2013-01-06, 14:43
Medlem
Carlos88s avatar
Mer detaljer i SKOP-undersökningen i SVT-artikel:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/reinfeldt-drar-ifran-lofven-i-trevlighetsmatning

Utdrag från faktarutan:

Vem tror du är skickligast på att leda en regering?

Fredrik Reinfeldt: 66,4 procent (63,6 procent i november 2012)

Stefan Löfven: 33,6 procent (36,4 procent i november 2012)

Om du blev bjuden på en fest, skulle du då ha trevligast och roligast om du satt vid samma bord som Fredrik Reinfeldt eller som Stefan Löfven?

Fredrik Reinfeldt: 57,6 procent (54,6 procent i november 2012)

Stefan Löfven: 42,4 procent (45,4 procent i november 2012)
2013-01-06, 22:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Mer detaljer i SKOP-undersökningen i SVT-artikel:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/reinfeldt-drar-ifran-lofven-i-trevlighetsmatning

Utdrag från faktarutan:

Vem tror du är skickligast på att leda en regering?

Fredrik Reinfeldt: 66,4 procent (63,6 procent i november 2012)

Stefan Löfven: 33,6 procent (36,4 procent i november 2012)

Om du blev bjuden på en fest, skulle du då ha trevligast och roligast om du satt vid samma bord som Fredrik Reinfeldt eller som Stefan Löfven?

Fredrik Reinfeldt: 57,6 procent (54,6 procent i november 2012)

Stefan Löfven: 42,4 procent (45,4 procent i november 2012)
Intresseklubben antecknar?

Varför ens bry sig om dylikt nonsens?
2013-01-06, 23:03
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Skrämmande siffror.

Imam Reinfeldt och Abdirizak Waberi http://www.youtube.com/watch?v=wNDeeoUNvAk har fortfarande stabilt stöd från "Det Sovande Folket" med 28% av rösterna (plus från Imamens själlösa stödpartier).

Vi humanister arbetar i motvind.
Imam Reinfeldt har hittat den ultimata metoden att knäcka Sverige med - bidragsmassinvandring från MENA. Trots detta uppenbara landsförräderi är Imamen fortfarande populär.
Min kunskap är begränsad, men jag tror att denna paradoxala situation beror på den stenhårda mediacensuren runt massinvandringspolitiken. Framförallt censureras de absoluta siffrorna och deras ackumulerade summa sumarum.

+1

Jag är också förvånad över att svenskar kan seriöst tycka om denna landsförrädare.
Troligen beror det på att tillräckligt många inte har sett problemen med vår massinvandring.

Själv bor jag i ett typiskt svenskt villaområde där mina grannar har svårt att förstå varför folk röstar på SD.
Har man inte problemen där man bor så är många ganska oförstående.
Själv har jag själv bott i ett ghetto och vet vad det innebär.

SD kommer öka kraftigt till valet 2014, that's my ten cent tip.
2013-01-07, 19:18
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Jag tror att det är väldigt få unga som läser resp partis partiprogram, detta gäller säkert även den äldre delen av befolkningen.

Unga hör tex namnet Miljöpartiet (MP) ooh tänker 19 åringen på sista ring, miljö jo det är viktigt jag väljer detta kortfattat utan att ha koll på C partiprogram ang miljö.

Sedan har MP stått nära vänsterkanten som de yngre väljarna oftas gör sina första val, detta innan de vet eller förstår dess innebörd eller historik.

Svenska skolan och deras läroböcker är fortfarande väldigt vänstervinklade, även om de är bättre i dag än på 60-70 talet.

Att C tappat väljare beror väll i stor del att de just glömt bort landsbygden, och försöker efterlikna MP i de mest korkade förslagen som inte gynnar landsbygden eller landsbygdens överlevnad.
Jag förväntade mig snarast ett inlägg där du försvarar ditt uttalande att centerpartister blivit miljöpartister..
Nåväl, det ligger absolut mycket i det om att Centerns stora problem snarast är deras ekologism med vargacceptans, förfulande vindkraftverk, bensinskattehöjningar, elskattehöjningar och liknande som tillkommit utifrån något sorts medialt betraktarperspektiv, på bekostnad av partiets traditionella brukarperspektiv.
2013-01-08, 00:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Jag förväntade mig snarast ett inlägg där du försvarar ditt uttalande att centerpartister blivit miljöpartister..
Nåväl, det ligger absolut mycket i det om att Centerns stora problem snarast är deras ekologism med vargacceptans, förfulande vindkraftverk, bensinskattehöjningar, elskattehöjningar och liknande som tillkommit utifrån något sorts medialt betraktarperspektiv, på bekostnad av partiets traditionella brukarperspektiv.
Inte att förglömma centerns allt mer verklighetsfrånvända små PKister.

Centerns lilla kråka skulle ut och åka....
Än slant hon hit... och än slant hon dit.... och än slant hon ur riksdaaan......

http://www.newsmill.se/artikel/2013/01/07/svenskar-har-inte-st-rre-r-tt-till-sverige-n-andra
2013-01-10, 11:29
Medlem
Vismuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
2012-12-29
Sentio, december, del 1+del 2:

S+MP+V 46,6%
Alliansen:
40,6%

SD 11,7
S 32,6
MP 8,3
V 5,7
C 3,4
KD 4,1
FP 5,0
M 28,1
ÖV 1,2

Hur många av de 3,4% som Centern får är sådana som alltid röstar på C och inte följer debatten överhuvudtaget? För ingen av dem som röstade på C 2010 och bara är lite insatta i politik borde ju rimligtvis lägga sin röst på dem nu, då de på kort tid har blivit ett slags extremparti.

Själv tror jag 2 procentenheter eller något, resten har tidigare sympatiserat med MP.
2013-01-10, 22:48
Medlem
Katastrofmätning för Centern av Novus.

Hälften av väljarna har fått lägre förtroende för Centern. Endast 15 procent kan tänka sig att rösta på Centern. Ner från 21 procent för ett halvår sedan.

Jämför med SD som ökade sitt stöd kraftigt i samband med järnrörsskandalen.
2013-01-10, 23:07
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Katastrofmätning för Centern av Novus.

Hälften av väljarna har fått lägre förtroende för Centern. Endast 15 procent kan tänka sig att rösta på Centern. Ner från 21 procent för ett halvår sedan.

Jämför med SD som ökade sitt stöd kraftigt i samband med järnrörsskandalen.

Ultraliberalerna i Fp och M säger säkert att de kan ge sitt stöd till C, men de byter nog inte parti. Kan tänka mig att en hel del Mp folk också tycker centern är bra alternativ. 4 partier ska alltså dela på foket som har dessa knasiga värderingar, det blir tufft.

Sd har mer eller mindre ensamrätt på de invandringskritska och det gör saken enkel inför valet.
2013-01-10, 23:08
Medlem
sebastian_s avatar
Kommande månads opinionsundersökningar är fruktansvärt intressanta. Om inte centern tappar ordentligt är det en signal från svenska folket att deras politik är genomförbar,även för de andra tokarna i Alliansen. Novus undersökning var dock en aning lugnande.
2013-01-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Kommande månads opinionsundersökningar är fruktansvärt intressanta. Om inte centern tappar ordentligt är det en signal från svenska folket att deras politik är genomförbar,även för de andra tokarna i Alliansen. Novus undersökning var dock en aning lugnande.

Även det motsatta gäller. Om Centern ligger fast förankrade under 4 procent så är det en sorts folkomröstning om fri invandring och bigami där folket har röstat med fötterna och övergett det parti som allra tydligast står för det som egentligen är hela sjuklöverns politik och ideologi.
2013-01-11, 00:01
Medlem
Carlos88s avatar
Centern är nu lika illa omtyckta som SD är. Skillnaden är att SD har en viktig fråga de har monopol på och 40-60% stöd för i opinionen. Centern inte har någon fråga där de har monopol på en åsikt som har ens nämnbart gehör i opinionen. SD har ca 10% väljarstöd. C har ca 3%. SDs problem är att folket inte ännu har förtroende för deras representanter. Cs representanter litar alla på att de står vad de säger sig stå för, men ingen gillar deras åsikter och kommer förmodligen aldrig göra det heller.

Slutsats: SD har sin storhetstid framför sig. C har den bakom sig.
2013-01-12, 14:43
Medlem
Sudersvinets avatar
Jag ber om ursäkt om någon redan berört bortfallet - medan jag varit borta har 192 sidor tornat upp sig och jag orkar inte läsa dem alla.
Jo. När jag läste statistik på 60-talet framhölls det som oerhört viktigt i en opinionsundersökning att det så kallade bortfallet inte fick bli för stort. Gränsen låg på 4 % och stora ansträngningar gjordes att minimera den siffran genom att söka upp de intervjuade som man först inte nått igen, till stora kostnader.
Numera tillåter sig även aktade institut som SIFO att rapportera vad man kommit fram till i undersökningar mrd 15 % bortfall - mindre aktade visar ännu värre siffror - har sett upp till 40%.
Sedan sitter tidningarna och detaljgranskar dessa totalt värdelösa undersökningar ner till decimalen!
När man inte vet vad dessa 150 människor per tusen som avböjt att svara tycker så blir det ju ett töcken av allt.
Jag misstänker att folk som blir påhoppade av undersökare och inte vill ut med vad de står kan ha åsikter som de tror är obekväma.
I dagens läge kan ett parti som tycks ligga runt 10 % alltså ha upp till 25 % utan att det redovisas. SJUKT!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in