2016-01-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jag kollade upp lite skillnader mellan Intel Core i7-6700 Skylake och K-modellen. Tydligen så ska den utan K dra mindre ström och bli mindre varm. Alltså också då ha mindre kylningsbehov. K-modellens fördel är givetvis något mer kraft och möjlighet att överklocka.

Bara skum läst några poster kan jag börja med.
Är det fläkt kostnad som är problemet kanske du bör gå ner till i5 6600K.
Gällande RAM så satte jag nyss ihop en i5 6600K med 3000Mhz ram till en vän. Fungerar klockrent.
Grafikkort hade jag kört EVGA.
Citera
2016-01-20, 21:17
Medlem
saganshuss avatar
Har man kraftiga processor, kräver det kraftigare nätaggregat, större fläktar o.s.v.

Grejerna är anpassade för att fungera tillsammans.
Senast redigerad av saganshus 2016-01-20 kl. 22:09.
Citera
2016-01-20, 21:37
Medlem
x12s avatar
Citat:
Har man kraftiga processor, kräver det bättre nätaggregat
"Bättre nätagg" behövs inte för att skifta en 6700 till en 6700k.
Hela datorn, med det grafikkortet du valt och en dessa processorer, drar mindre än 350 watt vid hård belastning. Du har valt ett 550w nätagg. Hur skulle inte det räcka till?

Citat:
Grejerna är anpassade för att fungera tillsammans.
Grejen med att bygga dator själv, alternativt att redigera i kompletts paket, är att man har en mycket stor valfrihet att anpassa den. Du har ju t.ex valt minnen som riskerar att inte funka. Hur skulle det plötsligt vara svårt att ändra till en processor som inte har några kända konflikter med moderkortet?

Processorn drar inte mer ström bara för att den heter "K", däremot har den en högre TDP.
TDP är inte liktydigt med hur mycket ström den drar, bara hur mycket värme den som mest kan avleda.
Citera
2016-01-20, 22:19
Medlem
saganshuss avatar
Det är klart att minnet kommer att fungera. I annat fall så kan de inte sälja enheten. De är garanterade att fungera tillsammans av Komplett.

Vad jag läst så drar K-varianten mer ström och avger mer värme. Logiskt eftersom den ger mer kraft.

350 watt säger du. Det låter utmärkt!
Senast redigerad av saganshus 2016-01-20 kl. 22:30.
Citera
2016-01-21, 07:17
Medlem
saganshuss avatar
Jag har läst på mer om skillnaden mot K-versionen. Skillnaden i värme och ström finns, men den är liten för att inte säga obetydlig. Samma sak gäller med kraft/prestanda om man inte överklockar K-modellen. Obetydlig skillnad.

Så ska man inte överklocka så kan man lika gärna köpa den utan K.
Citera
2016-01-21, 07:37
Medlem
saganshuss avatar
Jag har bestämt mig för att vänta med köpet någon vecka och fundera mer i frågan. Ni har gett mig mycket att tänka på! Tack.

Kommer ni på något mer så tar jag tacksamt mot era tips!
Citera
2016-01-21, 09:22
Medlem
Citat:
Jag har läst på mer om skillnaden mot K-versionen. Skillnaden i värme och ström finns, men den är liten för att inte säga obetydlig. Samma sak gäller med kraft/prestanda om man inte överklockar K-modellen. Obetydlig skillnad.

Så ska man inte överklocka så kan man lika gärna köpa den utan K.
Jag är av omvänd uppfattning, eller ja, var, men det verkar vara stor prisskillnad.

i7 6700: 3 299 kr.
i7 6700K: 3 690 kr.

6700 kommer dessutom med en fläkt inkluderad.

Hade det varit mindre skillnad som förr så hade jag sagt att om man inte behövde Trusted computing så skulle man välja 6700K, trusted computing är något man bara får med i7 6700.

Trusted computing inkluderar nycklar direkt på chipet som kan användas för att hålla koll på vilken dator det är, kryptera och försäkra sig om att en viss programvara används, göra minnesområden otillgängliga för operativsystemet och för att kryptera filer. Det ses som en potentiell integritetsrisk och förhinder av vad man kan köra på datorn men även som en potentiell fördel vad gäller försäkran om att bara rätt program körs o.s.v..

Det naturliga vore ju om 6700K var 11.1% snabbare oöverklockad, något som är ganska obetydligt ja, men överklockad går det ju att klocka den högre än så och andrahandsvärdet och dess värde framåt i tiden kommer rimligtvis vara högre tack vare den förmågan.

Jag hade ett annat svar också men det verkar inte ha blivit postat så jag har väl det i en annan tab.
Citera
2016-01-21, 17:25
Medlem
saganshuss avatar
Jag såg att om jag skulle välja en ASUS Radeon R9 390 8GB DC3 STRIX så skulle det kräva ett nätaggregat på 750 watt. Enligt rekommendation. Den drar mer ström än 970.

Något annat att tänka på här?

Jag tänker köpa en 500GB SSD, som någon föreslog.
Senast redigerad av saganshus 2016-01-21 kl. 17:31.
Citera
2016-01-21, 18:15
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Jag såg att om jag skulle välja en ASUS Radeon R9 390 8GB DC3 STRIX så skulle det kräva ett nätaggregat på 750 watt. Enligt rekommendation. Den drar mer ström än 970.

Något annat att tänka på här?

Jag tänker köpa en 500GB SSD, som någon föreslog.
Det är bullshit, men något företagen måste skriva ändå för att inte få griniga kunder vars datorer helt mystiskt inte startar när de överklockat bortom all rim och reson.

Min dator gick utmärkt med 550 watts nätagg när jag hade oklockat Sapphire Tri-X OC 390X och FX-9590 klockad till 5Ghz, men det betyder förstås inte att alla modeller med samma specs är garanterade att fungera.

600W ska dock räcka till i princip allt man slänger på den så länge man bara kör ett grafikkort.
Citera
2016-01-21, 18:16
Medlem
saganshuss avatar
Okej! Tack. Det finns ju en 650 wattare till bra pris så den kanske man skulle välja.
Citera
2016-01-21, 19:23
Medlem
Du ställer fullt med frågor. Och när du får svar så sitter du och försöker mästra över mer kunniga personer. Om man vill ha hjälp och får den så kanske man borde lyssna på folk?
Citera
2016-01-21, 19:59
Medlem
saganshuss avatar
På vilket sätt då? Han skrev att det inte behövdes 750 watt och då tackade jag för det och funderar på att köpa 650 watt som kostar ungefär som 550 watt.

Jag förstår inte din kritik. Jag diskuterar, jag försöker inte mästra. Jag är bara ute efter att få en dator som jag blir nöjd med och jag har tackat för tips och råd flertalet tillfällen.

Dessutom är det inte alls så enkelt att man kan köpa råd och uppfattningar rakt av. Allt måste kontrolleras och folk har olika åsikter.

Eftersom behoven och kraven ser olika ut för olika personer så kan man inte köpa råd av någon kunnig rakt av. Man måste diskutera och kolla in alternativ. Det är en process.

Och i slutändan är råden och tipsen gratis och det är helt mitt ansvar. Det är jag som betalar. Jag måste vara säker.

Vad gäller just mina behov är det jag som är experten.

Nej, jag håller inte med om din beskrivning.
Senast redigerad av saganshus 2016-01-21 kl. 20:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in