2016-01-19, 09:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Man kan omöjligt ta någon som Inger Rönnbäck på allvar.

Det finns ingen anledning att klanka ned på advokaten i sådana ordalag.

I ett demokratiskt samhälle är försvarsadvokatens roll att upprätthålla rättssäkerheten. Oavsett "vilken sida" man står på när det gäller denna rättegång så är det av yttersta vikt att det blir säkerställt att själva utredningen har gått rätt till och att alla eventuella spår utreds.

Tvärtom, så anser jag att IR tar sitt uppdrag på allvar och engagerar sig i sitt uppdrag, vilket är en professionell egenskap.
2016-01-19, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Sid 426:

"Den andra mannen har under tiden gått in i den gula utbyggnaden och när han kommer ut har
han en högaffel och en plastbytta i samma storlek som en matlåda ungefär, Björn vet inte om
han har något med sig när han går in i byggnaden."

Notera att den person som vittnar här tidigare i FUP i en skriftlig rapport har använt ord som klart ligger utanför gemene mans vokabulär om rutiner och företeelser på ett jordbruk. Självklart vet han skillnaden på en högaffel och en grep.

Varför är nu detta intressant? Det är en viss skillnad på en grep och en högaffel. En grep är det bättre valet om man skall gräva i gödsel. Typiskt har den fyra eller fem spröt mot högaffelns två. Ändå föll valet på en högaffel. Det var säker AB som hämtade redskapen och NB som skötte snacket. Men AB är så osjälvständig och tar order av NB så det var rimligen på NB:s uppmaning. En annan skillnad mellan grep och högaffel är att högaffeln typiskt är smalare i själva gaffeln och längre. Alltså mer lämpad än en grep att justera läget på en ut och in-vänd rosa jacka i en rishög. Planen var nog att kollra bort MP men också att göra något åt rishögen med dess avslöjande innehåll.

Så detta med kadavren som fick BS att tänka "nu räcker det". Om man läser hans rapport så blir det tydligt att han tänker att häromkring gräver man tydligen (emot alla regler) ner kadaver. "Måhända har man grävt ner Lisa och tänker blanda bort korten med hjälp av ko-kadaver." Ungefär så.
Kul med expertis ! Frågan är hur många som vet skillnaden (hur många använder en högaffel i dessa dagar ?), speciellt i gänget FL-NB-översättare. BS säger högaffel och han borde veta, men det är förmedlat av FL. AB säger gaffel. Med NB råder förvirring.

I FUP sid 1388 går förhöret med NB :
… och återvänder hem, jag tog äh, höggaffel ut ur bilen…

I FUP sid 1450 går förhöret med NB:
... Vad använder ni när ni letar efter mask?
Inte spadar utan gafflar med fyra grepar.
Typ en högaffel?
Ja.

I FUP sid 1551-1552 går förhöret med NB:
Ja… och då vi tog så att säga dom där gafflarna
Vad är det för gafflar?
Det är såna vanliga trädgårds
Är det några högafflar eller va… (ohörbart…) du får ett nytt papper (ohörbart…)
Såna gafflar
Ja
(ohörbart…)
Är det såna små matgafflar? Eller är det, eller är det en stor som en högaffel? Ja ja
Advokat: Som en grep eller?
Ja
Ja
Högaffel kallar jag det för men
Ad Det är högaffel kallar (ohörbart) ja grep blir ju mest för gödsel
Mhm
Ja, men det, men det är ingen matgaffel
NY FÖRHÖRSUTSKRIVARE!
Nej men ja men det …
Så på, på litauiska han säger typ grep eller ja nån mmm det är en gaffel …
Ja okej …
… eller nån.
… ja, ja men då förstår jag.
2016-01-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det finns ingen anledning att klanka ned på advokaten i sådana ordalag.

I ett demokratiskt samhälle är försvarsadvokatens roll att upprätthålla rättssäkerheten. Oavsett "vilken sida" man står på när det gäller denna rättegång så är det av yttersta vikt att det blir säkerställt att själva utredningen har gått rätt till och att alla eventuella spår utreds.

Tvärtom, så anser jag att IR tar sitt uppdrag på allvar och engagerar sig i sitt uppdrag, vilket är en professionell egenskap.

Ja i demokratins namn så har du all rätt att tycka det. Jag håller dock inte med. Om hon vill förhålla sig professionellt, vilket hon bör så har hon misslyckats totalt i sitt upplägg. Det finns ingen tråd, hennes upplägg spretar åt alla håll. Hennes olika spår leder ingenstans, inte ens hennes klient vill kännas vid dom när han blir tillfrågad. Hon säkerställer ingenting, hon kör en konspirationsteori som inte är förankrad i verkligheten. Genom att inte närma sig de tunga bevis som pekar mot hennes klient utan att avfärda allt rakt av som nonsens så blir det tyvärr bara en cirkus av det hela.
2016-01-19, 11:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gemensam nämnare: Joggingbyxor.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det tror jag att han gjorde, det är en gemensam nämnare för de här två personerna. Lätta att dra ner, likaså hade han själv joggingbyxor titt som tätt har jag för mig. Han gick på en mina, Lisa hade jeans under joggingbyxorna, det förstörde hans plan, allt tog längre tid än han tänkt sig, och han tvingades att ta av sig handskarna.

Mycket bra tänkt.

Detta låter fullt möjligt att det var på det sättet. Eftersom han inte kände till jeansen under hennes joggingbyxor så kom det att ta längre tid än beräknat.
2016-01-19, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ja i demokratins namn så har du all rätt att tycka det. Jag håller dock inte med. Om hon vill förhålla sig professionellt, vilket hon bör så har hon misslyckats totalt i sitt upplägg. Det finns ingen tråd, hennes upplägg spretar åt alla håll. Hennes olika spår leder ingenstans, inte ens hennes klient vill kännas vid dom när han blir tillfrågad. Hon säkerställer ingenting, hon kör en konspirationsteori som inte är förankrad i verkligheten. Genom att inte närma sig de tunga bevis som pekar mot hennes klient utan att avfärda allt rakt av som nonsens så blir det tyvärr bara en cirkus av det hela.

Det handlar ytterst om advokatens yrkesskicklighet och om hon kan lasta klienten för de egna bristerna. Det som pågår är inte professionellt, men det får pågå just för att Nero är inte den typen Rönnbäcks kollegiala skrå inte skulle sticka ut huvudet för. Kanske det är därför advokaten vågar göra dessa utspel, då hon vet att hon kommer undan!

Nero har inga förutsättningar alls att veta något om hur det fungerar i en domstol och hur man kommer fram till ett resultat han får leva med i resten av sitt eländiga liv.

Det är det som är det cyniska i denna miljonarvodering från Inger Rönnbäck. Advokater har en lika skyddad verkstad av vänskapskorruption som en utrikesminister eller polis. Det skall mycket till innan de yrkesgrupperna kritiseras och får ta det självklara personliga ansvaret för sina gärningar. Om det är brott eller bara undermåligt arbete, som drabbar den person som råkar komma i deras väg, klarar de sig från ansvar. Det verkar som det finns starka krafter som ursäktar allt de gör. Man skyller alltid ifrån sig i de kretsarna på någon "annan" eller på klienten, och kommer undan med det.

Det är en korruption på hög nivå att låta en advokat som Inger Rönnbäck få driva dessa absurditeter i denna process utan att hennes olika "trick" avvisas av hovrätten.

Det man ser är folk som kommer med förklaringar som att klienten, Nero vill och styr. Fullständigt horribelt, därför att en person som Nero vet inget mer om livet än att äta, skita, runka, och intryck från debil underhållning på sin dator. Nero kan inte ens kontrollera sina drifter i vardagen, eller se nyttan av att vara normalt hygglig mot sin familj.

Det finns en anledning till att det Inger Rönnbäck tjänar på en timme, tjänar Nero på flera dagars arbete. Det borde därför inte bara vara skillnad i lön, utan också i kvalité och ansvar.

Att ens påstå att Nero har en delaktighet i detta spektakel, som inte är ett värdigt försvar visar på dåligt omdöme. Det enda jag ser framför mig är en mördare som inte ens har sin familj kvar när Rönnbäcks show är över.

Med tanke på hur vidrigt och sorgligt detta brott är så anser jag att avhumaniseringen av brottsoffret och den ovärdiga rättegången är ett hot mot rättssäkerheten. Det vi ser är ytterligare kränkingar av brottsoffret och hennes anhöriga.

Jag skulle vilja fråga Inger Rönnbäck om det är värt alla pengarna! Om hon till äventyrs fattar vad hon ställt till med för Lisa Holms anhöriga och för sin klient.
2016-01-19, 12:08
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Kul med expertis ! Frågan är hur många som vet skillnaden (hur många använder en högaffel i dessa dagar ?), speciellt i gänget FL-NB-översättare. BS säger högaffel och han borde veta, men det är förmedlat av FL. AB säger gaffel. Med NB råder förvirring.

I FUP sid 1388 går förhöret med NB :
… och återvänder hem, jag tog äh, höggaffel ut ur bilen…

I FUP sid 1450 går förhöret med NB:
... Vad använder ni när ni letar efter mask?
Inte spadar utan gafflar med fyra grepar.
Typ en högaffel?
Ja.

I FUP sid 1551-1552 går förhöret med NB:
Ja… och då vi tog så att säga dom där gafflarna
Vad är det för gafflar?
Det är såna vanliga trädgårds
Är det några högafflar eller va… (ohörbart…) du får ett nytt papper (ohörbart…)
Såna gafflar
Ja
(ohörbart…)
Är det såna små matgafflar? Eller är det, eller är det en stor som en högaffel? Ja ja
Advokat: Som en grep eller?
Ja
Ja
Högaffel kallar jag det för men
Ad Det är högaffel kallar (ohörbart) ja grep blir ju mest för gödsel
Mhm
Ja, men det, men det är ingen matgaffel
NY FÖRHÖRSUTSKRIVARE!
Nej men ja men det …
Så på, på litauiska han säger typ grep eller ja nån mmm det är en gaffel …
Ja okej …
… eller nån.
… ja, ja men då förstår jag.

Ja det här avsnittet i FUP var kul att läsa.
Till en början.
Tills man inser att det är svårt handikappade tolkar och FL som måste gissa vilt och lyteskomik skrattar man inte åt.
De visar ju upp en total okunnighet som tyder på att ingen vet heller längre hur man metar, varför eller ens att det behövs mask för att få napp och för att leta mask används en grep och inget annat.

Du har rätt. Det är nog lika få som använder högaffel eller grep i dessa dagar som det finns presumtiva mördare i vår omgivning. Metar de dessutom dammruda med mask begränsas antalet mördarkandidater ytterligare till några få litauer. Det måste vara så.⸮

Såklart blir NB förvirrad och ritar, i brist på annat papper, en grep längst ned i högerhörnet på kartan, sid 1460.
Senast redigerad av Ydrik 2016-01-19 kl. 12:16.
2016-01-19, 12:31
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu är det som så att NB åker hem (vittnesiakttagelser) och skypar loss med morsan, får brallorna tvättade och sen till Källby för man blir tydligen inte mätt på ryska blinier.

Jag får som vanligt inte ihop det du säger med den fakta som lagts fram via det som står i FUP. Det kan var för jag missat något här.

I förhör med AB via FUP sidan 1068:

Citat:
Hör du bilen när han åker?
Nej bil hör jag men om det var hans. Jag kan inte svära 100% om det var han.
Var vad klockan när du förstod att han åkt till Gustav. Den var ca 16 strax före.

När kommer han sedan tillbaka första gången?
Efter en halvtimme- 40 minuter

Ser du när han kommer tillbaks?
Ja jag såg

Han kommer i bilen?
Ja

Varifrån kommer bilen?
De kan jag inte svara på. Bilen är på plats när jag såg honom

Hr länge är han hemma då?
15-20 minuter

Vad säger han?
Jag vet att han bytte om och stoppade kläderna i tvättmaskinen.
Jag vet att han pratar på ryska och hon pratar halvryska/ halvlitautisk tillbaka.

Detta innebär ju att tvätten skulle ha inträffat runt kl 17. Långt innan Lisa skickar sitt sista SMS.

Har tiden "justerats" i efterhand?

Varför används annars detta som något slags indicie?
2016-01-19, 12:43
Medlem
KeithRichardss avatar
Det är Irina som givit uppgiften att tvättandet skett strax innan besöket i butiken, medan Aivaras istället säger sig minnas att tvättmaskinen varit igång redan tidigare på eftermiddagen.
2016-01-19, 12:55
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Det är Irina som givit uppgiften att tvättandet skett strax innan besöket i butiken, medan Aivaras istället säger sig minnas att tvättmaskinen varit igång redan tidigare på eftermiddagen.

IB säger att hon tog ut tvätten, som då var klar, strax innan de åkte till butiken.
Ingen har haft vett att fråga vilket tvättprogram hon använder. En eller en halv timma t ex.
2016-01-19, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Undrar hur det kändes för AB när NB vid två tillfällen sa samma sak, att om NÅGON(=polisen)frågar "så säg att jag var hemma 18."
Magont, oro och ångest kan tänkas. Detsamma för IB.
Och NB måste ha känt sig överrumplad över att sökningen efter LH kom igång så snabbt, att polisen knackade på dörren redan samma natt. Inte konstigt att NB såg ut som ett spöke nästa morgon, som AB beskrev det i förhör. Sen, när polis och MP var överallt och när de närmade sig Martorp, då kände han nog att friheten började bli hotad. Kände nog också att snaran började dras åt, riktigt hårt, men runt sin egen hals denna gång.

Det är synd om AB som bara som hastigast fått instruktioner om vad han skall säga. IB är i ett bättre läge som delar säng med NB och kan få flera timmars instruktioner om vad hon skall säga.
2016-01-19, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det är synd om AB som bara som hastigast fått instruktioner om vad han skall säga. IB är i ett bättre läge som delar säng med NB och kan få flera timmars instruktioner om vad hon skall säga.

Det är just därför frun och brodern inte behöver vittna om de inte vill. Och det är också därför det är olämpligt, omdömeslöst och sadistiskt att tvinga sig på Irina, om det så är via telefon.
Senast redigerad av Vresrosen 2016-01-19 kl. 13:37. Anledning: stavfel
2016-01-19, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag får som vanligt inte ihop det du säger med den fakta som lagts fram via det som står i FUP. Det kan var för jag missat något här.

I förhör med AB via FUP sidan 1068:

Detta innebär ju att tvätten skulle ha inträffat runt kl 17. Långt innan Lisa skickar sitt sista SMS.

Har tiden "justerats" i efterhand?

Varför används annars detta som något slags indicie?

Exakt. Försökt säga det förut, han var hemma och tog av sig dom dammiga byxorna innan LH ens slutat arbeta. Från början sades det även att byxorna aldrig blev tvättade ens, någon hade sett bild på dom har jag för mig att jag läste i ngn diskussion om huruvida byxorna var dammiga el leriga... Har inte helt klart för mig hur det egentligen var med det...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in