Citat:
Ursprungligen postat av
Pankman
Orkar inte läsa igenom hela tråden, men för att svara på topic så är jag 100% övertygad om att SSRI fungerar och jag är glad att det finns. Känner flertalet personer som blivit hjälpta av SSRI som ätit det mot melankoli, panikattacker och borderline för att nämna några.
Känner däremot ingen som SSRI varit verkningslöst på. Dock finns det ju givetvis sådana också.
Sen går det givetvis diskutera om det finns bättre alternativ, vad det har för negativ påverkan på hjärnan osv. Dock så tror jag man behöver må riktigt dåligt själv för att förstå varför folk tar SSRI, då det är ett bättre alternativ än att må som man gör. Biverkningarna verkar inte vara så allvarliga heller när man kommit förbi insättningen, mest sexuella, dock beror det ju på varför man äter det. Flera upplever knappt några biverkningar alls.
Om man däremot läser på nätet så hittar man nästan bara negativa saker om SSRI, då det självklart ligger till så att folk som har en negativ upplevelse har en högre tendens att skriva om det på nätet.
Jag tvivlar inte på att många
känner sig bättre av SSRI. Har aldrig skrivit att det inte finns dem som mår bättre av att ta det.
Jag själv trodde att jag mådde bra på grund av sertralin och var också "övertygad". Kommer ihåg att redan efter en halv timme efter första tablett sa jag till mina föräldrar "fan vad bra jag mår nu" (var ca 15 år gammal när jag fick den).
Det är skillnad mellan att
tro sig må bättre av medicinen, och att medicinens kemiska ämne som gör en må bättre, hänger du med?
Finns det en effekt av SSRI förutom placebo så är det avstängning av känslor och tanketröghet som gör att man inte bryr sig om något längre. Detta kallar jag inte behandlingseffekt! det är som om man ger sömnmedicin för att söva en patient 24/7 och hävda att medicinen gav bra effekt då personen inte har ångest längre(då patienten sover).
Placebo är underskattad och många vet inte mycket om denna underbara funktion. Man har gått så långt och provat att utföra "fejkoperationer" där patienter låter sig tro att de går igenom en riktig operation fast de inte gör det och sedan ser ifall de mår bättre. Gissa resultatet? Kolla här:
https://www.youtube.com/watch?v=ps4pRPYJWOo (
Placebo Effect - Surgery)
https://www.youtube.com/watch?v=bMes1rQKe1I (
PLACEBO SURGERY )
Om vi pratar om fakta så har de oberoende studier visat att SSRI har 0 effekt jämfört med placebogrupp.
Läs gärna igenom tråden när du har tid för att förstå mer.