2016-01-18, 12:12
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thenewlife
Leker du dum eller vad? Du pratade om hjärnskada vid depression och jag svarade att den är läkbar. Var diskuterade du och jag läkning av själva depression? Läste du heller inte att jag skrev:

Vill du diskutera så läs inlägget innan du svarar, spec innan du svarar i stil med "det där är kvalificerat skitsnack".

Jag skriver om hjärnskador av depression.
Det är långt ifrån alltid hjärnan återhämtar sig efter en depression, särskilt inte om den vidareutvecklas.
Det är alltså ingen sjukdom att leka med och ur det perspektivet är depression värre och farligare de eventuella biverkningar som SSRI-preparat kan föra med sig.

Citat:
OnT: Jag är som sagt inte emot behandling av djupa depressioner. Jag är för behandling. Men den ska vara evidensbaserad och nyttan ska överväga riskerna. Som det ser ut idag så har psykiatrin ej lyckats än att hitta farmakologisk behandling som uppfyller dessa enkla kriterier.

Finns dock preparat som johannesört och tryptofan som ska funka bra men läkemedelsindustrin har lyckats få bort dessa från marknaden tyvärr.

Det är lustigt att du betonar behovet av evidens samtidigt som du själv förespråkar behandlingsmetoder som inte har någon vidare evidens.
Citera
2016-01-18, 12:46
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Jag skriver om hjärnskador av depression.
Det är långt ifrån alltid hjärnan återhämtar sig efter en depression, särskilt inte om den vidareutvecklas.
Det är alltså ingen sjukdom att leka med och ur det perspektivet är depression värre och farligare de eventuella biverkningar som SSRI-preparat kan föra med sig.

Du tar om samma sak igen som redan är diskuterad. Jag sammanfattar så jag spar din och min tid:
  • SSRI är ineffektiv. Studier som läkemedelsbolagen själva sponsrat visar att de hjälper endast 20% jämfört med placebo medans oberoende studier visar närmare 0%.
  • Hjärnans läkningsprocess börjar när man mår bättre och när man sover och äter bra. Finns ingen bevis att SSRI i sig skulle öka BDNF.
  • SSRI skapar kemisk obalans i hjärnan vilket kan medföra kronisk tillstånd.
  • Depression orsakas inte av underproduktion av serotonin.
  • SSRIs risker överväger nyttan. Biverkningsprofilen är katastrofal.
  • De flesta psykiska tillstånd orsakas av fysiologiska tillstånd. Vanligast av hormonell obalans, näringsbrist och inflammationer.
  • SSRI minskar ej risken för självmord. Snarare kan den öka risken.

Källor för dessa påstående finns i tråden.

Citat:

Det är lustigt att du betonar behovet av evidens samtidigt som du själv förespråkar behandlingsmetoder som inte har någon vidare evidens.

Nämn en behandling som jag "förespråkar" som inte är evidensbaserad?
Citera
2016-01-18, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Monografier-varderingar/Vaxtbaserade-lakemedel1/Arkiverade-monografier---vaxtbaserade-lakemedel-/Laif-extrakt-av-Hypericum-perforatum-L-herba-johannesort/

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20090224000058
Vem finansierar LMV? Och hur kan de gå med på att göra det om de inte får ngt för det?
Alla är mutade på ett eller annat sätt. Jag frågade Pfizer varför de betalade, vad får de för shareholder value ut av det? Svaret var svävande... (jag tog alltså utgångspunkten att jag som ägare i ett forskande bolag undrade varför jag ska betala när sedan de styrande vill ha generika ASAP)
Citera
2016-01-18, 18:45
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Du tar om samma sak igen som redan är diskuterad. Jag sammanfattar så jag spar din och min tid:
  • SSRI är ineffektiv. Studier som läkemedelsbolagen själva sponsrat visar att de hjälper endast 20% jämfört med placebo medans oberoende studier visar närmare 0%.
  • Hjärnans läkningsprocess börjar när man mår bättre och när man sover och äter bra. Finns ingen bevis att SSRI i sig skulle öka BDNF.
  • SSRI skapar kemisk obalans i hjärnan vilket kan medföra kronisk tillstånd.
  • Depression orsakas inte av underproduktion av serotonin.
  • SSRIs risker överväger nyttan. Biverkningsprofilen är katastrofal.
  • De flesta psykiska tillstånd orsakas av fysiologiska tillstånd. Vanligast av hormonell obalans, näringsbrist och inflammationer.
  • SSRI minskar ej risken för självmord. Snarare kan den öka risken.

Källor för dessa påstående finns i tråden.

Nämn en behandling som jag "förespråkar" som inte är evidensbaserad?

Du hänger dig åt vad man kallar för "Cherry picking" där du handplockar studier som passar ditt syfte (men struntar i resten) och överdriver dess resultat.
Citera
2016-01-18, 23:16
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Du hänger dig åt vad man kallar för "Cherry picking" där du handplockar studier som passar ditt syfte (men struntar i resten) och överdriver dess resultat.

Eh, vah? Menar du att det är jag som sysslar med "Ghostwriting" eller jag som förfalskar studieresultat: http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2015/09/Ny-analys-av-depressionsstudie-gav-motsatta-resultat/ ?

Lätt att lista ut att är det en som sysslar med "Cherry picking" så är det läkemedelsbolagen som vill tjäna miljarders dollars....

Läkemedelsbolagens studier som du tycker jag struntar i visar att det är 20% alltså 1 av 5 som blir hjälpta. Även om jag inte skulle strunta i dessa studier så är det ingen siffra man applåderar för......
Senast redigerad av thenewlife 2016-01-18 kl. 23:18.
Citera
2016-01-19, 19:25
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Eh, vah? Menar du att det är jag som sysslar med "Ghostwriting" eller jag som förfalskar studieresultat: http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2015/09/Ny-analys-av-depressionsstudie-gav-motsatta-resultat/ ?

Lätt att lista ut att är det en som sysslar med "Cherry picking" så är det läkemedelsbolagen som vill tjäna miljarders dollars....

Läkemedelsbolagens studier som du tycker jag struntar i visar att det är 20% alltså 1 av 5 som blir hjälpta. Även om jag inte skulle strunta i dessa studier så är det ingen siffra man applåderar för......

Nej jag menar inte att det är du som sysslar med "ghostwriting" eller förfalskar studieresultat (hur drog du den slutsatsen?).
Men du länkar bara till studier som passar ditt syfte och överdriver dess resultat, vilket är s.k. "Cherry picking". https://en.wikipedia.org/wiki/Cherry_picking
Om man söker på pubmed och skriver t.ex. "SSRI placebo" så kommer man finna en mängd studier som visar på att SSRI visst kan leda till en förbättring.
Visserligen kan man finna många andra studier som inte visar på ett signifikant samband (utöver placebo) för SSRI.
Men det är inte det som är poängen.
Poängen är att den farmakologiska verkligheten inte är så förbannat svart/vit som du försöker få den att framstå.

Sen om läkemedelsbolagen förfalskar sina studier eller ej hör inte hit då det är ett eget diskussionsämne.
Citera
2016-01-19, 22:34
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Nej jag menar inte att det är du som sysslar med "ghostwriting" eller förfalskar studieresultat (hur drog du den slutsatsen?).
Men du länkar bara till studier som passar ditt syfte och överdriver dess resultat, vilket är s.k. "Cherry picking". https://en.wikipedia.org/wiki/Cherry_picking
Om man söker på pubmed och skriver t.ex. "SSRI placebo" så kommer man finna en mängd studier som visar på att SSRI visst kan leda till en förbättring.
Visserligen kan man finna många andra studier som inte visar på ett signifikant samband (utöver placebo) för SSRI.
Men det är inte det som är poängen.
Poängen är att den farmakologiska verkligheten inte är så förbannat svart/vit som du försöker få den att framstå.

Sen om läkemedelsbolagen förfalskar sina studier eller ej hör inte hit då det är ett eget diskussionsämne.

Jo jag vet vad "Cherry picking" är, du förklarade det till och med i ditt förra inlägg. Varför jag nämnde Ghostwriting och läkemedelsbolagets förfalskningar var för att visa hur fula knep läkemedelsbolagen kan använda sig av. Det är läkemedelsbolagen som väljer ut vilka studier som passar deras syfte så att de får inte produkten i marknaden till vilken kostnad som helst, inte jag!
Citera
2016-01-20, 02:38
Medlem
Orkar inte läsa igenom hela tråden, men för att svara på topic så är jag 100% övertygad om att SSRI fungerar och jag är glad att det finns. Känner flertalet personer som blivit hjälpta av SSRI som ätit det mot melankoli, panikattacker och borderline för att nämna några.

Känner däremot ingen som SSRI varit verkningslöst på. Dock finns det ju givetvis sådana också.

Sen går det givetvis diskutera om det finns bättre alternativ, vad det har för negativ påverkan på hjärnan osv. Dock så tror jag man behöver må riktigt dåligt själv för att förstå varför folk tar SSRI, då det är ett bättre alternativ än att må som man gör. Biverkningarna verkar inte vara så allvarliga heller när man kommit förbi insättningen, mest sexuella, dock beror det ju på varför man äter det. Flera upplever knappt några biverkningar alls.

Om man däremot läser på nätet så hittar man nästan bara negativa saker om SSRI, då det självklart ligger till så att folk som har en negativ upplevelse har en högre tendens att skriva om det på nätet.
Citera
2016-01-20, 03:28
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankman
Orkar inte läsa igenom hela tråden, men för att svara på topic så är jag 100% övertygad om att SSRI fungerar och jag är glad att det finns. Känner flertalet personer som blivit hjälpta av SSRI som ätit det mot melankoli, panikattacker och borderline för att nämna några.

Känner däremot ingen som SSRI varit verkningslöst på. Dock finns det ju givetvis sådana också.

Sen går det givetvis diskutera om det finns bättre alternativ, vad det har för negativ påverkan på hjärnan osv. Dock så tror jag man behöver må riktigt dåligt själv för att förstå varför folk tar SSRI, då det är ett bättre alternativ än att må som man gör. Biverkningarna verkar inte vara så allvarliga heller när man kommit förbi insättningen, mest sexuella, dock beror det ju på varför man äter det. Flera upplever knappt några biverkningar alls.

Om man däremot läser på nätet så hittar man nästan bara negativa saker om SSRI, då det självklart ligger till så att folk som har en negativ upplevelse har en högre tendens att skriva om det på nätet.

Jag tvivlar inte på att många känner sig bättre av SSRI. Har aldrig skrivit att det inte finns dem som mår bättre av att ta det.
Jag själv trodde att jag mådde bra på grund av sertralin och var också "övertygad". Kommer ihåg att redan efter en halv timme efter första tablett sa jag till mina föräldrar "fan vad bra jag mår nu" (var ca 15 år gammal när jag fick den).

Det är skillnad mellan att tro sig må bättre av medicinen, och att medicinens kemiska ämne som gör en må bättre, hänger du med?
Finns det en effekt av SSRI förutom placebo så är det avstängning av känslor och tanketröghet som gör att man inte bryr sig om något längre. Detta kallar jag inte behandlingseffekt! det är som om man ger sömnmedicin för att söva en patient 24/7 och hävda att medicinen gav bra effekt då personen inte har ångest längre(då patienten sover).

Placebo är underskattad och många vet inte mycket om denna underbara funktion. Man har gått så långt och provat att utföra "fejkoperationer" där patienter låter sig tro att de går igenom en riktig operation fast de inte gör det och sedan ser ifall de mår bättre. Gissa resultatet? Kolla här:https://www.youtube.com/watch?v=ps4pRPYJWOo (Placebo Effect - Surgery)
https://www.youtube.com/watch?v=bMes1rQKe1I ( PLACEBO SURGERY )

Om vi pratar om fakta så har de oberoende studier visat att SSRI har 0 effekt jämfört med placebogrupp.

Läs gärna igenom tråden när du har tid för att förstå mer.
Senast redigerad av thenewlife 2016-01-20 kl. 03:34.
Citera
2016-01-20, 04:46
Medlem
Har finns det någon som vågar tala öppet om sanningarna:

https://www.youtube.com/watch?v=ZMhsPnoIdy4&feature=share&list=PL38Re2QfNu 3slJNIELp3sZo5TmcIWKRt7&index=64
Citera
2016-01-20, 05:08
Bannlyst
Att sluta med quick fixes fungerar 1000 ganger battre an SSRI, utan nagra bieffekter forutom lite abstinensangest i borjan.
Citera
2016-01-20, 13:03
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phosphoreign
Har finns det någon som vågar tala öppet om sanningarna:

https://www.youtube.com/watch?v=ZMhsPnoIdy4&feature=share&list=PL38Re2QfNu 3slJNIELp3sZo5TmcIWKRt7&index=64

Alle eloge till Professor Gøtzsche som vågar säga det många inte vågar berätta.
Hans bok "Dödlig medicin och organiserad kriminalitet" rekommenderar jag starkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in