2016-01-18, 17:05
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Även i Sverige plockade vi in i stort sett alla element ur ASA-tron in i kristendomen, alla riktigt gamla kyrkor ligger på kultplatser eller Asa-tempel.

Ja, man kan t.ex. nämna att Hel-vetet ju kommer från asatrons dödsrike Hel.
Citera
2016-01-18, 17:10
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Som sagt, vissa bibliska påståenden går inte att falsifiera. Medan vissa går att logiskt motbevisa. Och baserat på vetenskapliga faktum kan man även på mycket goda grunder avfärda (de bokstavliga versionerna av) skapelseberättelsen, Noas ark, Jordens och universums ålder (6000-10000 år enligt många bokstavstroende), samtliga mirakel (gå på vatten, förvandla vatten till vin, återuppstå från de döda) då dessa strider mot precis all kunskap vi har om hur naturlagar och världen i stort fungerar.
Ja så är det. En harkrank kan gå på vattnet och har med ytspänningen att göra.
Jag kan flyta på rygg men inte gå på vattnet.
Bibeln är ett av världens mest genomlysta verk men ändå så förbannat olöst
Citera
2016-01-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Att de mesopotamiska berättelserna är äldre än bibeln är bevisat och att de berättar om paradiset och Noas ark kan du läsa själv om du söker lite på Google.

Var det något annat du undrade över?

Att dom är äldre bevisar inte att bibeln bygger på dom. Bibeln kan i princip bygga på ännu äldre texter än dom mesopotamiska, äldre texter som både dom mesopotamiska och bibliska skrifterna bygger på.

Eller helt enkelt så som bibeln förklarar att bibeln bygger på ord från Gud. Gud som är mycket äldre än dom mesopotamiska berättelserna och som var med då det hände, och kan ge förstahandsinformation. Och att dom mesopotamiska berättelserna bygger på verkliga händelser tidigare i historien som man genom muntliga traditioner fört vidare för att sedan skriva ner dom.

Så återigen, vad har du för bevis för påståendet att bibeln bygger på dom mesopotamiska berättelserna?
Citera
2016-01-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja jag vet. Har vi kommit framåt? Eller trampar vi på samma ställe. Det vill säga kvar i själva frågan.
Einsteins sa det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa ett problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.. kloka ord.
Förbannat kloka.

Är Bibeln sann eller inte sann ? Jag vet ta mig fan inte. Vet du ?
Den finns där i alla fall som ett stort frågetecken.
För mig är det inte så stort frågetecken. Som med det mesta här i livet så kröver jag bevis för att hålla saker som sann. Jag sitter inte hemma och funderar " finns den och den guden, finns det tomtar och troll, o.s.v.". Jag vill helt enkelt ha bevis av dom som påstår saker. Till dess håller jag det som inte sant, eller i alla fall väldigt osannolikt. Precis, som jag antar, att dom kristna resonerar om Koranen.
Citera
2016-01-18, 17:53
Medlem
Kristendom är ju inte ens den äldsta religionen hur fan kan folk tror på religioner alls???
Citera
2016-01-18, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Kristendom är ju inte ens den äldsta religionen hur fan kan folk tror på religioner alls???

Indoktrinering under uppväxten är den främsta orsaken. Man "ärver" tron.
Citera
2016-01-18, 18:11
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
För mig är det inte så stort frågetecken. Som med det mesta här i livet så kröver jag bevis för att hålla saker som sann. Jag sitter inte hemma och funderar " finns den och den guden, finns det tomtar och troll, o.s.v.". Jag vill helt enkelt ha bevis av dom som påstår saker. Till dess håller jag det som inte sant, eller i alla fall väldigt osannolikt. Precis, som jag antar, att dom kristna resonerar om Koranen.
Gör inte jag heller Kiss. Spekulerar om det här på religionsforumet endast och mest eftersom det här inne finns alla tänkbara individer och tro samt icketroende.
Bevis håller jag endast på med där det finns ordentliga teorier och underlag att röra sig med.
Ja det vet du väl vid det här laget att alla religioner anser sig ha den sannaste tron, tolkningarätt och Gudsbild.
Men om Bibelns innehåll är sant eller påhitt. Det vet jag inte.
Kan endast spekulera om saken och fenomenet Gud...
Citera
2016-01-18, 18:32
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Jag såg en dokumentär förra året om Edens Lustgård, det visar sig att historien om Edens Lustgård och äpplet är klipp och klistra historia.
Adam och Eva existerar inte i judarnas skrifter, ej heller ormen och äpplet.

Hela ditt inlägg blir motbevisat av dig själv då du inte har koll på Bibeln. Det är aldrig något tal om något äpple, det är ren skröna. Dina källor är lika säkra som en skvallerblaska. Det är frukt det talas om, inte äpplen!
Citera
2016-01-18, 18:34
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Indoktrinering under uppväxten är den främsta orsaken. Man "ärver" tron.

Det gäller även ateister, humanister o socialdemokrater m.fl.
Citera
2016-01-18, 18:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Att dom är äldre bevisar inte att bibeln bygger på dom. Bibeln kan i princip bygga på ännu äldre texter än dom mesopotamiska, äldre texter som både dom mesopotamiska och bibliska skrifterna bygger på.

Eller helt enkelt så som bibeln förklarar att bibeln bygger på ord från Gud. Gud som är mycket äldre än dom mesopotamiska berättelserna och som var med då det hände, och kan ge förstahandsinformation. Och att dom mesopotamiska berättelserna bygger på verkliga händelser tidigare i historien som man genom muntliga traditioner fört vidare för att sedan skriva ner dom.

Så återigen, vad har du för bevis för påståendet att bibeln bygger på dom mesopotamiska berättelserna?

Vad har du för bevis på motsatsen?
Vad man kan bevisa är att bibeln började nedtecknas under den babyloniska fångenskapen. Inga tidigare bibliska skrifter finns.
Däremot finns det gott om tidigare exempel på skrifter på lertavlor från tiden innan judarna kom till Babylonien, så de historierna kan kronologiskt sett inte ha härstammat från judarna. Judarna fanns å andra sidan bevisligen i Babylonien och kunde påverkas av dessa historier under den tid då de lade grunden till judendomen. Helt elementärt, min käre tssp.

Att det istället skulle vara tvärtom finns det inte något som helst spår av - utom i sinnevärlden hos de önsketänkande.
Citera
2016-01-18, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Det gäller även ateister, humanister o socialdemokrater m.fl.

Nja, jag vet inte hur vanligt det är att det överhuvudtaget talas om icke-tro på gud i ett "ateistiskt hem".
Man "ärver" väl ateismen i samma mening som man "ärver" icke-tron på Bigfoot i såna fall.

Men att religion nästan uteslutande avgörs av vad föräldrarna tror på, är ett faktum.
Citera
2016-01-18, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Hela ditt inlägg blir motbevisat av dig själv då du inte har koll på Bibeln. Det är aldrig något tal om något äpple, det är ren skröna. Dina källor är lika säkra som en skvallerblaska. Det är frukt det talas om, inte äpplen!
Det är alltså det som är det viktiga med den historien? Att det är en frukt, och inte ett äpple?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in