2016-01-21, 18:48
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Om du går tillbaka 10 år i tiden så lär ju knappast den tidens 10 åring legat på dagens räntenivå eller?

Ränteavdragen kommer att försvinna frågan är bara när. Ränteavdragen kostar idag skattebetalarna 30 miljarder om räntan höjs till 6% så kommer ränteavdraget kosta staten 60 miljarder, enligt prognos kommer vå nå 6% ränta år 2024.

Detta räcker 30 miljarder till:

Fattigpensionärer till EU:s minimistandard: 4,5 miljarder kronor
Gratis förskola för alla: 4 miljarder
Gratis kollektivtrafik i hela landet: 18 miljarder
Regeringens satsning på försvaret: 1,2 miljarder
Gratis inträde till museer: 80 miljoner

30 miljarder?
Helt 100 på den siffran för det låter väldigt högt. I de flestas fall är fastighetsskatten högre än vad ränteavdragen ger tillbaka .
2016-01-21, 19:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Starta ett frågesportprogrammet istället, det enda du gör i tråden är att ställa frågor och att andra skall länka.

Citat:
Du kanske skall logga in på Wikipedia istället, diskussionsforum verkar inte va din grej.

Ett annat alternativ är förstås att dumjönsar slutar kasta ur sig fria fantasier och låtsas att det är fakta men det passar förstås inte dig för då har du inget att säga.

Btw, 10-åringen fortsätter falla och är nu nere på 0,65% (jämfört med 1,06% 28:e dec 2015) trots dina och slemhögens påståenden om att vi går mot högre räntor.

Men det är klart, otäcka fakta som går emot era fria fantasier är inte så kul att ta in.
2016-01-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
30 miljarder?
Helt 100 på den siffran för det låter väldigt högt. I de flestas fall är fastighetsskatten högre än vad ränteavdragen ger tillbaka .

http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/rika-far-mest-av-statens-30-miljarder-i-ranteavdrag
2016-01-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ett annat alternativ är förstås att dumjönsar slutar kasta ur sig fria fantasier och låtsas att det är fakta men det passar förstås inte dig för då har du inget att säga.

Btw, 10-åringen fortsätter falla och är nu nere på 0,65% (jämfört med 1,06% 28:e dec 2015) trots dina och slemhögens påståenden om att vi går mot högre räntor.

Men det är klart, otäcka fakta som går emot era fria fantasier är inte så kul att ta in.

Ett tredje alternativ är att du själv gör en Google-sökning när du tycker nåt låter konstigt istället för att i inlägg efter inlägg bara ställa frågor och gapa efter källor.
2016-01-21, 19:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ett tredje alternativ är att du själv gör en Google-sökning när du tycker nåt låter konstigt istället för att i inlägg efter inlägg bara ställa frågor och gapa efter källor.

Ska jag googlesöka efter alla fria fantasier som läggs fram som det vore fakta?
2016-01-21, 19:25
Medlem
Citat:
Btw, 10-åringen fortsätter falla och är nu nere på 0,65% (jämfört med 1,06% 28:e dec 2015) trots dina och slemhögens påståenden om att vi går mot högre räntor
Har boräntan gått upp eller ner den senaste tiden?
2016-01-21, 19:27
Medlem
Citat:
Ska jag googlesöka efter alla fria fantasier som läggs fram som det vore fakta?
Går väl lika snabbt som att skriva frågan här? Speciellt för att du gång efter annan får svar som visar att du i vanlig ordning hade fel.
2016-01-21, 19:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Har boräntan gått upp eller ner den senaste tiden?

10-åringen prissätts varje sekund efter ränteläget på marknaden och den har fallit från 1,06% den 28:e dec till 0,65% nu. Bolåneräntor varken justeras eller redovisas i närheten av lika ofta och bankerna gör sitt bästa för att höja sina marginaler, vilket lyckas så länge tror att räntorna är högre nu än tidigare.

Om kunder har lyckats förhandla ner sina räntor de senaste veckorna kan vi alltså inte veta än men håll koll här: https://www.compricer.se/borantor/#three_months_to_two_years där det nu finns siffror fram till december 2015.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-01-21 kl. 19:32.
2016-01-21, 19:39
Medlem
Citat:
10-åringen prissätts varje sekund efter ränteläget på marknaden och den har fallit från 1,06% den 28:e dec till 0,65% nu. Bolåneräntor varken justeras eller redovisas i närheten av lika ofta och bankerna gör sitt bästa för att höja sina marginaler, vilket lyckas så länge tror att räntorna är högre nu än tidigare.

Om kunder har lyckats förhandla ner sina räntor de senaste veckorna kan vi alltså inte veta än men håll koll här: https://www.compricer.se/borantor/#three_months_to_two_years där det nu finns siffror fram till december 2015.

Nu frågar jag inte om några 10 åringar, har aldrig snackat om dessa och de intresserar mig inte det minsta för de säger inte ett skit om framtiden.
Min fråga är har boräntan gått upp eller ner den senaste tiden?
2016-01-21, 19:42
Medlem
Citat:

Om man bläddrar tillbaka några månader och jämför månad för månad så ser man räntorna stiger.
Fjantigt att behöva diskutera det, du vet lika väl som jag att räntorna sakta men säkert stiger.
2016-01-21, 19:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nu frågar jag inte om några 10 åringar, har aldrig snackat om dessa och de intresserar mig inte det minsta för de säger inte ett skit om framtiden.
Min fråga är har boräntan gått upp eller ner den senaste tiden?

Men då ska du väl inte kommentera inlägg om 10-åringen då!

Och vi kan som sagt var inte veta om bolåneräntan har fallit sedan 28:e dec då 10-åringen stod som högst eftersom vi inte har statistik på vad som hänt med bolåneräntorna sedan dess.
2016-01-21, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Ränta måste alltid bli högre än inflation, annars kreditor förlorar pengar.

Då borde räntor överstiga ungefär 6% vilket är den verkliga genomsnittliga inflationen sedan 1980. Det gör inte räntorna och ändå gäller utlåning/inlåning. Å andra sidan finns inge ränteinkomster på den nivån heller vad spararna anbelangar. Där också gäller ju räntor nära noll.

Bankerna lånar alltså ut till räntor på, vad ska jag dra till med, 3%, samtidigt som den verkliga inflationen är ungefär det dubbla. Varför?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in