2016-01-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Vad stämmer inte med kosmologin?
Visa exempel
Detta har ju ältats förut. Kan du bevisa att bibeln är sann, eller hitta bevis på att den är sann?
Om du inte kan hitta bevis för att den är sann, så undrar jag varför du tror så?
Mycket av vetenskapen går ju emot det bibeln säger, typ ålder, syndafloden m.m.
Citera
2016-01-22, 09:41
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

Nej den är inte sann! Religion är en kvarleva från den tiden då människor inte hade så mycket bättre för sig om dagarna än att hitta på en "hittepåtillvaro" om saker de inte begrep och förstod!
Det är därför vi har många olika religioner eftersom människor hittade på där de stod och befann sig utan någon kontakt med omvärlden globalt sett!

Så är det förstår du!
Citera
2016-01-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Detta har ju ältats förut. Kan du bevisa att bibeln är sann, eller hitta bevis på att den är sann?
Om du inte kan hitta bevis för att den är sann, så undrar jag varför du tror så?

Jag vet att Bibeln är JHWHs ord till oss och tror du det inte så är det upp till dig.

Visa nu vad som är fel
Citera
2016-01-22, 12:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Visa exempel

Gen 1.

Har du tänkt dig att följa upp detta, eller smitar du igen när det börjar bli besvärande?
Citera
2016-01-22, 12:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Visa exempel

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

I detta fall åtar jag mig gärna bevisbördan för påståendet att bibeln INTE är sann.

(Om nu inte Benon lekar struts igen).
Citera
2016-01-22, 12:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag vet att Bibeln är JHWHs ord till oss och tror du det inte så är det upp till dig.

Visa nu vad som är fel

Är det verkligen omöjligt för dig att förstå skillnaden mellan "faith" och "facts"?
Citera
2016-01-22, 12:41
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Visa nu vad som är fel
Får jag föreslå vad som är fel här.

De flesta TROR och kan tro olika starkt, men du säger dig veta : det är ett (något allvarligt) brott i trossammanhang och därmed framstår du som icke-tillförlitlig och ännumer äventyrligt fatalistisk, än vad som skulle vara nödvändigt.

Dvs du framstår inte som realistisk (vikan säga otillräknelig) i din trosutövning med sådana ordalag.

Då det ju är en avvikelse från troendet som sådant. Ja man kan säga ovanligt sturskt och deterministiskt, icke-följsamt.
Citera
2016-01-22, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
I detta fall åtar jag mig gärna bevisbördan för påståendet att bibeln INTE är sann.

Ok Bogomil, vad kul att du vågar dig på sådana påståenden, varsågod och backa upp det. Om du inte har direkta observationer som bevisar ditt påstående går det naturligtvis bra att framföra logiska resonemang med objektiv bäring.
Citera
2016-01-22, 13:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Ok Bogomil, vad kul att du vågar dig på sådana påståenden, varsågod och backa upp det. Om du inte har direkta observationer som bevisar ditt påstående går det naturligtvis bra att framföra logiska resonemang med objektiv bäring.

Mycket gärna.

Men först: Har du och jag en gemensam definition av "sanning"? (Som för min del KAN vara vetenskaplig OCH/ELLER logisk/epistemisk rationell).
Senast redigerad av Bogomil 2016-01-22 kl. 13:08.
Citera
2016-01-22, 13:05
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Nej den är inte sann! Religion är en kvarleva från den tiden då människor inte hade så mycket bättre för sig om dagarna än att hitta på en "hittepåtillvaro" om saker de inte begrep och förstod!
Det är därför vi har många olika religioner eftersom människor hittade på där de stod och befann sig utan någon kontakt med omvärlden globalt sett!

Så är det förstår du!
Inte bara det. Det var en ytterst liten klick av socialt bevandrade individer, som mitt under tröstlös analfabetisk utbredning.. helt enkelt dikterade grunddragen om iguds outgrundliga natur.

De första lärosatserna rabblades fram för en så vilsen människomassa att de hade att följa efter som en vante utan att förstå ett jota.

Sedermera började man betydligt medvetnare skola : därav skolastik och den mer utstuderade teologiska urkunden. Som födde fram dogmatisk tro.

Sedan ur dogmatiken, kom behov av friare tolkningar, så var och en.. kunde "lära känna sin gud" , idag new-age-flum.. som plockar precis som det kommer sig, ur olika trosläror... men presenterar det som något fantastiskt "nävarande"

(tror jag det, att slippa tänka till, måste va helt underbart, att själv-forma-gud och liksom boosta sig, något som var strikt tabu förr medan guden-fortfarande-var-ung och inte så känd.. i den icke-filosoferande massan, som led mest nöd & kval ) ;-
Citera
2016-01-22, 13:07
Medlem
Citat:

(Om nu inte Beno lekar struts igen).

(Om du menar att strutsen stoppar ner huvudet i sand, så är det en myt.

Ge du nu bevisen som visar att Bibeln Guds ord är fel
Citera
2016-01-22, 13:09
Medlem
Citat:
Gen 1.

Har du tänkt dig att följa upp detta, eller smitar du igen när det börjar bli besvärande?

Vad är det du menar inte är sant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in