2016-01-20, 17:47
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Att sluta med quick fixes fungerar 1000 ganger battre an SSRI, utan nagra bieffekter forutom lite abstinensangest i borjan.

Ja ändrade livsvanor kan hjälpa mycket, bla det som du själv nämnde i din tråd om saker som höjer dopamin.

Intressant att läsa "NoFap" tråden där folk verkar må bättre av att sluta med någon vanlig vana.
Hur många kunde tänka sig att sådana "små saker" kan göra att man mår sämre och att sluta skulle hjälpa?
Senast redigerad av thenewlife 2016-01-20 kl. 18:08.
Citera
2016-01-21, 10:27
Medlem
Sweeper80s avatar
Dessa fyra sidor bör man läsa från "pärm till pärm" innan öht försöker att uttala sig - och ffa ge råd - i denna forumdel; jag har gjort det och du som läser denna mening, läs också dessa sidor:

http://www.womensaccounts.com/mental_health_Carver_neurotrasmitter.html

http://mybrainnotes.com/index.html

http://www.preskorn.com/books/ssri_toc.html

http://thelastpsychiatrist.com/
Citera
2016-01-21, 10:51
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Dessa fyra sidor bör man läsa från "pärm till pärm" innan öht försöker att uttala sig - och ffa ge råd - i denna forumdel; jag har gjort det och du som läser denna mening, läs också dessa sidor:

http://www.womensaccounts.com/mental_health_Carver_neurotrasmitter.html

http://mybrainnotes.com/index.html

http://www.preskorn.com/books/ssri_toc.html

http://thelastpsychiatrist.com/

Oj jag missade att läsa det i flashbacks medlemsvillkor. Tack för att du tog upp det.

Vettig inlägg förövrigt
Citera
2016-01-21, 12:40
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thenewlife
Oj jag missade att läsa det i flashbacks medlemsvillkor. Tack för att du tog upp det.

Vettig inlägg förövrigt

Tack! Det märks att du tog åt dig...
Citera
2016-01-21, 12:43
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Tack! Det märks att du tog åt dig...

Tack själv för länkarna Ja jag tog åt mig... väldigt mycket...
Senast redigerad av thenewlife 2016-01-21 kl. 12:56.
Citera
2016-01-30, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Jag hade en svår panikattack efter ungeefär fyra veckor in på behandling av ssri. Jag drog till akuten då jag inte visste om jag skulle kunna hantera det. Läkaren på akuten sa till mig att ssri inte har en plats i den moderna medicinen och rådde mig att sluta med dom.

Bra sagt av din läkare sluta med skiten för det är ett jävla gift. Mitt råd är att du börja motionera dagligen i en månad och sen börjar gymma. Och sluta med alla droger (det gäller även koffein,sötsaker nikotin och alkohol med). Glöm inte och ändra på kosten och försök äta så ofta du kan.
Citera
2016-01-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Det där är kvalificerat skitsnack.

Det är långtifrån alltid en depression går tillbaka och läker sig själv.
Tvärtom kan den vidarutvecklas och bli ännu värre (svår depression) och då biter varken SSRI eller KBT utan då får man ta till ECT.
För att inte tala om självmordsrisken som finns över sjukdomen.
Det du förespråkar (motion och bra matvanor) förutsätter att orken finns där ifrån börja, vilket den inte gör om man är deprimerad.
Att försöka "bota sig själv" när man är deprimerad är lika lönlöst som att försöka lyfta sig själv med skosnörena.

Sen vad en skitsnackande läkare (med ekonomiska incitament att angripa skolmedicinen) är inte intressant då det saknar referensvärde.

Säg det till alla som har gjort självmord pga SSRI. Som min vän som hade en lättare depression och började med SSRI han är nu död. Jag har fortfarande skador av SSRI och är inte återställd.

Slutsats: SSRI är DÖDSKNARK

Citat:
Ursprungligen postat av Pankman
Orkar inte läsa igenom hela tråden, men för att svara på topic så är jag 100% övertygad om att SSRI fungerar och jag är glad att det finns. Känner flertalet personer som blivit hjälpta av SSRI som ätit det mot melankoli, panikattacker och borderline för att nämna några.

Känner däremot ingen som SSRI varit verkningslöst på. Dock finns det ju givetvis sådana också.

Sen går det givetvis diskutera om det finns bättre alternativ, vad det har för negativ påverkan på hjärnan osv. Dock så tror jag man behöver må riktigt dåligt själv för att förstå varför folk tar SSRI, då det är ett bättre alternativ än att må som man gör. Biverkningarna verkar inte vara så allvarliga heller när man kommit förbi insättningen, mest sexuella, dock beror det ju på varför man äter det. Flera upplever knappt några biverkningar alls.

Om man däremot läser på nätet så hittar man nästan bara negativa saker om SSRI, då det självklart ligger till så att folk som har en negativ upplevelse har en högre tendens att skriva om det på nätet.

Hur många känner du som har tagit SSRI och kan sluta med medicinen utan att må sämre? Jag har aldrig hört talats om att någon har blivit botad av SSRI utan dom för ta de medicinen livet ut vilket visar på vilket dödsknark SSRI är.

Citat:
Ursprungligen postat av thenewlife
Du tar om samma sak igen som redan är diskuterad. Jag sammanfattar så jag spar din och min tid:
  • SSRI är ineffektiv. Studier som läkemedelsbolagen själva sponsrat visar att de hjälper endast 20% jämfört med placebo medans oberoende studier visar närmare 0%.
  • Hjärnans läkningsprocess börjar när man mår bättre och när man sover och äter bra. Finns ingen bevis att SSRI i sig skulle öka BDNF.
  • SSRI skapar kemisk obalans i hjärnan vilket kan medföra kronisk tillstånd.
  • Depression orsakas inte av underproduktion av serotonin.
  • SSRIs risker överväger nyttan. Biverkningsprofilen är katastrofal.
  • De flesta psykiska tillstånd orsakas av fysiologiska tillstånd. Vanligast av hormonell obalans, näringsbrist och inflammationer.
  • SSRI minskar ej risken för självmord. Snarare kan den öka risken.

Källor för dessa påstående finns i tråden.

Nämn en behandling som jag "förespråkar" som inte är evidensbaserad?

Kunde inte sagt det bättre själv. +1
Senast redigerad av Mackieman 2016-01-30 kl. 13:00. Anledning: Glömde citera en person
Citera
2016-01-30, 22:59
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackieman
Säg det till alla som har gjort självmord pga SSRI. Som min vän som hade en lättare depression och började med SSRI han är nu död. Jag har fortfarande skador av SSRI och är inte återställd.

Slutsats: SSRI är DÖDSKNARK

Det finns många människor som har blivit hjälpta av SSRI och deras uppleversler är lika verkliga som dina.
Det är därför personliga anekdoter har föga bevisvärde.

Tråkigt att höra om din vän.
Men är det verkligen konstaterat att det var SSRI som orsakade din väns självmord?
Citera
2016-01-30, 23:08
Bannlyst
Citat:
Det finns många människor som har blivit hjälpta av SSRI och deras uppleversler är lika verkliga som dina.
Det är därför personliga anekdoter har föga bevisvärde.

Tråkigt att höra om din vän.
Men är det verkligen konstaterat att det var SSRI som orsakade din väns självmord?

Självmord till följd av SSRI är omöjligt att studera eftersom man behandlar en depression som att ofta i sig redan har orsakat självmordstankar från första början.

Finns gott om studier som påvisar att statistiken har minskat. Allt är beroende på vilken sida man väljer att stå på.
Citera
2016-01-31, 13:32
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Självmord till följd av SSRI är omöjligt att studera eftersom man behandlar en depression som att ofta i sig redan har orsakat självmordstankar från första början.

Finns gott om studier som påvisar att statistiken har minskat. Allt är beroende på vilken sida man väljer att stå på.

Så är det naturligtvis.
Det är svårt att utröna vad som är hönan och ägget i det här fallet.
Tog patienten självmord för att h@n var deprimerad? Eller var det läkemedlets fel?
Jag läste eller hörde någonstans att SSRI kan höja självmordsrisken för att den kan få, paradoxalt nog, patienten att må bättre och då orkar vederbörande att genomföra sina självmordstankar.
Om så är fallet skulle KBT rent hypotetiskt vara lika farligt.
Citera
2016-01-31, 14:13
Bannlyst
Citat:
Så är det naturligtvis.
Det är svårt att utröna vad som är hönan och ägget i det här fallet.
Tog patienten självmord för att h@n var deprimerad? Eller var det läkemedlets fel?
Jag läste eller hörde någonstans att SSRI kan höja självmordsrisken för att den kan få, paradoxalt nog, patienten att må bättre och då orkar vederbörande att genomföra sina självmordstankar.
Om så är fallet skulle KBT rent hypotetiskt vara lika farligt.

Aldrig hört talas om faktiskt. Låter långsökt.
Däremot är det välkänt att man temporärt i vissa fall kan må sämre i början och få ökade självmordstankar. Därför är det viktigt av läkaren att ha noga koll vid insättning och att familjen ser efter den självmordsbenägne lite.
Citera
2016-02-01, 22:30
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Aldrig hört talas om faktiskt. Låter långsökt.
Däremot är det välkänt att man temporärt i vissa fall kan må sämre i början och få ökade självmordstankar. Därför är det viktigt av läkaren att ha noga koll vid insättning och att familjen ser efter den självmordsbenägne lite.

Nu är inte Wikipedia den mest tillförlitliga källan. Men det finns lite att läsa här https://sv.wikipedia.org/wiki/Selektiva_serotonin%C3%A5terupptagsh%C3%A4mmare under delen "Kritik" (-"Förklaringen till suicidrisken är att patienten "väcks" av medicinen och således får kraft till att sätta suicidtankarna hon kan ha burit på en längre tid i verket.").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in