Citat:
Ursprungligen postat av
intemittnamn
Jag tror att det fungerar såhär. Du säljer en bostad med vinst och får uppskov. I samband med att du får uppskov så fattas ett beslut om att du gjort en vinst och därmed är skyldig staten X kronor. Om de tar bort reavinstskatten 2018 så har du fortfarande en skuld till skattemyndigheten, den är redan beslutad i ditt Skattebesked för 2016. Vad som händer för andra 2018 kvittar, du har en skuld som inte kommer nollas.
Dessutom skulle reavinstskatten avskaffas så är det för att man vill öka rörligheten på bostadsmarknaden. Du har ju redan sålt din lägenhet så inget förändras för rörligheten på bostadsmarknaden, alltså finns inget skäl att retroaktivt ändra din skatt.
Jag tror inte det du säger stämmer men är inget skatteproffs. Men förut var det så att om man gjorde en vinst så kallades det för uppskovsbelopp. Det var hela vinsten man gjorde helt enkelt och man betalade skatt på det först den dag man dog så dödsboet fick göra detta i samband med bouppteckning. Skatten var då 20%. (Egentligen är det kapitalskatten 30% där man tog upp 2/3 av beloppet vilket innebär 20%)
När alliansen ändrade fastighetsskatten så finansierade man detta delvis med att höja skatten till 22/30 av 30% vilket i praktiken är 22%. Samtidigt införde man en ränta på 0,5% på hela uppskovsbeloppet (dvs inte den beslutade skatten utan på vinsten) som inte tror är avdragsgill som vanliga bolån. Det innebär då ca 2,3% av hela vinsten.
Jämför man med ett vanligt bolån så motsvarar det ca 3,25% eftersom du får göra avdrag med 30% som är dagens kapitalskatt.
Men slutgiltiga skatten som idag är 22% sätts nog inte annat än den dag du betlar den. De som tidigare hade 20% men uppskjutet fick 22% så man bör därmed kunna ändra retroaktivt eftersom skatten aldrig är bestämd, det är den sppskjutna vinsten som är bestämd. Många fick ju förresten dessutom betala skatten eftersom man införde ett tak på hur mycket man fick skjuta upp
Så vad kan hända i framtiden? Man kan ju tex sänka kapitalskatten vilket gynnar dels för att fasta beloppet att lösa sin skatteskuld ökar men också gör ev bolån blir dyrare eftersom avdragen för lånen då minskar. Eftersom uppskovsräntan inte omfattas av avdrag så påverkas den inte
Vore ju märkligt om vi inte har någon på Skatteverket som kunde rätta mig för jag är som sagt inte helt säker men tror jag har koll på reglerna