2016-01-18, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
NB sitter på trappen ensam och ser när Gustav och dottern kommer in med bilen ca 19.00, men det kunde vara tidigare också därför enligt polisens beräkning var tiden 18,46 +- 5 minuter, sedan sitter han och Irana på trappen när Gustav och dottern åker hem, som är före 19.35, men ingen exakt tid. Sedan öppnar han skypen 19.35 som stängs ned 19.51.
Fattar du inte att det fanns ingen tid för något mord, det finns ingen anledning börja dra in rekvisitan där offret skall ha hängts upp för några extrema sexuella lustar m.m.
Det står klart att du anser att Nero är oskyldig till mordet på Lisa Holm. Du är som vanligt i alla lägen tvärsäker. Berätta för oss mindre klarsynta då, vem mördade Lisa Holm och varför? Ta även in om du har förmåga, att AB och IB har återtagit sina alibi för NB när Lisa Holm försvann. Det är tråkigt att du sprider felaktiga uppgifter i trådarna.
2016-01-18, 19:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Får ta tillbaka min "djupa" teori om skithögen

Jag har ett svagt minne av att det stod en pappersrulle i fönstret i mordrummet, kanske minns jag fel. Är det samma papper som hittades i bajshögen, har man testat om rivytorna stämmer med varandra, fattas det papper, varför då i så fall?

Att pappret gick av i perforeringen tror jag inte, det gör sällan det.
2016-01-18, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men det låg ju ett papper mitt i smeten, vad har det använts till då?

Jag tycker att bajshögen är intressant, var den hittades och hur det såg ut kan berätta något om vad som har hänt och när det hände.

Var och hur det såg ut finns bild på i Fup. Nå, vad berättar bajset?
2016-01-18, 19:52
Medlem
Jag har tidigare nämnt att Björn Sahls agerande är centralt för att förstå varför vi har den rättsprocess vi nu har.

Först är det hans sociala smutskastning av litauerna och att han påstår att ett kadaver satte igång hans "misstankar".
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Sedan är det faktumet att han säger att han var "försenad" till Martorp på fredagen och att han kallar in Mikaela som sedan ser kläderna i högen som lyser rosa.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Och till sist pojkrumsromantikern Torbjörn som anger att NN=BS kallade på polis för att han fått "dåliga vibbar" och inte alls p g a ett kadaver som BS påstår i TR. (Kanske en förklaring kan vara militärens kadaverdisciplin - de har fått "kadaver" på hjärnan.)

Nu till torsdagskvällen aktiviteter och BS uttalanden i TR.
Vad säger han i under ed om varför han tror litauerna om ont:

Dels Hela utstrålningen, sedan att han faktiskt levererar en lögn , säger att det varit mycket militärer där på platsen, mig veterligen är det bara vi som framryckte i militära fordon dagen innan,

Björn Sahl påstår att NB "levererar" en lögn. För att sedan ange att de varit där dagen innan.
Vem är det då som "levererar" en lögn?

BS får sedan frågor om torsdagen. Detta är också med i fupen men inga frågor ställs om vad och var dessa militären gjorde där den kvällen. Är polisen dumma eller är de undfallna? Välj själva.

Om vi tittar vidare i TR-förhören säger BS:

Vi körde förbi Martorp , men vi var aldrig grupperade där så att säga, sökte lite norrut kanske, lite osäker på väderstrecket, kanske en km bort

Men vad exakt menar han med "grupperade" (om man bortser från hans militära vokabulär)?
Denna militär vet inte vilket väderstreck har rört sig i. Han vet inte var han varit. Är det troligt att en militär som BS inte vet alls var han varit en kväll och natt? Irrade de bara omkring med sina 3-5 militärbilar?

Lite senare när Tore Brandtler tar över förhören så händer något. BS kanske känner sig kanske trygg och börjar babbla.
Vi var ju där hela torsdagen, Vi flängde runt lite i krokarna, det var därför jag kände att det var lite..
Där blir han avbruten av TB. Vad var han på väg att säga?

Vi vet genom CB:s förhör att militären stod i Martorp.
De" flängde runt i krokarna" torsdag kväll/natt och inget finns i fupen om det?
(SH var med - det vet vi genom han försade sig att han hörde billarmet hela natten.)

BS tittar också in i boden några timmar innan krimtekniker kommer. Han känner, trots att han är van, ingen liklukt.
Han ser heller ingen lysande rosa jacka varken nu på fredagen eller på torsdagen. Vilken "klantig" militär- kan man tycka.

Eftersom BS tittade in då kan det som HA senare säger i media, att hon såg "några grenar" i dörren till boden och att det var därför hon fattade misstankar, inte stämma.

Hela fredagen i Martorp är som ett kammarspel. Allt "stämmer" men ingenting bär sannolikhetens prägel.
Senast redigerad av nopomil 2016-01-18 kl. 20:08.
2016-01-18, 19:55
Medlem
Varför låg hennes saker utspridda längs vägen?
Fanns det något särskilt syfte med att lägga ut sakerna som låg i närheten av vägen,
eller var det bara ett försök att snabbt göra sig av med dem?
Varför försökte gärningsmannen då inte gömma föremålen på ett bättre sätt?
Hade han för ont om tid eller insåg han inte att sakerna skulle hittas?
Är det möjligt att sakerna, eller kanske vissa av sakerna, under transporten tappades ut på vägen utan att det var avsiktligt?
Varför gömdes jackan och hjälmen i en rishög där de ganska lätt kunde hittas?
Hade han planerat att göra sig av med dem men blev förhindrad av det blev ett så oväntat stort sökpådrag?
2016-01-18, 19:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Var och hur det såg ut finns bild på i Fup. Nå, vad berättar bajset?

Jag har inte funderat färdigt på bajshögen, men en sak säger fyndet mig, NB bajsade före mordet, inte efter. Du får gärna argumentera emot, jag ser gärna andra slutsatser, om de är underbyggda med det vi känner till vill säga.

Det finns en förklaring till att han bajsade inomhus, jag misstänker att han inte ville bli sedd. Att han inte ville bli sedd talar ju för att han hade något fuffens för sig, normalt sett jobbar han i ladan och då syns han, då kan han också gå ut och bajsa i en buske.

Jag tror att NB bajsade i ladan under söndagen, men före mordet.
2016-01-18, 20:07
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har inte funderat färdigt på bajshögen, men en sak säger fyndet mig, NB bajsade före mordet, inte efter. Du får gärna argumentera emot, jag ser gärna andra slutsatser, om de är underbyggda med det vi känner till vill säga.

Det finns en förklaring till att han bajsade inomhus, jag misstänker att han inte ville bli sedd. Att han inte ville bli sedd talar ju för att han hade något fuffens för sig, normalt sett jobbar han i ladan och då syns han, då kan han också gå ut och bajsa i en buske.

Jag tror att NB bajsade i ladan under söndagen, men före mordet.
Han uppehöll sig där en bra stund under e.m och magen hade krånglat tidigare, en stund efter intagen måltid. Stressen denna dag förvärrade magproblemen och ja, jag tror detsamma som du. Papperet som hittades kan visa att det fanns tid för att torka sig.
2016-01-18, 20:08
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hur stämmer det tidsförloppet med det både IB och NB säger: att de suttit på trappan (eller i vart fall befunnit sig utanför bostaden) och sett när GJ anlänt till AJ resp. hur han 3-5 min senare åkt i väg igen?

Enligt GJ anlände han till AJ 18.50 - 19.05, åkte ev. hem för klädbyte före Formel 1 (minns inte); återvände, såg Formel 1 och åkte sedan hem (som tidigast) någon gång efter 20.30. - Att döma av HJ:s vän AE så anlände HJ till honom kl. 19.04 ./. 4 min = HJ anlände 19.00, och om han från ladan räknat hade 5 min restid har NB lämnat ladan senast 18.55.

Om AE:s uppgift stämmer (vilket mycket tyder på) har HJ mött GJ i allén 18.51 och således bör NB:s bil ha stått framför ladan runt 18.50. Om då NB 18.51-52 via grus/fyndvägen kört till bostaden bör han ha anlänt dit strax innan eller samtidigt med GJ, dvs när GJ pratat färdigt med HJ. Detta stämmer utomordentligt väl med såväl IB:s som NB:s uppgifter i denna del. Det stämmer vidare med det tvärt avbrutna utkastandet av fynd, och det stämmer också vad gäller NB:s tidspress med åtföljande (temporära) halvmesyrer vad gäller undansopande av spår. - Att det stämmer med IB:s hoppande ut och in; från röktrappa till änglaspel; från GJ till diskning + ett "kanske"-varv åt andra hållet, behöver väl knappast upprepas..?

Så nu krymper vi tiden ytterligare: Vad gjorde NB 18.58 - 19.35?

Du har fått det mesta rätt.
GJ kom alltså till huvudbyggnaden 18.55 dvs innan middagsbjudningen var avslutad kl 19.10-19.15 enl AJ.
Den festande pseudoadeln fick absolut inte störas av att GJ/VJ kom inklampande mitt i deras frossande så självklart vänder de och återkommer precis som AJ säger; - efter att middagen var avslutad kl 19.15. Då som först kunde GJ berätta för AJ "att då han körde förbi litauerna så vinkade de". En uppgift som AJ ansåg så pass viktig att han på eget initiativ for ända till Skövde för att delge polisen. sid 183.
2016-01-18, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag har tidigare nämnt att Björn Sahls agerande är centralt för att förstå varför vi har den rättsprocess vi nu har.

Först är det hans sociala smutskastning av litauerna och att han påstår att ett kadaver satte igång hans "misstankar".

Sedan är det faktumet att han säger att han var "försenad"" till Martorp på fredagen och att han kallar in Mikaela som ser kläderna i högen som lyser rosa.

Och till sist pojkrumsromantikern Torbjörn anger att NN=BS kallade på polis för att han fått "dåliga vibbar" och inte allas p g a ett kadaver som BS påstår i TR. Kanske en förklaring kan vara militärens kadaverdisciplin - de har fått "kadaver" på hjärnan.)

Nu till torsdagskvällen aktiviteter och BS lögn i TR.
Vad säger han i under ed varför han tror litauerna om ont:

Dels Hela utstrålningen, sedan att han faktiskt levererar en lögn , säger att det varit mycket militärer där på platsen, mig veterligen är det bara vi som framryckte i militära fordon dagen innan,

Björn Sahl påstår att NB "levererar" en lögn. För att sedan ange att de varit där dager innan.

BS får sedan frågor om torsdagen. Märkligt nog är detta med i fupen men inga frågor ställs om vad och var dessa militären gjorde där den kvällen . Är polisen dumma eller är de undfallna? Välj själva.

Om vi tittar vidare i TR-förhören säger BS

Vi körde förbi martorp , men vi var aldrig grupperade där så att säga, s sökte lite norrut kanske, lite osöker på vädersträcket, kanske en km bort

Men vad exakt menar han med "grupperade" (om man bortser från han militäre vokabulär)?
Denna militär vet inte vilket väderstreck har rört sig i. han vet var han varit. Troligt att en militär som BS inte vet alls var han varit en kväll och natt? Irrade de bara omkring med sin 3-5 militärbilar?

Lite senare när Tore Brandtler tar över förhören så händer något. BS kanske känner sig kanske trygg och börjar babbla.
Vi var ju där hela torsdagen, Vi flängde runt lite i krokarna, det var därför jag kände att det var lite..
Där blir han avbruten av TB! Vad var han på väg att säga?

(SH var med - det vet vi genom han försade sig att han hörde billarmet hela natten.)

BS tittar också in i boden några timmar innan krimtekniker kommer. Han känner, trots att han är van, ingen liklukt.
Han ser heller ingen lysande rosa jacka varken nu på fredagen eller på torsdagen. Vilken "klantig" militär- kan man tycka.

Eftersom BS tittade in då kan det som HA senare säger i media, att hon såg "några grenar" i dörren till boden och att det var därför hon fattade misstankar, inte stämma.

Hela fredagen i Martorp är som ett kammarspel. Allt "stämmer" men ingenting bär sannolikhetens prägel.

Vet du alltid i vilka väderstreck du rör dig när du är på främmande platser?
Särskilt med tanke på att det är ett virrvarr av vägar i trakten som går på alla håll.
Om du vore lite mer präglad av sannolikhet så borde du begripa varför ingen liklukt kändes.
Om du inte har fattat det än så syntes inte jackan och hjälmen på grund av vegetationen som skymde sikten.
Varför kan det inte stämma att några grenar satt fast i dörren?
2016-01-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Kan du förklara det här uttalandet kontra det som du håller på och fantiserar om nu.
Det svänger snabbt om huruvida skvättbalten är skyldig eller inte må jag säga.

(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)

Citat:

Sedan är det faktumet att han säger att han var "försenad"" till Martorp på fredagen och att han kallar in Mikaela som sedan ser kläderna i högen som lyser rosa.

Och till sist pojkrumsromantikern Torbjörn som anger att NN=BS kallade på polis för att han fått "dåliga vibbar" och inte alls p g a ett kadaver som BS påstår i TR. (Kanske en förklaring kan vara militärens kadaverdisciplin - de har fått "kadaver" på hjärnan.)

Nu till torsdagskvällen aktiviteter och BS lögnaktighet i TR.
Vad säger han i under ed om varför han tror litauerna om ont:

Björn Sahl påstår att NB "levererar" en lögn. För att sedan ange att de varit där dagen innan.

BS får sedan frågor om torsdagen. Detta är också med i fupen men inga frågor ställs om vad och var dessa militären gjorde där den kvällen. Är polisen dumma eller är de undfallna? Välj själva.

Om vi tittar vidare i TR-förhören säger BS

Vi körde förbi Martorp , men vi var aldrig grupperade där så att säga, sökte lite norrut kanske, lite osäker på väderstrecket, kanske en km bort

Men vad exakt menar han med "grupperade" (om man bortser från hans militära vokabulär)?
Denna militär vet inte vilket väderstreck har rört sig i. Han vet inte var han varit. Är det troligt att en militär som BS inte vet alls var han varit en kväll och natt? Irrade de bara omkring med sina 3-5 militärbilar?

Där blir han avbruten av TB. Vad var han på väg att säga?

Sanningens prägel brukar man säga.

För att ta några exempel. Norrut och osäker på vädestrecket betyder inte att han kanske förväxlar norr med söder. Det betyder att han inte är säker på om det var VNV, NV eller NNV till exempel. Osäkerhet på den nivån.

Aldrig grupperade och framryckte är militärt lingo. Det betyder att de inte hade Martorp som centrum i något av sina sök. De stannade till tillfälligt med sina bilar möjligen men fortsatte sedan vidare. Så nej Martorp var inte genomsökt av militär.

Militärer tränas inte i att känna igen liklukt. Tänk själv. Nyttan?
2016-01-18, 20:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, precis. Och av övriga sammanhanget går det att räkna ut att 17.15 ska korrigeras till 18.15 istället.
En petitess som inget har med påståendet att göra. Påståendet från X:s sida gällde att Julia skulle ha fuskat och lämnat sina arbetskamrater tidigare. Samstämmigheten i tjejernas uppgifter visar på att så inte var fallet.
Ja, det är en korrigering och det framkommer tydligt i FUP - att hon skulle ha fuskat är rent trams. Det framkommer även en tidsangivelse 18.15-18.20 och att R uppger att hon skickat hem Julia 10 min tidigare.
Tittar man sen även på Lowas berättelse om vad de sysslade med i förhållande till när Julia gick så framträder en tydligare bild. Tog med en bil i sammanhanget också - en blå Renault.

enligt TR ljudfil framkommer enlligt Rebecka att de åkte c:a 18.15-18.20 och att Julia sägs ha gått 10 min innan enligt henne.
Blå Renault vid cafét runt 18.20
2016-01-18, 20:32
Medlem
Citat:
Det finns redan angett i en DN-artikel hur svensk militär "iscensätter" händelser i ett propagandakrig.
Vilka andra sådana resurser, sådant skydd mot granskning, sådana "beundrare" än de som har med "rikets säkerhet" att göra?

Propagandakrig som du säger handlar om att rättfärdiga egna åtgärder gentemot en hemmaopinion och omvärlden. Det gäller i samtliga fall att visa att "det var dom som började" eller "se vad de gjorde mot xxx, snart är det vår tur". Förklara på ett begripligt sätt nyttan med DNA-plantering i ett sådant fall som handlar om att svensk trupp måste sättas in.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in