2016-01-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Exakt. Försökt säga det förut, han var hemma och tog av sig dom dammiga byxorna innan LH ens slutat arbeta. Från början sades det även att byxorna aldrig blev tvättade ens, någon hade sett bild på dom har jag för mig att jag läste i ngn diskussion om huruvida byxorna var dammiga el leriga... Har inte helt klart för mig hur det egentligen var med det...

När fan blev byxor så skitiga efter att satt upp ett fönsterbleck?

Ägaren av Gum sa ju att han kunde satt upp blecket själv men saknade plåtsaxen,
Han bör väl då ha torkat av blecket innan han provade det.

Varför skulle NB bry sig om skitiga byxor som som knappt tvättade sig?

Jag själv skulle kunna sätta upp ett fönsterbleck och haft finkläder på mig och säkert många här oxå.
2016-01-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer

Jag själv skulle kunna sätta upp ett fönsterbleck ovh haft finkläder på mig och säkert många här oxå.

Du behöver inte svära åt mig. Har jag sagt att dom blivit skitiga av att sätta upp ett fönsterbleck?? Nej, jag sa att han var hemma och tog av sig dom skitiga byxorna INNAN LH slutade sitt arbete, det är det enda vi vet. Men om det nu var så att byxorna inte blev tvättade (vet inte varför det finns bild på hans byxor i fupen om det inte är dom byxorna) så borde man väl kunnat jämföra smutsen/jorden från byxorna mot jorden där han säger sig ha fått smutsen ifrån...?
2016-01-19, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer

Jag själv skulle kunna sätta upp ett fönsterbleck och haft finkläder på mig och säkert många här oxå.

Och förresten, OM det var när han satte upp blecket som han skitade ner byxorna så var det hursomhelst inte själva blecket som var skitigt, utan det faktum att han stod på knä vid ngt tillfälle när han satte ditt blecket är väl det som isåfall skitat ner byxorna?
2016-01-19, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det finns ingen anledning att klanka ned på advokaten i sådana ordalag.

I ett demokratiskt samhälle är försvarsadvokatens roll att upprätthålla rättssäkerheten. Oavsett "vilken sida" man står på när det gäller denna rättegång så är det av yttersta vikt att det blir säkerställt att själva utredningen har gått rätt till och att alla eventuella spår utreds.

Tvärtom, så anser jag att IR tar sitt uppdrag på allvar och engagerar sig i sitt uppdrag, vilket är en professionell egenskap.

I ett demokratiskt samhälle är det fleras uppgift att "upprätthålla rättssäkerheten". Åklagaren är en mycket viktig part som företrädare för det allmänna att skydda samhällets rättssäkerhet, då brott har begåtts. Mord faller under allmänt åtal, just för att vi alla ska känna oss säkra på att samhället inte sviker ens de döda. Målsägarbiträdena står för att brottsoffren behandlas och bemöts rättssäkert. Hela domstolen med alla dess ledamöter är oerhört medvetna om att Saken ska prövas på ett rättssäkert vis både ur den åtalades och motpartens synvinkel. Sen har vi rättsläkarna och hela utredningsapparten med NFC (fd SKL) och alla utredare inom polisen.

När det gäller det här mordet och den här rättsliga prövningen så har försvarsadvokaten nog missuppfattat vad som ligger inom uppdraget. Hela FUP:en är fylld med sida upp och sida ned av NFC:s uppdrag och certifiering och vilka utredare som arbetar på vilka villkor i de olika arbetsuppgifterna. Inte kan det ligga inom ramen för försvarsadvokatens uppdrag att för rättssäkerhetens skull ifrågasätta provsvaren från de professionella för att de skulle lyda under polisen!! Anser Försvaret att den svenska myndigheten NFC är dålig så kunde hon lika gärna bett att samtliga prover skulle sänts till ett annat lands motsvarande myndighet som hon bedömer som mer professionellt! Så långt har IR dock inte gått i sitt försvar av "rättssäkerheten".

Kanske för att den tekniska bevisningen mot hennes klient är så blytung att det enda försvar som kan tänkas användas är att smutskasta motparten, som också är mån om rättssäkerheten. IR vet så klart att hon inte på något vis kan smutskasta den mördade, men då får hon väl ge sig på de andra. Jag tror inte att de hjälper hennes klient, men so what. Han kommer att fortsätta neka i sten och domstolen kommer att utfärda en dom som vinner laga kraft. Så i detta fall som i andra.
2016-01-19, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är just därför frun och brodern inte behöver vittna om de inte vill. Och det är också därför det är olämpligt, omdömeslöst och sadistiskt att tvinga sig på Irina, om det så är via telefon.
IB och AB kan avstå att vittna utifrån att de är närstående till NB. Om de ändå vittnar så avlägger de inte vitnessed.
2016-01-19, 14:40
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Nej, jag sa att han var hemma och tog av sig dom skitiga byxorna INNAN LH slutade sitt arbete, det är det enda vi vet.

Öhh...Hur vet du att han var hemma och tog av sig sina skitiga/dammiga byxor innan LH slutade jobba??
2016-01-19, 14:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det finns ingen anledning att klanka ned på advokaten i sådana ordalag.
I ett demokratiskt samhälle är försvarsadvokatens roll att upprätthålla rättssäkerheten. Oavsett "vilken sida" man står på när det gäller denna rättegång så är det av yttersta vikt att det blir säkerställt att själva utredningen har gått rätt till och att alla eventuella spår utreds.
Tvärtom, så anser jag att IR tar sitt uppdrag på allvar och engagerar sig i sitt uppdrag, vilket är en professionell egenskap.
Att hon engagerar sig har ingen ifrågasatt, men att ta sitt jobb på allvar och jobba röven av sig (för en miljon) är inte en garanti för kvalité och likvärdigt att hon gör ett bra jobb för den sakens skull.
Jo, jag ser tyvärr anledningar att ifrågasätta förhållningssätt, arbetsätt och slutsatsen blir inte i positiva ordalag.
2016-01-19, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
IB och AB kan avstå att vittna utifrån att de är närstående till NB. Om de ändå vittnar så avlägger de inte vitnessed.

Det vet vi alla vid det här laget. De behöver inte vittna.

Det jag vänder mig emot är tvånget mot Irina. Det borde vara uppenbart att hon vill inte vittna men utsätts för press.

Om Irina ska vittna så bör det ske personligen, annars så är det som att gå med på en ny cirkus där Irina inte får veta sakens allvar. Det blir också fel om Irina kan smita undan åklagarens förhör en gång till.

I övrigt så har Irina ingen trovärdighet. Hon hörs inte under ed och hon är närstående. Totalt meningslöst att ha henne som vittne.
2016-01-19, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det vet vi alla vid det här laget. De behöver inte vittna.

Det jag vänder mig emot är tvånget mot Irina. Det borde vara uppenbart att hon vill inte vittna men utsätts för press.

Om Irina ska vittna så bör det ske personligen, annars så är det som att gå med på en ny cirkus där Irina inte får veta sakens allvar. Det blir också fel om Irina kan smita undan åklagarens förhör en gång till.

I övrigt så har Irina ingen trovärdighet. Hon hörs inte under ed och hon är närstående. Totalt meningslöst att ha henne som vittne.
Helt enig med dig beträffande Irinas vittnesmål. Klart att det är av värde att hon vittnar på plats i hovrätten, om hon vittnar överhuvudtaget. Alla utom den gode Fagro har koll på att både IB och AB har återtagit det alibi som de i första skedet gav NB för tiden när Lisa försvann.
Det är min förhoppning att Fagro låter bli att upprepa sina återkommande lögner beträffande IB och AB när det gäller alibi för NB.
2016-01-19, 15:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Oklart kring Nerijus fru

Göta hovrätt lämnade under förra veckan beskedet att man undersöker huruvida det är möjligt att höra Nerijus fru via videolänk eller telefon från Litauen.

Detta hade enligt rättens ordförande, Linda Hallstedt, lett till vissa oklarheter och olika uppgifter om hustrun vittnesmål. Därför ville hon när förhandlingarna återupptogs efter lunchen på tisdagen klargöra vart rätten står. Man undersöker fortfarande om det är möjligt att höra hustrun från Litauen och det har ännu inte fattats något beslut om Nerijus fru får höras utan att vara på plats.
http://www.skovdenyheter.se/article/oklart-kring-nerijus-fru/
.
2016-01-19, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Öhh...Hur vet du att han var hemma och tog av sig sina skitiga/dammiga byxor innan LH slutade jobba??

"Hör du bilen när han åker?
Nej bil hör jag men om det var hans. Jag kan inte svära 100% om det var han.
Var vad klockan när du förstod att han åkt till Gustav. Den var ca 16 strax före.

När kommer han sedan tillbaka första gången?
Efter en halvtimme- 40 minuter

Ser du när han kommer tillbaks?
Ja jag såg

Han kommer i bilen?
Ja

Varifrån kommer bilen?
De kan jag inte svara på. Bilen är på plats när jag såg honom

Hr länge är han hemma då?
15-20 minuter

Vad säger han?
Jag vet att han bytte om och stoppade kläderna i tvättmaskinen.
Jag vet att han pratar på ryska och hon pratar halvryska/ halvlitautisk tillbaka."

Sorry. Ändrar mig till att jag TROR att han var hemma och bytte byxor innan LH slutade sitt arbete.
Har läst så olika i förhör och blir ärligt lite osäker på vad som stämmer överhuvudtaget kring det. Å andra sidan så är det ju bild på ett par byxor i fupen som är smutsiga (ej tvättade). Vad har då dessa med saken att göra? Vilka menar man att han hade på sig den aktuella kvällen?
2016-01-19, 15:53
Medlem
Det var väl någon annan som åkte iväg för att byta kläder?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in