Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-17, 23:38
Medlem
Har precis sålt en bostadsrätt och undrar om jag bör betala reavinstskatten eller skjuta upp det då reavinstskatten kan komma att avskaffas efter en blocköverskridande överenskommelse? För visst kommer även uppskjutna reavinstbeskattningat att nullifieras/tas bort om man bestämmer sig för att avskaffa reavinstskatten/flyttskatten? Jag ser det som sannolikt då även uppskjuten reavinstskatt hindrar folk från att flytta och därmed bidrar till den bristande rörlighet som man vill åtgärda.
Citera
2016-01-17, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Har precis sålt en bostadsrätt och undrar om jag bör betala reavinstskatten eller skjuta upp det då reavinstskatten kan komma att avskaffas efter en blocköverskridande överenskommelse? För visst kommer även uppskjutna reavinstbeskattningat att nullifieras/tas bort om man bestämmer sig för att avskaffa reavinstskatten/flyttskatten? Jag ser det som sannolikt då även uppskjuten reavinstskatt hindrar folk från att flytta och därmed bidrar till den bristande rörlighet som man vill åtgärda.

Skeptisk att uppskjuten reavinstskatt skulle magiskt försvinna ifall vinstskatten avskaffades på realisering av bostäder.
Varför skulle uppskjuten reavinstskatt hindra dig ifrån att flytta?
Citera
2016-01-18, 00:07
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Har precis sålt en bostadsrätt och undrar om jag bör betala reavinstskatten eller skjuta upp det då reavinstskatten kan komma att avskaffas efter en blocköverskridande överenskommelse?

Nej, jag tror aldrig att det ens om så skulle ske (vilket jag inte tror) skulle ske retroaktivt.

Vidare tror jag inte att en sådan överenskommelse skulle vinna laga kraft på den tid du kan skjuta upp.
Citera
2016-01-18, 00:35
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, jag tror aldrig att det ens om så skulle ske (vilket jag inte tror) skulle ske retroaktivt.

Vidare tror jag inte att en sådan överenskommelse skulle vinna laga kraft på den tid du kan skjuta upp.

Men hur fungerar det egentligen? Det som händer idag är att man gör en reavinst som skjuts upp. Idag betalar man ränta på denna summa eller så betalar av hela beloppet på en gång. Om man ändrar reglerna så bör det ju gälla ett ev uppskjutet belopp.
När man införde denna ränta på uppskjuten reavinst började väl den gälla även för dom som hade ett uppskov sen tidigare eller har jag fel? Då borde man även kunna omfattas om reglerna ändras igen.

Fast om reavinstskatten tas bort helt bör man inte omfattas retroaktivt men troligast är väl att skattesatsen bara justeras
Citera
2016-01-18, 10:46
Medlem
Är väl en jävla fet ränta du får betala per år på dessa pengar?

Bara att betala och bli fri från skiten.
Citera
2016-01-18, 10:52
Medlem
BorgeHs avatar
Nej, jag tror inte den tas bort. Snarare att skatten höjs för högre belopp, att det blir som vanlig statsskatt, progressiv. Sossarna och miljöpartisterna gillar ju skatter!

Dessutom får du betala ränta på uppskovsbeloppet. Med skatteeffekter är räntan förmodligen högre än vad du själv kan låna pengar för.

Så rådet är: Köp en lika dyr bostad för boende (obs ej fritidshus!) och skjut upp din reavinstskatt. Om du inte köper bostad - betala skatten!
Citera
2016-01-18, 11:00
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo

Vad jag kan hitta så är räntan motsvarande ett lån på 3,25% så med dagens ränteläge är den hög men jämfört med normal (vad nu normalt är) räntenivå är den låg. Så frågan är ju hur man ska göra men svaret vet man ju inte. Det lär ju knappast bli någon sänkning av skatter för någon som tjänat pengar på en bostadsförsäljning med dagens regering.
Citera
2016-01-18, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Vad jag kan hitta så är räntan motsvarande ett lån på 3,25% så med dagens ränteläge är den hög men jämfört med normal (vad nu normalt är) räntenivå är den låg. Så frågan är ju hur man ska göra men svaret vet man ju inte. Det lär ju knappast bli någon sänkning av skatter för någon som tjänat pengar på en bostadsförsäljning med dagens regering.
Betala skatten så slipper du fundera/spekulera i om hur hög eller låg ränta du skall betala vart år.
Citera
2016-01-18, 12:34
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Betala skatten så slipper du fundera/spekulera i om hur hög eller låg ränta du skall betala vart år.
Fast nu handlar ju tråden om vad som är fördelaktigast och inte hur man slipper fundera. På kort sikt är det säkert rätt att betala skatten men de flesta med bolån behåller dom en stor del av sitt liv
Citera
2016-01-18, 13:51
Medlem
Citat:

Så fet är den inte.

0,5% på uppskjutet belopp (reavinsten - inte reavinstskatten).

Man behöver ingen vidare avkastning för att "slå" det.

OM reavinstskatten togs bort eller sänks så lär det gälla även äldre vinster.

Då det är vinsten man skjuter upp så räknas det som att man gör vinsten det året man realiserar det.

Men samtidigt är det svårt att säga - om reavinstskatten sänks/tas bort så lär det vara för att öka omsättningen av främst hus som ägs utan lån av äldre personer "som inte har råd att sälja". Jag vet inte hur mycket pengar det ligger uppskjutet men det är säkert mycket, tillräckligt mycket för att staten inte bara skulle efterskänka dessa pengar.

Det kan också vara en bra ide att ha lite uppskjuten vinst om man t ex skulle göra en förlust vid en bostadsförsäljning. Om du kvittar förlusten mot inkomst så får du bara dra av 30% tror jag men om du drar av mot uppskjuten reavinst så får du dra av till 100%.
Citera
2016-01-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Fast nu handlar ju tråden om vad som är fördelaktigast och inte hur man slipper fundera. På kort sikt är det säkert rätt att betala skatten men de flesta med bolån behåller dom en stor del av sitt liv
Klart att det är fördelaktigast att betala av istället för att betala en hög ränta.
Citera
2016-01-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Så fet är den inte.

0,5% på uppskjutet belopp (reavinsten - inte reavinstskatten).

Man behöver ingen vidare avkastning för att "slå" det.

OM reavinstskatten togs bort eller sänks så lär det gälla även äldre vinster.

Då det är vinsten man skjuter upp så räknas det som att man gör vinsten det året man realiserar det.

Men samtidigt är det svårt att säga - om reavinstskatten sänks/tas bort så lär det vara för att öka omsättningen av främst hus som ägs utan lån av äldre personer "som inte har råd att sälja". Jag vet inte hur mycket pengar det ligger uppskjutet men det är säkert mycket, tillräckligt mycket för att staten inte bara skulle efterskänka dessa pengar.

Det kan också vara en bra ide att ha lite uppskjuten vinst om man t ex skulle göra en förlust vid en bostadsförsäljning. Om du kvittar förlusten mot inkomst så får du bara dra av 30% tror jag men om du drar av mot uppskjuten reavinst så får du dra av till 100%.
0,5%?
Är du säker på det?
2006 sålde jag ett hus med vinst och då var det dyrt så har svårt för att tror att den sjunkit till 0,5%
Så du menar om jag gjort en vinst på 1 miljon och väljer att skjut upp skatten så betalar jag bara 5000 om året då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in