Citat:
Ursprungligen postat av
flukke
Aller Media redovisar en förlust på 109 miljoner för 2015:
http://journalisten.se/nyheter/forlust-aller-media
Visserligen består den största posten av en nedskrivning av Frida förlag men jag tycker ändå att det finns saker som tyder på sämre tider för Aller.
De minskade sin lösnummersvolym med 2,3 procent under 2015. Dessutom tror jag att detta tappet kan accelerera under 2016 då allt färre köper lösnummer generellt.
Det förklarar deras flytt från Helsingborg efter att ha funnits här i _över 100 år_, de sa förra veckan att det var pg av att "få bättre kontakt med marknaden i Malmö". När man flyttar från en stad efter att ha varit här sen 1897 då är det något som inte står rätt till med budgeten
Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Sydsvenskan har tagit ner sin betalvägg och är helt öppen för läsning gratis igen, men förmodligen publiceras en del material enbart på papper. Deras redaktionschef Pia Rehnquist säger att betalväggen plockades bort för att man ville utveckla sin journalistik i samspel med nätet; troligare är väl att det inte lönade sig och att man haft en del påtryckningar från annonsörerna som ville ha fler sidvisningar. Hur det går framöver är svårt att säga, tuidningen har verkligen tappat journalistisk kvalitet och den har dessutom blivit mer och mer nischad på att vara en Malmötidning - övriga Skåne behandlas rätt styvmoderligt, litet på en höft, och hela tilltalet och perspektivet i SDS är väldigt mycket Malmö numera. Men betalningsviljan från den breda allmänheten i Öresundsmetropolen är inte så stark alla gånger - många familjer/hushåll har inte råd med en prenumererad svensk dagstidning, de kommer inte att ha det framöver heller - eller ser det inte som viktigt, andra har gett SDS på båten pga dess allt knackigare journalistik.
Tidigare axlade Sydan rollerna som både lokaltidning för Malmö (och för Lund), regiontidning för västra Skåne och en viktig röst på riksnivå; man hade den sortens ambitioner och gjorde det bra, men de senaste tio åren har man tydligt gått in i rollen som mest en malmötidning och släppt det mesta av de här andra rollerna, ungefär som DN har förvandlats till en mer och mer lokal 08-tidning med ett obesvärat lokalt tilltal och ämnesval. Numera finns det alltså en slags ledig marknadsnisch för Lund och Mellanskåne, och för rollen som skånsk/sydsvensk regiontidning, med andra perspektiv än Sydan (och då menas inte nödvändigtvis perspektiv långt ute till höger, men litet mindre ideologiserade idéer om journalistik och politik än vad Sydan kör med.
Jag slutade prenumerera på SDS på papper 2010, har tidvis haft en grundprenumeration online för 50-60 kronor i månaden eftersom de i princip är den enda dagstidningen i Malmö/Lundområdet numera. De utmärks inte direkt av sina kvaliteter som tidning, jag (och många andra) uppfattar SDS som ofta genant förutsägbar nuförtiden. Man ser verkligen att de har bestämt sig på förhand för vissa vinklingar, vissa slags berättelser, vissa signalord redan innan de skickade ut någon för att skriva. Och bristen på kritiska frågor och problematisering är ofta direkt löjeväckande. Med den bristen på journalistisk ambition tror jag inte de kommer att överleva som dagstidning i längden.
Nästan exakt identiskt med Helsingborgs Dagblad som Sydan äger, uppköpet av HD kändes väldigt meningslöst eftersom det blir bara mer av vad Sydan redan gör och mindre rapportering från hela Skåne. HD fick även lämna en superstor byggnad,sälja deras tidningspressar till Turkiet, och nu sitter de i en mindre lokal som de hade nere i stan på 1920-talet.
Det känns definitivt som vi kommer se en massiv kollapas av tidningarna de kommande åren eftersom varje år dör folk över 90, vilket är deras power base.
Detta är den enda roliga utvecklingen som händer i Sverige just nu