritisk och frågvis om dessa enkäter och statistiska metoder.
2015-12-16, 19:34
Medlem
Menveds avatar
M+SD får 48 procent i Yougov och 45 procent i Inizio. Egen majoritet nästa val är inom räckhåll. Någon annan regering är svår att se. M+S skulle behöva stöd av ett annat parti, och snart kan det krävas två andra partier.

Detta tror jag Moderaterna har insett men de har ett par år på sig att meddela hur de ser på regeringsfrågan. Det är dock där vi kommer hamna till slut.
2015-12-16, 19:37
Medlem
Tal av Jimmie Åkesson på Älvsjömässan just nu om bland annat opinionsläget.
http://www.expressen.se/tv/nyheter/live/live-tv-sverigedemokraternas-ledartrio-talar/
2015-12-16, 19:37
Medlem
Energiknippes avatar
Hehe, Melin lät nästan förbannad
2 intressant delar:
1) SD är nu största parti i södra Sverige
2) Inzio-damen ville inte befatta sig med att panelen var otillförlitlig, något som den manliga reporten försökte antyda. Över 2.000 intervjuer har genomförts.
2015-12-16, 19:46
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
55736349]Karin Jämtin visar inte på någon sjukdomsinsikt direkt. Det är nu dags att visa vilka Sverigedemokraterna är "egentligen" säger hon.
[/b]

Räcker inte LOs kampanj menar hon LO, där SD ligger två gällande partisympatier, lägger medlemmarnas pengar på att skapa en film som förklarar att SD är ett hemskt och ont parti. Snacka om att skjuta sig i foten.
2015-12-16, 19:48
Medlem
Nu väntar man med spänning på SD-experten Sentios skattning av partiets stöd. Någon i tråden som har en känsla för när nästa Sentio kommer?
2015-12-16, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fast det kommer aldrig att bevisas. Statistiska resonemang gör att något är troligt. Aldrig helt säkert.

Denna artikel är väl så nära man kommer att något är bevisat inom vetenskap?
Nej, så fungerar det inte. Denna rapport föreslår att det kan vara så (bör tolkas som att det finns en liten indikation på att det kan vara sant, men inte att det ÄR sant). Det vetenskapliga tillvägagångssättet är då att inte använda (bara den) källan som "beviset" för att detta är sant.
Det krävs fler undersökningar som föreslår detta och helst 2-3 undersökningar som genom tydligare resultat ("fler poäng" till den ena sidan) väljer ut den ena metoden som bättre än den andra.

Så det är alltså inte klarlagt nu genom uppgifter i den här tråden att webenkäter generellt är bättre.

Om möjligt, behöver någon göra en större metastudie (en studie som sammanställer resultat över flera andra studier).
2015-12-16, 19:53
Medlem
S.Kandals avatar
Som jag skrev i ett tidigare inlägg svarade jag på Schibsted/Inizio idag!! Mailet kom iof redan kl 10 men personligen svarade jag inte på frågorna förrän vid 16 tiden. Antar att de fått ihop tillräckligt med svarande redan tidigare men ändå överraskande snabb redovisning av resultatet måste jag säga. Trodde åtminstone reportrarna behövde några dagar på dig att klura på hur de ska lägga ut texten.

Glädjande siffror!!! En gåta dock av monumentala höjder hur centern kan få 8,8%.
2015-12-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Som jag skrev i ett tidigare inlägg svarade jag på Schibsted/Inizio idag!! Mailet kom iof redan kl 10 men personligen svarade jag inte på frågorna förrän vid 16 tiden. Antar att de fått ihop tillräckligt med svarande redan tidigare men ändå överraskande snabb redovisning av resultatet måste jag säga. Trodde åtminstone reportrarna behövde några dagar på dig att klura på hur de ska lägga ut texten.

Glädjande siffror!!! En gåta dock av monumentala höjder hur centern kan få 8,8%.
Kanske har alla rabiata invandrarkramare inom Alliansblocket flytt dit

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in