Citat:
Ursprungligen postat av
saganshus
Jag har läst på mer om skillnaden mot K-versionen. Skillnaden i värme och ström finns, men den är liten för att inte säga obetydlig. Samma sak gäller med kraft/prestanda om man inte överklockar K-modellen. Obetydlig skillnad.
Så ska man inte överklocka så kan man lika gärna köpa den utan K.
Jag är av omvänd uppfattning, eller ja, var, men det verkar vara stor prisskillnad.
i7 6700: 3 299 kr.
i7 6700K: 3 690 kr.
6700 kommer dessutom med en fläkt inkluderad.
Hade det varit mindre skillnad som förr så hade jag sagt att om man inte behövde Trusted computing så skulle man välja 6700K, trusted computing är något man bara får med i7 6700.
Trusted computing inkluderar nycklar direkt på chipet som kan användas för att hålla koll på vilken dator det är, kryptera och försäkra sig om att en viss programvara används, göra minnesområden otillgängliga för operativsystemet och för att kryptera filer. Det ses som en potentiell integritetsrisk och förhinder av vad man kan köra på datorn men även som en potentiell fördel vad gäller försäkran om att bara rätt program körs o.s.v..
Det naturliga vore ju om 6700K var 11.1% snabbare oöverklockad, något som är ganska obetydligt ja, men överklockad går det ju att klocka den högre än så och andrahandsvärdet och dess värde framåt i tiden kommer rimligtvis vara högre tack vare den förmågan.
Jag hade ett annat svar också men det verkar inte ha blivit postat så jag har väl det i en annan tab.