2016-01-21, 01:57
Medlem
Apologists avatar
Liten dikt av Karin Boye:

I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

Jag tror inte det är målen i sig som är viktiga utan vägen dit. Man blir lycklig av att göra något; ex 50åriga hockeyspelaren som "är lycklig" av att spela senior hockey i motsats till den 19åriga hårdsatsande NHL hoppet som nyligen fått ett miljon kontrakt. Det är äventyret som ger oss lycka!!!
Citera
2016-01-21, 06:43
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagevarnamnet
Jag slingrar mig ingenting. Jag säger bara att det beror på hur du ser på det. Vi har ingen fri vilja punkt slut, men dock så upplever vi att vi har det i våra jorden liv så på så sätt kan man ju säga att vi har fri vilja fast det bara är en illusion, samma sak som att tid existerar, fast egentligen är det också en illusion

Det är uppenbart att det inte existerar någon fri vilja i din verklighet i alla fall. Jag tror inte att du förstår innebörden av begreppet. Det finns inte i din fattningsförmåga. Men detta propagerande för att man skapar sitt liv till 100 och att allt är möjligt men det finns ingen fri vilja det tycker jag är ganska obehagligt. Sekt?
Citera
2016-01-21, 07:41
Medlem
HadronBosons avatar
Att tro att man är ansvarig för ens egen lycka är att lura livet. Då är lycka en ouppnåelig utopi.

Finns ingen fri vilja. Går inte att ändra på det förflutna. Du rår inte för allt som händer dig.

Tror inte på total lycka. Lyckan kommer och går, däremellan finns sorg, tradgedi, glädje, belåtenhet. Mellan perioderna av lycka och lycka är livet. Livet med allt vad det innebär. vi behöver känna oss lite nere ibland, kanske kommer det någon som drar upp dig eller får du försöka själv.

Mår man bra vill man må bättre. 1 är för lite och 1000 aldrig nog. Börjar man förvänta sig evig lycka hamnar man i det där hamsterhjulet.

Istället för att jaga lycka lev livet.

Livet är inte rättvist.
Citera
2016-01-21, 10:21
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Jo det är nog sant, ett yrke/livsstil där man hjälper andra får man nog mycket tillbaka av. Det ligger något i människans natur att hjälpa andra, det gör en själv glad.

Jag tror det viktigaste är i det hela att lyssna på sig själv, och det är väldigt få som gör det i dagsläget, för de är styrda av sin rädsla.

Hur menar du styrda av sina rädslor? Såklart många inte gör saker dom är rädd för, eller tror dom kommer misslyckats med. Dom största utvecklande ögonblicken i mitt liv är när jag gjort precis tvärt om, mött mina rädslor!

Jag tror det även är ytterst viktigt att ta hand om sig, både fysiskt, genom träning & mentalt, genom ex meditation för att uppnå ett så gott liv som möjligt & genuint kunna känna glädje & tacksamhet i just din tillvaro. Lättare sagt än gjort kanske.. Men va fan finns att göra då!
Citera
2016-01-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HadronBoson
Att tro att man är ansvarig för ens egen lycka är att lura livet. Då är lycka en ouppnåelig utopi.

Finns ingen fri vilja. Går inte att ändra på det förflutna. Du rår inte för allt som händer dig.

Tror inte på total lycka. Lyckan kommer och går, däremellan finns sorg, tradgedi, glädje, belåtenhet. Mellan perioderna av lycka och lycka är livet. Livet med allt vad det innebär. vi behöver känna oss lite nere ibland, kanske kommer det någon som drar upp dig eller får du försöka själv.

Mår man bra vill man må bättre. 1 är för lite och 1000 aldrig nog. Börjar man förvänta sig evig lycka hamnar man i det där hamsterhjulet.

Istället för att jaga lycka lev livet.

Livet är inte rättvist.

Klart man är ansvarig för en egens lycka.

Du kan inte påverka hur folk runt dig behandlar dig, men du kan påverka hur du tacklar det som händer dig i omvärlden. Just det här tror jag är en stor del i skillnaden mellan lyckliga och olyckliga. Dom som kan kontrollera sina inre känslor.
Citera
2016-01-21, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Hur menar du styrda av sina rädslor? Såklart många inte gör saker dom är rädd för, eller tror dom kommer misslyckats med. Dom största utvecklande ögonblicken i mitt liv är när jag gjort precis tvärt om, mött mina rädslor!

Jag tror det även är ytterst viktigt att ta hand om sig, både fysiskt, genom träning & mentalt, genom ex meditation för att uppnå ett så gott liv som möjligt & genuint kunna känna glädje & tacksamhet i just din tillvaro. Lättare sagt än gjort kanske.. Men va fan finns att göra då!

Menar att vi är styrda av olika rädslor när vi ska göra saker. Fobier, rädd för att göra bort sig, rädd för döden, rädd för att förlora värdesaker osv osv.

Det håller jag med dig om, det finns ingen bättre känsla en att möta sina största rädslor! Det är riktigt svårt, men efteråt så bra

Men yes, meditation tror jag är viktigt att utöva, fysisk som mental träning är viktigt för att vara lycklig.
Citera
2016-01-21, 19:26
Medlem
Citat:
Om vi stannar upp och är tacksamma för det vi har, Även om du har det tufft. Så kommer hela livet förändras. För det du gör är att flytta fokus från lycka utifrån, till insidan. Och det är det ända sättet som kan få dig 100 % lycklig och kommer hålla dig 100%.

Vi skapar vårat liv till 100 , Allt är möjligt , Både på det negativa spektrumet och positiva. Så varför inte fokusera på det positiva

One love.

Tack för mig, tankar en tisdagsnatt.
Jag håller med dig att vi skapar våra liv till 100% och det sätt vi skapar våra liv på är genom de tankar vi väljer. Beroende på hur vi väljer våra tankar tolkar vi världen därefter. Fokuserar vi på det som är positivt runt om oss så kommer vi också att tolka världen i ett positivt ljus. Hela detta resonemang bygger på den fundamentala sanning att det enda vi verkligen kan ändra på och som vi vet blir lyckligare av det är oss själva. Vi måste med andra ord lära oss att acceptera människor och världen runt omkring oss och lära oss tolka denna verkligheten i ett positivt ljus. Då blir vi lyckliga.

Att lära sig fokusera på det som är positivt blir till slut automatiskt eftersom våra tankar lyder under den universella lagen som heter Attraktionslagen. Målet med livet är ökat välbefinnande eller lycka.
Citera
2016-01-21, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Jag håller med dig att vi skapar våra liv till 100% och det sätt vi skapar våra liv på är genom de tankar vi väljer. Beroende på hur vi väljer våra tankar tolkar vi världen därefter. Fokuserar vi på det som är positivt runt om oss så kommer vi också att tolka världen i ett positivt ljus. Hela detta resonemang bygger på den fundamentala sanning att det enda vi verkligen kan ändra på och som vi vet blir lyckligare av det är oss själva. Vi måste med andra ord lära oss att acceptera människor och världen runt omkring oss och lära oss tolka denna verkligheten i ett positivt ljus. Då blir vi lyckliga.

Att lära sig fokusera på det som är positivt blir till slut automatiskt eftersom våra tankar lyder under den universella lagen som heter Attraktionslagen. Målet med livet är ökat välbefinnande eller lycka.

Nailed it !

Håller med dig till 100 %
Citera
2016-01-22, 01:03
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Attraktionslagen.

Attraktionslagen är bara new-age svammel från filmen o boken The Secret. Det är ren ockultism som öppnar upp en för spirituella mörka krafter.
Citera
2016-01-22, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Attraktionslagen är bara new-age svammel från filmen o boken The Secret. Det är ren ockultism som öppnar upp en för spirituella mörka krafter.
Är placebo inte just ett exempel på Attraktionslagen? Jag tror att jag skall bli frisk, alltså blir jag frisk. Nocebo, jag tror jag ska bli sjuk, alltså blir jag sjuk. Lika attraherar lika.

Mörka spirituella krafter. Det var det dummaste jag hört, det är väl snarare så att detta är ett ljus i mörkret.
Citera
2016-01-22, 14:20
Medlem
Min känsla är lite den att folk är ganska naiva vad gäller frågan om i vilken utsträckning vi kan påverka hur vi mår.

Man kan ju vara av endera uppfattningen i frågan, helt beroende på sin egna erfarenhet. Men vissa verkar utgå ifrån att deras egna erfarenhet representerar någon universell ordning som skulle gälla alla, trots att de aldrig erfarit något annat perspektiv än sitt egna...

Vissa har t ex en erfarenhet som säger dem att det inte alls går att välja om man vill vara lycklig eller olycklig, utan bara är en inbillning som uppstår när man redan mår bra. Då kan man ställa två problematiska frågor:

Har dessa individer valt denna erfarenhet framför den motsatta ni själva har?

Varför skulle nån i så fall välja olycka framför lycka?

Hur skulle man kunna styra sitt liv så att man upplevde att man inte kunde styra det?
Citera
2016-01-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borderline123
Har dessa individer valt denna erfarenhet framför den motsatta ni själva har?

Varför skulle nån i så fall välja olycka framför lycka?

Hur skulle man kunna styra sitt liv så att man upplevde att man inte kunde styra det?
Man väljer med sitt rationella jag om man skall följa känslor av välbefinnande (omedvetet) eller om man ska göra sina val baserade på vad man tror är bäst för en (intellektualisera). Att följa sina känslor av välbefinnande leder alltid till största lycka.

Dom vet inte belöningen för att följa sina känslor. Allt dom ser är dom materiella ting dom samlat på sig som enligt gängse norm skall vara lycka.

Att styra sitt liv in i en återvändsgränd är en omöjlighet, man har alltid valmöjligheter (fri vilja).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in