2016-01-19, 23:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Sedan kan man ju alltid bli avspisad.

Man frågar sig vad etymologin är i det fallet. En person som skickas iväg från middagsbordet som straff? Eller en person som får en sista måltid innan han förvisas?
Citera
2016-01-20, 08:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Man frågar sig vad etymologin är i det fallet. En person som skickas iväg från middagsbordet som straff? Eller en person som får en sista måltid innan han förvisas?

SAOB:
Citat:
göra sig kvitt (ngn l. ngt med en viss, knapp l. underhaltig undfägnad l. ration

Alltså att visa föga intresse för någons framställan, exempelvis säga nej vid uppvaktning.
Citera
2016-01-20, 16:38
Medlem
Rar i betydelsen ovanlig tror jag inte medelsvensson har koll på/använder längre. Med undantag av substantivet raritet.
Citera
2016-01-20, 18:09
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Rar i betydelsen ovanlig tror jag inte medelsvensson har koll på/använder längre. Med undantag av substantivet raritet.

Du har nog rätt. Det är inte så många som använder rar i betydelsen snäll, mjuk och behaglig heller.
Citera
2016-01-20, 18:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du har nog rätt. Det är inte så många som använder rar i betydelsen snäll, mjuk och behaglig heller.

Om jag inte minns fel så är "rar" inte fullt lika snällt på norska
Citera
2016-01-20, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Om jag inte minns fel så är "rar" inte fullt lika snällt på norska

Ordet kan visst ha flera betydelser. En är "merkeleg, underleg; påfallande", en annan "triveleg, hyggeleg, artig; moro".

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+rar&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&ny norsk=+&ordbok=nynorsk
Citera
2016-01-20, 19:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Möjligen lever det fortfarande bland botanisterna.
Citera
2016-01-20, 21:11
Medlem
Undrar om så många yngre förstår vad som menas med att någon har ett pussigt utseende?
Citera
2016-01-20, 21:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Undrar om så många yngre förstår vad som menas med att någon har ett pussigt utseende?

Personer med obehandlad hypotyreos har ofta ett pussigt utsende

Tror nog att många yngre är mer bekanta med "plufsig" dock.
Citera
2016-01-20, 21:39
Avslutad
Ginge och spörsmål är två ord som jag aldrig hört någon som född efter kriget använt
Citera
2016-01-20, 22:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Ginge och spörsmål är två ord som jag aldrig hört någon som född efter kriget använt

Ginge är ju en äldre böjningsform av och det stämmer nog att få använder den idag. Dock kunde man inte sällan höra den för cirka 50 år sedan (20 år efter andra världskriget). Spörsmål är däremot tämligen vanligt förekommande i nutid.
Citera
2016-01-20, 22:28
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ja, som HerrGickhan antydde, det går nog att utläsa i SAOB: Från grundbetydelsen ’förse (ngn) med (tillräcklig) spis l. föda’ via ’afspisa ngn med ngt, affärda ngn med en underhaltig, hans behof l. anspråk l. förväntningar ej motsv. gärd l. prestation o. d.’ känns vägen rätt framkomlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in