Tänk på, när du väljer amd's (nuvarande) kort att det inte bara är "mer prestanda per krona" du får. Du får också avsevärt sämre/mödigare drivrutiner som kan förväntas ge upphov till en del huvudbry och irritation, du får ett grafikkort som drar mycket mer ström och därför blir varmare och därför kräver bättre ventilation i chassiet, d.v.s fler fläktar och/eller att de körs på högre varvtal (mer oväsen) för att hålla temperaturen nere.
Jag hade det här ärendet i ett pm med någon annan för ett tag sedan, tittade på
http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_radeon_r9_390x_strix_8g_review,13.html
och där syns att "referenskortet" för gtx 980 är ganska lika i prestanda.
Om man nu jämför hur mycket ström de drar och därmed också hur mycket värme de alstrar så ser man det på
http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_radeon_r9_390x_strix_8g_review,8.html
Leta upp båda korten där. Amd-kortet drar 289 watt
Referenskortet för gtx 980 drar 171 watt. Det skiljer 118 watt emellan dem, vilket innebär att amd-kortet drar 69% mer ström. Det här är ungefärligt, men funkar som riktmärke.
Nu är det ju också så att grafikkortet som ska kyla ifrån sig nästan 300w kommer att blåsa ut den värmen INUTI chassiet och sedan ska dessutom chassifläktarna flåsa ut den luften ut i rummet, så det blir liksom "tårta på tårta", "fläkt på fläkt", och lägg sedan till att du behöver ca.200w kraftigare nätagg och att nätaggen har en "effektivitet" som vanligtvis heter "80+", "Bronze" osv.
Den effektiviteten innebär att det som inte ligger inom "80+" blir "20-", alltså 20% eller något mindre av all effekt som tillförs datorn kommer gå ut som värme pga omvandlingsförluster (230v som omvandlas till 12v, 5v osv) i nätagget.
OM (exempel) hela datorn drar 500w från ett 750w "80+" nätagg så kommer ungefär 125 watt värme alstras i nätagget och knuffas ut i rummet av nätaggets inbyggda fläkt. Det drar alltså 500+ca.125= ca.625w från eluttaget.
Mycket värme blir det om man summerar ihop det här och all denna värme alstras inuti chassiet.
Det är sånt här som gör att åtminstone jag avråder å det innerligaste från allt som heter AMD. "Prestanda per krona" ger inte hela bilden, det är så mycket mer som bör vägas in i köpet om man vill ha en trivsam dator.
Bryr man sig inte om att drivrutinen buggar ur emellanåt och att datorn behöver 6 fläktar och ändå gillar att låta som en jetmotor, visst, kör på det billigare alternativet. Själv skulle jag aldrig uthärda det.
Ytterligare en liten aspekt på det hela är vad det kostar i elström under datorns sammanlagda drifttid att använda mer strömslukande delar. Så billig som elen är nu så tror jag inte det kommer vända insparade kronor till en långsiktig förlust, inte ens i närheten av det, däremot äter det såklart i den besparing man gör. Räkna gärna på det om du gillar matematik.