Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-18, 15:31
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
0,5%?
Är du säker på det?
2006 sålde jag ett hus med vinst och då var det dyrt så har svårt för att tror att den sjunkit till 0,5%
Så du menar om jag gjort en vinst på 1 miljon och väljer att skjut upp skatten så betalar jag bara 5000 om året då?
http://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/uppskov.4.6d02084411db6e252fe80009532.html
Citera
2016-01-18, 18:44
Medlem
Vinstskatterna gällande boende är idag galna då de tycks förutsätta att endast såld lägenhet ökat i värde och därför skapar en inlåsningseffekt. Personligen tjänar jag på att som ensamstående bo kvar i min 3,5:a än att köpa en 2:a som trots lägre avgift förmodligen skulle sluta i samma utgift jag har idag då jag på grund av vinstskatt förmodligen skulle tvingas höja mitt nuvarande lån likförbannat.

Har svårt att se hur denna inlåsningsskatt skulle kunna upphävas retroaktivt, men samtidigt svårt att se varför inte om reglerna ändras (vilket jag är säker på att de kommer göra).

Inte fan kan väl staten trots allt kräva skatt på en vinst man valt att betala ränta för istället för att pynta in hela beloppet man är skyldig för den icke befintliga vinsten om reglerna ändras till att vinstskatt ska kunna skjutas på framtiden utan räntor.
Citera
2016-01-18, 19:18
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Klart att det är fördelaktigast att betala av istället för att betala en hög ränta.
Tror du räntan på de flestas bolån kommer vara högre eller lägre än 3,25% om 5-10 år? Idag köper jag ditt räkneexempel men om räntan blir högre kommer det vara mer fördelaktigt att inte betala av.
Om den uppskjutna skatten sen sänks eller tom tas bort så borde du väl inse att 0% skatt är svårslaget och tråden handlade om just det
Citera
2016-01-18, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Men hur fungerar det egentligen? Det som händer idag är att man gör en reavinst som skjuts upp. Idag betalar man ränta på denna summa eller så betalar av hela beloppet på en gång. Om man ändrar reglerna så bör det ju gälla ett ev uppskjutet belopp.
När man införde denna ränta på uppskjuten reavinst började väl den gälla även för dom som hade ett uppskov sen tidigare eller har jag fel? Då borde man även kunna omfattas om reglerna ändras igen.

Fast om reavinstskatten tas bort helt bör man inte omfattas retroaktivt men troligast är väl att skattesatsen bara justeras
Jag tror att det fungerar såhär. Du säljer en bostad med vinst och får uppskov. I samband med att du får uppskov så fattas ett beslut om att du gjort en vinst och därmed är skyldig staten X kronor. Om de tar bort reavinstskatten 2018 så har du fortfarande en skuld till skattemyndigheten, den är redan beslutad i ditt Skattebesked för 2016. Vad som händer för andra 2018 kvittar, du har en skuld som inte kommer nollas.
Dessutom skulle reavinstskatten avskaffas så är det för att man vill öka rörligheten på bostadsmarknaden. Du har ju redan sålt din lägenhet så inget förändras för rörligheten på bostadsmarknaden, alltså finns inget skäl att retroaktivt ändra din skatt.
Citera
2016-01-18, 20:21
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag tror att det fungerar såhär. Du säljer en bostad med vinst och får uppskov. I samband med att du får uppskov så fattas ett beslut om att du gjort en vinst och därmed är skyldig staten X kronor. Om de tar bort reavinstskatten 2018 så har du fortfarande en skuld till skattemyndigheten, den är redan beslutad i ditt Skattebesked för 2016. Vad som händer för andra 2018 kvittar, du har en skuld som inte kommer nollas.
Dessutom skulle reavinstskatten avskaffas så är det för att man vill öka rörligheten på bostadsmarknaden. Du har ju redan sålt din lägenhet så inget förändras för rörligheten på bostadsmarknaden, alltså finns inget skäl att retroaktivt ändra din skatt.

Jag tror inte det du säger stämmer men är inget skatteproffs. Men förut var det så att om man gjorde en vinst så kallades det för uppskovsbelopp. Det var hela vinsten man gjorde helt enkelt och man betalade skatt på det först den dag man dog så dödsboet fick göra detta i samband med bouppteckning. Skatten var då 20%. (Egentligen är det kapitalskatten 30% där man tog upp 2/3 av beloppet vilket innebär 20%)

När alliansen ändrade fastighetsskatten så finansierade man detta delvis med att höja skatten till 22/30 av 30% vilket i praktiken är 22%. Samtidigt införde man en ränta på 0,5% på hela uppskovsbeloppet (dvs inte den beslutade skatten utan på vinsten) som inte tror är avdragsgill som vanliga bolån. Det innebär då ca 2,3% av hela vinsten.
Jämför man med ett vanligt bolån så motsvarar det ca 3,25% eftersom du får göra avdrag med 30% som är dagens kapitalskatt.

Men slutgiltiga skatten som idag är 22% sätts nog inte annat än den dag du betlar den. De som tidigare hade 20% men uppskjutet fick 22% så man bör därmed kunna ändra retroaktivt eftersom skatten aldrig är bestämd, det är den sppskjutna vinsten som är bestämd. Många fick ju förresten dessutom betala skatten eftersom man införde ett tak på hur mycket man fick skjuta upp

Så vad kan hända i framtiden? Man kan ju tex sänka kapitalskatten vilket gynnar dels för att fasta beloppet att lösa sin skatteskuld ökar men också gör ev bolån blir dyrare eftersom avdragen för lånen då minskar. Eftersom uppskovsräntan inte omfattas av avdrag så påverkas den inte

Vore ju märkligt om vi inte har någon på Skatteverket som kunde rätta mig för jag är som sagt inte helt säker men tror jag har koll på reglerna
Citera
2016-01-18, 20:52
Medlem
BorgeHs avatar
Jag håller nog med intemittnamn.

Det skulle aldrig fungera om reavinstskatten togs bort retroaktivt. De som redan betalt den skulle klaga och leva rövare. Sådant gillar inte politiker för då blir de inte omvalda.

Det troliga om den tas bort är att det görs så att försäljningar efter ett visst beslutsdatum slipper skatten.

Men jag tror inte den tas bort av den nuvarande regeringen. Sossar och miljöpartister gillar ju att spendera andras pengar på mångfald, så det är inte troligt med skattesänkningar, snarare höjningar.

Men "inlåsningen" då? Den fixar de kanske med "kreativ" fastighetstaxering, är det färre skrivna på en adress än antalet sovrum blir fastighetsskatten mycket hög!
Citera
2016-01-19, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
http://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/uppskov.4.6d02084411db6e252fe80009532.html

Har läst på diverse platser nu och denna ränta på 0,5 procent av uppskovet varje år motsvarar ungefär 3,25 procent i avdragsgill årsränta.

Så dyrt.
Citera
2016-01-19, 10:02
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Har läst på diverse platser nu och denna ränta på 0,5 procent av uppskovet varje år motsvarar ungefär 3,25 procent i avdragsgill årsränta.

Så dyrt.
Har du hela uppskovet investerat på bra sätt överstiger avkastningen vida dessa 0,5%.
Citera
2016-01-19, 10:09
Medlem
Citat:
Har du hela uppskovet investerat på bra sätt överstiger avkastningen vida dessa 0,5%.
3,25% menar du.

Normal avkastning på börsen ligger ju på 8% i genomsnitt per år så då borde man låna tills banken säger stopp.
En del av oss gillar att ha liten eller ingen skuld, andra vill ju "unna sig lite" men har ändå tomt på kontot 2 dar före lön.
Citera
2016-01-19, 10:53
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
3,25% menar du.

Normal avkastning på börsen ligger ju på 8% i genomsnitt per år så då borde man låna tills banken säger stopp.
En del av oss gillar att ha liten eller ingen skuld, andra vill ju "unna sig lite" men har ändå tomt på kontot 2 dar före lön.
Nej jag menar 0,5%. Jag ser på uppskovet i sin helhet, inte bara skattedelen.
Citera
2016-01-19, 11:54
Medlem
Citat:
Nej jag menar 0,5%. Jag ser på uppskovet i sin helhet, inte bara skattedelen.

Du får se det hur du vill men uppskovet kostar dig 3,25% om året.
Citera
2016-01-19, 12:47
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Du får se det hur du vill men uppskovet kostar dig 3,25% om året.
Det var då fan. Uppskovet kostar mig 0,5% om året. Var får du 3,25% från?

Det är det skatteår man återför uppskov till beskattning som den verkliga skatten räknas ut. Vad för regler som gäller då vet vi inte nu. Med dagens regler är vinstskatten 22% av uppskovet. Om man vill kan man räkna skatten på vinstskattdelen som 0,5%/22% = 2,27%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in