Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-20, 02:58
Medlem
Oavsätt vad vi äger, Vilken status vi har, vilka kläder vi bär, vilken bil vi äger och vilket liv vi har kommer egot aldrig någonsin få nog.

Har du 100.000 på kontot kommer du sträva efter 1.000.000 och när du har det strävar du efter 10 miljoner. Har du en iphone 6 vill du ha en iphone 6s. Har du en 40 tums tv vill du ha en 45. Bor du i en 2a vill du bo i en 3a. Tjänar du 15000 i månaden vill du tjäna 20000. The list goes on.

Och på ett sett är det bra, För det får oss i att bli drivna, till att utvecklas och nå våra mål.
Men på ett sätt så är det också det värsta som kan hända oss..

För den här jakten på det materiella lyckan utanför oss, kan aldrig någonsin bli fullbordad.
Kolla på alla artister, som spårar ur…
Folk som tjänar miljoner, kan köpa va dom vill, resa vad dom vill, knulla vem dom vill.
Dom använder sig ändå av droger. Har den yttre världen gjort dom till en lyckligare person?

Om du föreställer dig en tonåring i Afrika/asien/sydamerika. Han/hon sitter i sitt rum och föreställer sig det livet DU lever, han föreställer sig all den goda maten du kan äta varje dag, den sköna sängen du somnar in i, dina 3 mjuka tyska kuddar, din iphone 6, din bil, din tv, ditt LIV. Han tänker tankar som ”om jag hade varit där hade jag varit världens lyckligaste person” ?

Är du världens lyckligaste person?
Inte?
.. Varför?
Du kanske drömmer om ett liv som 50 cent/justin/kardasihian. Med massa fans, ferraris, cash, bitches.
Gör det oss lyckligare ?
ja det är möjligt, tillfälligt ialafall. Men i det långa loppet?

I perspektiv till den pojken i ”vietnam” som drömmer om ditt liv så drömmer du också om ett annat liv, hur ditt perfekta liv hade sett ut.

Men det som är viktigast, och det ända botemedel på depressioner, 40 års kriser och tablett missbruk.
Det är att stanna upp
Och verkligen vara tacksam för det vi har
Smakar du på maten du äter? Eller kastar du bara i dig den för du är så hungrig.
Hur skön är din säng egentligen. Eller ligger du bara å tänker på misstagen du gjorde idag eller saker du ska göra imorgon

Din familj, hur härligt är det inte att se den. Eller är det bara stressigt med tanke på allt du har att göra på jobbet, så du struntar och jobbar över istället

Om vi stannar upp och är tacksamma för det vi har, Även om du har det tufft. Så kommer hela livet förändras. För det du gör är att flytta fokus från lycka utifrån, till insidan. Och det är det ända sättet som kan få dig 100 % lycklig och kommer hålla dig 100%.

Vi skapar vårat liv till 100 , Allt är möjligt , Både på det negativa spektrumet och positiva. Så varför inte fokusera på det positiva

One love.

Tack för mig, tankar en tisdagsnatt.
Citera
2016-01-20, 06:51
Medlem
MLEs avatar
Nej, vi skapar inte våra liv till hundra. Och inte heller är allt möjligt. Åtminstone så borde det inte vara det. Men "vi" har en fri vilja.
Citera
2016-01-20, 08:12
Medlem
MLEs avatar
Tror du att vi har en fri vilja?
Citera
2016-01-20, 09:21
Bannlyst
Man lurar sig med att ju mer man har ju rikare är man men det är inte sant

bäst är att ha maximalt med investeringar, och minimalt med kostnader,

det senare, kostnaderna/utgifter, har du få sådana så behöver du inte mycket pengar, då går heller inte mycket tid åt att ackumulera dessa pengar och således kan du lägga mer tid på dig.

man blir inte lyckligare av att vara tät, bara upptagen
Citera
2016-01-20, 10:42
Medlem
orrecrists avatar
Det gäller att skaffa ett arbete som stimulerar & även en hobby som stimulerar dig annars blir vardagen ganska grå & tråkig tänker jag!

Har bara ett fåtal gånger varit så där riktigt jävla överlycklig, det är dom gånger jag varit riktigt jävla hög av diverse substanser! -men det håller ju inte i längden, även fast man kan glida på upplevelsen ett bra tag efter. Nä det går väl lite upp & ner i humör för dom flesta människor oavsett inkomst/tillgångar etc.

Jag brukar alltid luta mig tillbaka till den gamla klyschan -Var tacksam över det du har!

Ibland undrar jag om doktor & liknande jobb är det mest stimulerande, att rädda andra människors liv måste vara stort!
Citera
2016-01-20, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Tror du att vi har en fri vilja?

Jag tror vi skapar vårat liv till 100 %, med tankar, affirmationer och känslor. Det har hänt mig så många gånger så jag har bevisat det för mig själv, att jag är skaparen av min verklighet. Låter sjukt, men så är det.

Just det där med fri vilja kan man gå djupt på!
Har en annan tråd om det där jag förklarar hur jag tänker här:

(FB) Ar allting planerat eller Kan vi skriva varan Historia

Men kort sagt det beror på vilket perspektiv vi kollar från.
Sett från ditt ego så har du fri vilja, för ja kan just nu välja å skriva å ä eller ö. Väljer ö
Men ser man det från ett större perspektiv så skulle jag alltid skriva Ö så det var inget val ja gjorde just nu! Utan det har jag redan valt och alltid varit så. För tid existerar inte.
Citera
2016-01-20, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripZone
Man lurar sig med att ju mer man har ju rikare är man men det är inte sant

bäst är att ha maximalt med investeringar, och minimalt med kostnader,

det senare, kostnaderna/utgifter, har du få sådana så behöver du inte mycket pengar, då går heller inte mycket tid åt att ackumulera dessa pengar och således kan du lägga mer tid på dig.

man blir inte lyckligare av att vara tät, bara upptagen

Jag tror inte man blir lyckligare av att vara upptagen heller, det får en bara att fokusera på annat. Det gör livet lättare psykist då du inte går runt och tänker hela tiden på din tillvaro. Men tillslut kommer det också äta upp dig hur mycket du än jobbar och försöker, så kommer man tillslut stå där en dag och fråga sig själv.

Vad var meningen med allt slit..
Citera
2016-01-20, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Det gäller att skaffa ett arbete som stimulerar & även en hobby som stimulerar dig annars blir vardagen ganska grå & tråkig tänker jag!

Har bara ett fåtal gånger varit så där riktigt jävla överlycklig, det är dom gånger jag varit riktigt jävla hög av diverse substanser! -men det håller ju inte i längden, även fast man kan glida på upplevelsen ett bra tag efter. Nä det går väl lite upp & ner i humör för dom flesta människor oavsett inkomst/tillgångar etc.

Jag brukar alltid luta mig tillbaka till den gamla klyschan -Var tacksam över det du har!

Ibland undrar jag om doktor & liknande jobb är det mest stimulerande, att rädda andra människors liv måste vara stort!

Jo det är nog sant, ett yrke/livsstil där man hjälper andra får man nog mycket tillbaka av. Det ligger något i människans natur att hjälpa andra, det gör en själv glad.

Jag tror det viktigaste är i det hela att lyssna på sig själv, och det är väldigt få som gör det i dagsläget, för de är styrda av sin rädsla.
Citera
2016-01-20, 14:50
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagevarnamnet
Jag tror vi skapar vårat liv till 100 %, med tankar, affirmationer och känslor. Det har hänt mig så många gånger så jag har bevisat det för mig själv, att jag är skaparen av min verklighet. Låter sjukt, men så är det.

Just det där med fri vilja kan man gå djupt på!
Har en annan tråd om det där jag förklarar hur jag tänker här:

(FB) Ar allting planerat eller Kan vi skriva varan Historia

Men kort sagt det beror på vilket perspektiv vi kollar från.
Sett från ditt ego så har du fri vilja, för ja kan just nu välja å skriva å ä eller ö. Väljer ö
Men ser man det från ett större perspektiv så skulle jag alltid skriva Ö så det var inget val ja gjorde just nu! Utan det har jag redan valt och alltid varit så. För tid existerar inte.

Oj, vad du slingrar dig! Hur man än vrider och vänder sig så har man ändan bak! Du tror att vi skapar våra liv till 100, och att allt är möjligt, men du tror inte på att vi har en fri vilja. Det kan man ju fundera på vad det innebär. Det känns mer och mer angeläget för mig att man tror på den fria viljan. Inte för att man kan avskaffa den genom att inte tro på den, utan för att det kanske är det viktigaste valet.
Citera
2016-01-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Oj, vad du slingrar dig! Hur man än vrider och vänder sig så har man ändan bak! Du tror att vi skapar våra liv till 100, och att allt är möjligt, men du tror inte på att vi har en fri vilja. Det kan man ju fundera på vad det innebär. Det känns mer och mer angeläget för mig att man tror på den fria viljan. Inte för att man kan avskaffa den genom att inte tro på den, utan för att det kanske är det viktigaste valet.

Jag slingrar mig ingenting. Jag säger bara att det beror på hur du ser på det. Vi har ingen fri vilja punkt slut, men dock så upplever vi att vi har det i våra jorden liv så på så sätt kan man ju säga att vi har fri vilja fast det bara är en illusion, samma sak som att tid existerar, fast egentligen är det också en illusion
Citera
2016-01-20, 21:15
Medlem
Crysaliss avatar
Lycka är att fungera i samspel med omgivningen och växa som människa,

En person som jagar prylar pendlar mellan Fear and Greed. Jakt på materiella ting lockar fram det sämsta hos människor.

En person på jakt efter sinnesintryck/kickar pendlar mellan Pleasure and Pain. Hedonister lever ytliga liv styrda av djuriska lustar.

Nyckeln till lycka sammanfattas i strävan efter det Det sanna, Det rätta, Det sköna.
Citera
2016-01-20, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crysalis
Lycka är att fungera i samspel med omgivningen och växa som människa,

En person som jagar prylar pendlar mellan Fear and Greed. Jakt på materiella ting lockar fram det sämsta hos människor.

En person på jakt efter sinnesintryck/kickar pendlar mellan Pleasure and Pain. Hedonister lever ytliga liv styrda av djuriska lustar.

Nyckeln till lycka sammanfattas i strävan efter det Det sanna, Det rätta, Det sköna.

Håller med dig, det är den personliga utvecklingen som gör oss lyckliga i längden.

Nu är det bara quick fixes i sammhället:
Droger/porr/Pengar/Makt/Ego. Våran hjärna har blivit programmerad att detta är enda sättet vi kan få lycka på.

Därför röker vi ett paket cigg om dagen
Därför går vi på antidepp
Därför dricker vi 10 koppar kaffe om dagen
Därför Vräker vi i oss socker
Därför har vi blivit sex addicts
Därför är vi alkolister
list goes on....

Allt handlar om den där kicken av dopamin, Vi måste reseta våran hjärna !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in