2016-01-19, 10:54
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Tönt. Kommentaren gällde inte bästa eller snabbaste sättet att bli miljonär på börsen. Den påpeka bara felet i kommentaren att alla inte kan tjäna pengar på börsen. Det påståendet är alltså felaktigt då börsen inte är ett nollsummespel.

Tværtimod, du påstod at alla kan tjene pengar på børsen fordi det "inte är ett nollsummespel".
Citera
2016-01-19, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Frågan är snarar om det finns en edge. Vilket inte är bevisat i denna tråd iallafall. Är bara fyllt med anekdotiskt bevis.

Det är väl allmänt känt att det finns folk som lever på daytrading? Visste inte ens att den myten fanns kvar år 2016.
Citera
2016-01-19, 10:59
Medlem
Balkan-Kings avatar
Oljeprisen er steget litte, e24.no skriver straks "– Kan være begynnelsen på slutten av den vanskelige perioden", hvilken nyttig information. Flere Danske Bank "eksperter" og økonomi "rådgivere" skrev at dårlige børstider er forbi når usa's fed højde renten til 0.25% derefter faldt børsen alligevel med over 10%, moneyjunkies i højgear.

http://e24.no/boers-og-finans/boersrapport/kina/oslo-boers-stiger-paa-hoeyere-oljepris-strateg-ser-lys-i-tunnelen/23598788
Citera
2016-01-19, 11:06
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
Tværtimod, du påstod at alla kan tjene pengar på børsen fordi det "inte är ett nollsummespel".

Det kan finnas en marknad där alla aktörer gör vinst.

Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Det är väl allmänt känt att det finns folk som lever på daytrading? Visste inte ens att den myten fanns kvar år 2016.

"Allmänt känt" AKA skitsnack. Klart det finns Traders som gör en vinst men slår dom index systematiskt utan att ta avgifter? För tar dom avgifter så är dom mer eller mindre säljare.

Finns folk idag som lever på trisslotter. Men både du och jag vet att det ej är vettigt.
Senast redigerad av James-Michael-Michaels 2016-01-19 kl. 11:22. Anledning: Gj
Citera
2016-01-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King

Återigen så har han rätt.

Du får väl då presentera bevis för att alla inte kan tjäna pengar på börsen.
Citera
2016-01-19, 12:02
Medlem
boms avatar
Citat:
Finns folk idag som lever på trisslotter. Men både du och jag vet att det ej är vettigt.

Exakt så jag blev övertygad om att jag ska börja med Day-Trading.

Vad är problemet? Är det en verklighet bortom din förståelse att ingen kan vara så duktig så dom kan leva på sin day-trading livet ut? Jag tror man kan prestera 60%/år vilket är långt över index(Den med mer erfarenhet kan få redigera mitt riktmärke). Behöver du skita? Gå på toaletten.

Citat:
"Allmänt känt" AKA skitsnack. Klart det finns Traders som gör en vinst men slår dom index systematiskt utan att ta avgifter? För tar dom avgifter så är dom mer eller mindre säljare.

Tror jag förstår vad du frågar om här. Jag säljer inte mina tjänster inom trading. Mitt förtroendekapital är för lågt och det är också detta du betalar banken för(Ofta) och inte deras faktiska Trading skicklighet. När man är så duktig använder man sina egna pengar. Det här måste alla förstå.
Senast redigerad av bom 2016-01-19 kl. 12:16.
Citera
2016-01-19, 12:51
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bom
Jag tror man kan prestera 60%/år
Varför inte 100%?
Citera
2016-01-19, 12:56
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Varför inte 100%?

En snabb slutsats är att du då riskerar hela ditt kapital kanske på ett år? - Kanske inte lika logisk slutsats på pränt som i mitt huvud. Varför är tidsperspektivet ett år? T.ex

Det är en siffra jag snappat upp ifrån någonstans. Som en rimlig avkastning man kan ha och inte riskera hamna i fattighuset år: X. Detta som den begåvade vännen påpekar och något som vi som lyckas redan tagit med i beräkningen.

Räkna på det så får du ser hur snabbt det drar iväg med 60% även på ett mindre kapital... TradingKapital*1,6^((Din livstid) - (Åren du inte lyckats med trading))
Citera
2016-01-19, 13:07
Medlem
Celenos avatar
Citat:
En snabb slutsats är att du då riskerar hela ditt kapital kanske på ett år?
Jaså, det säger du.

Så man kan göra 60% per år utan att riskera hela sitt kapital, men inte 100%.

Om man kör som vanligt då med samma risk med sin trading, fast man tar ett lån på samma summa som sitt kapital.

Även med en helt galen ränta på lånet på 18% eller så, så kommer man ju nu upp i över 100% avkastning, eller hur?

Varför inte köra hundra gånger hävstång? Du riskerar ju ändå inte ditt kapital så du kan inte förlora.
Citat:
Kanske inte lika logisk slutsats på pränt som i mitt huvud. Varför är tidsperspektivet ett år? T.ex
Tja, antagligen lättast att jämföra med annat om man håller sig till en standard.
Citat:
Det är en siffra jag snappat upp ifrån någonstans.
Jaså.
Citat:
Som en rimlig avkastning man kan ha och inte riskera hamna i fattighuset år: X. Detta som den begåvade vännen påpekar och något som vi som lyckas redan tagit med i beräkningen.
I beräkningen alltså. Vad bra.
Citat:
Räkna på det så får du ser hur snabbt det drar iväg med 60% även på ett mindre kapital... TradingKapital*1,6^((Din livstid) - (Åren du inte lyckats med trading))
Tio tusen spänn blir 13 miljarder på 30 år, utan att man ens tillför mer kapital.

Lycka till.

Citera
2016-01-19, 13:13
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jaså, det säger du.

Så man kan göra 60% per år utan att riskera hela sitt kapital, men inte 100%.

Om man kör som vanligt då med samma risk med sin trading, fast man tar ett lån på samma summa som sitt kapital.

Även med en helt galen ränta på lånet på 18% eller så, så kommer man ju nu upp i över 100% avkastning, eller hur?

Varför inte köra hundra gånger hävstång? Du riskerar ju ändå inte ditt kapital så du kan inte förlora.

Tja, antagligen lättast att jämföra med annat om man håller sig till en standard.

Jaså.
I beräkningen alltså. Vad bra.

Tio tusen spänn blir 13 miljarder på 30 år, utan att man ens tillför mer kapital.

Lycka till.

Hinner inte svara dig just nu. Verkar som du kräver en längre fundering ifrån mig för att du ska kunna få fram din poäng. Så du vinner diskussioner? Behöver ingen spoiler. Jag ska svara. Du kan ju faktiskt ha en poäng någonstans. Tack för den isåfall! På förhand.

Edit: Jag fick inte ta lån. Redan kollat med T.ex blustep. Någon med pungkulor som vill satsa en hacka?
Senast redigerad av bom 2016-01-19 kl. 13:38.
Citera
2016-01-19, 13:15
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Han har ju rätt.
Kanske det, men påståendet är ju själva antitesen till day trading och får därmed ses som tämligen irrelevant i sammanhanget.

TS skulle må bra av att strama upp frågeställningen och resonemangen, på så sätt går det att ge bättre svar. En bättre rubrik hade varit "Erhåller daytraders (privatpersoner) i allmänhet riskjusterad överavkastning?" och där är svaret njeeeeeee.
Senast redigerad av VonFanderblad 2016-01-19 kl. 13:18.
Citera
2016-01-19, 13:19
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Hinner inte svara dig just nu. Verkar som du kräver en längre fundering ifrån mig för att du ska kunna få fram din poäng. Så du vinner diskussioner? Behöver ingen spoiler. Jag ska svara. Du kan ju faktiskt ha en poäng någonstans. Tack för den isåfall! På förhand.
Du behöver inte svara, lägg inte tid på det.

Ska du hantera dina egna pengar, så lägg tid på det istället.

Det är aldrig kul att bli pank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in