2016-01-15, 20:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balansPrio
Lite kul att jämför min analys min K G Bergström som publicerades i dag tidig morgon.(04.53)
" Två av de tre flyktingvänligaste partierna backar. Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Annars skulle det mest logiska ha varit att besvikna MP-väljare som tvingats tugga i sig ID-kontroller i stället flytt till V som står fast vid den gamla flyktingpolitiken. Men alls icke. Det är bara Centern som inte gått tillbaka. Men inte någon ökning som är värd att nämna."
"Om Socialdemokraternas lilla, osäkra uppgång skulle bekräftas av andra institut kan man utgå från att det är den skärpta flyktingpolitikens förtjänst. "
http://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/flyktingpolitiken-satter-sina-spar/

Demoskops vd Anders Lindholm gör däremot den märkliga slutsatsen:
"Det är troligt att det kontroversiella beslutet kring gränskontroller inte har uppskattats bland sympatisörerna. Att överge den tidigare så tydliga positionen i flyktingmottagandet har sannolikt skadat partiet"(länk)
Och till vilket parti tänker sig Anders Lindholm att (netto) de miljöpartier om var emot en restriktiv flyktingpolitiken skulle ha bytt? Till Fi-Vp-C? Men de minskar sammanlagt...
Så tror han de har gått till M & S från Mp för att de vill ha en mindre restriktiv flyktingpolitik.

Ja, det där var stolligt! Den mer näraliggande förklaringen är så klart att samtliga dessa fyra partier minskar för att deras sympatisörer hellre söker sig till partier som vill ha en mer restriktiv invandringspolitik, och att man alltmer misstror den hittillsvarande politiken, därför att den bevisligen inte fungerar.
2016-01-16, 00:37
Medlem
F! har väldigt lojala sympatisörer. Hörs inte alls i debatten men ligger stabilt ändå.
2016-01-19, 23:07
Medlem
MrSokratess avatar
Sentio:

Hela mätningen för januari månad – decembermätningen inom parentes

Vänsterpartiet 6,9 (6,9)
Socialdemokraterna 23,0 (23,5)
Miljöpartiet 5,3 (5,6)

Centerpartiet 7,9 (7,3)
Liberalerna 3,9 (5,3)
Moderaterna 20,1 (17,8)
Kristdemokraterna 2,8 (3,0)

Sverigedemokraterna 25,5 (26,6)

Piratpartiet 0,7 (0,7)
Feministiskt Initiativ 2,9 (1,7)
2016-01-19, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Sentio:

Hela mätningen för januari månad – decembermätningen inom parentes

Vänsterpartiet 6,9 (6,9)
Socialdemokraterna 23,0 (23,5)
Miljöpartiet 5,3 (5,6)

Centerpartiet 7,9 (7,3)
Liberalerna 3,9 (5,3)
Moderaterna 20,1 (17,8)
Kristdemokraterna 2,8 (3,0)

Sverigedemokraterna 25,5 (26,6)

Piratpartiet 0,7 (0,7)
Feministiskt Initiativ 2,9 (1,7)

Glädjande siffror, två Allahianspartier under spärren; det tar på moralen inom blocket.

SDs nästa mål bör vara att bli större än hela Allahiansen; största block lägger budgeten, eller?

Pojkhögern har länge spått framgång för KD med EBT, och då blir det som vanligt med pojkhögerns analyser - precis tvärtom.

Alla som vill ha fri invandring flyr nu till Centern efter att de flesta partier (t.o.m. MP) har stramat åt. Jag är mest förvånad över att C bara ligger på 7.9%; i detta land finns det fler galningar än så. Med dagens utveckling borde C ha potential på uppemot 15%; man bör kunna ta mest från MP men framförallt kannibalisera på Reinfeldtfalangen inom M.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2016-01-19 kl. 23:53.
2016-01-20, 00:11
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Glädjande siffror, två Allahianspartier under spärren; det tar på moralen inom blocket.

SDs nästa mål bör vara att bli större än hela Allahiansen; största block lägger budgeten, eller?

Pojkhögern har länge spått framgång för KD med EBT, och då blir det som vanligt med pojkhögerns analyser - precis tvärtom.

Alla som vill ha fri invandring flyr nu till Centern efter att de flesta partier (t.o.m. MP) har stramat åt. Jag är mest förvånad över att C bara ligger på 7.9%; i detta land finns det fler galningar än så. Med dagens utveckling borde C ha potential på uppemot 15%; man bör kunna ta mest från MP men framförallt kannibalisera på Reinfeldtfalangen inom M.
Tja..Inte långt ifrån.

Hade det varit ett valresultat hade det bara skiljt 2,5 % mellan SD och Alliansen då L och KD åker ur.
2016-01-20, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt

KD slarvade bort sin chans. När de andra genast hängde på och dödade DÖ (inte på riktigt, men ändå) så skulle KD ha gått längre och faktiskt röstat emot budgeten. Dessutom borde de varit radikalare när det gäller att stoppa invandringen. De röster som kunnat rädda dem över 4% går nu till M istället.

Cs framgångar är konstigt. De är de mest själslösa, meningslösa partiet som hoppar från fråga till fråga och verkar mest vilja sitta kvar på sina välavlönade platser. Gröna nyliberaler som vill försörja hela världens befolkning via skattesedeln liksom... Jag får väl också skylla på att galningar måste rösta på något också.

Liberalerna har tydligen tappat till M, frågan är varför. Är M mer invandringskritisk eller bara mer drivande i "opposition" mot Löfven? Även SD verkar ha tappat lite åt M om jag får gissa. Antagligen har jag missat något invandringskritiskt utspel.
2016-01-20, 01:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
KD slarvade bort sin chans. När de andra genast hängde på och dödade DÖ (inte på riktigt, men ändå) så skulle KD ha gått längre och faktiskt röstat emot budgeten. Dessutom borde de varit radikalare när det gäller att stoppa invandringen. De röster som kunnat rädda dem över 4% går nu till M istället.

Cs framgångar är konstigt. De är de mest själslösa, meningslösa partiet som hoppar från fråga till fråga och verkar mest vilja sitta kvar på sina välavlönade platser. Gröna nyliberaler som vill försörja hela världens befolkning via skattesedeln liksom... Jag får väl också skylla på att galningar måste rösta på något också.

Liberalerna har tydligen tappat till M, frågan är varför. Är M mer invandringskritisk eller bara mer drivande i "opposition" mot Löfven? Även SD verkar ha tappat lite åt M om jag får gissa. Antagligen har jag missat något invandringskritiskt utspel.

Jag tror att förklaringen är så enkel att L tappade en procent på namnbytet. En del väljare blev säkert förvirrade av det.

Vad gäller C så har de ju profilerat sig som ett renodlat nyliberalt parti, och drar säkert till sig nyliberala väljare från M och L på grund av det. Skulle tro att nyliberalerna är cirka 10% av väljarkåren, så att C får 7,9% är inte så märkligt.
2016-01-20, 01:04
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror att förklaringen är så enkel att L tappade en procent på namnbytet. En del väljare blev säkert förvirrade av det.

Du menar alltså att deras väljare blev förvirrade när dom skulle identifiera sig som "liberaler"?
2016-01-20, 01:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Du menar alltså att deras väljare blev förvirrade när dom skulle identifiera sig som "liberaler"?

Jag tror att folkpartist för många har haft betydelsen socialliberal till skillnad från nyliberal. Namnbytet har gjort det mindre tydligt vad partiet egentligen står för, och kanske skrämt bort vissa kvarvarande socialliberaler. Andra väljare kanske helt enkelt missat namnbytet. Det har ju hänt väldigt mycket de sista månaderna som gjort att detta kom i skymundan.
2016-01-20, 01:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune

Ja L är mer invandringsvänliga än M och KD kommer med kritiska utspel som sedan visar sig vara luft, det lockar varken de som är för eller emot. Möjligen finns det även en del som inte ens vet vilka det nya partiet L är.
2016-01-20, 06:42
Medlem
Förr hade vi i stort sett 5-6 partier som var för fri invandring, endast Sossarna avvek lite inom Sjuklöver.

Nu är det mest Centern och Imam Reinfeldt på frilans som är för fri invandring. Då är det inte undra på att Centern ökar eftersom fri invandring hade klart över 50% av rösterna tidigare. Centern är nu riktigt nischat dit Maud och Annie ville ha dom, och jag tror att Centern har en stor potential här. Grattis Allahiansväljare!
2016-01-20, 06:55
Moderator
OYs avatar
S-23,2
SD-22,2

Ska bli spännande att se vilket resultat andra undersökningsinstitut presenterar, inte mycket som fattas för att bli Sveriges största parti.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in