2016-01-18, 15:56
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Nej. Det som står är antingen sant eller falsk. Det är inte fråga om tyckande i det här fallet.
Tyvär. Varken du eller jag kommer att kunna påstå att den är sann eller inte sann.

Om den vore osann skulle prästerna vara överflödiga.

Bibeln är och alla vi andra kan endast och än så länge endera uppfatta den som bullshit eller högaktningsfullt tro på dess innehåll.
En spekulationsvara man endera tror på eller inte.
Vet går ej ihop med Bibeln.
Citera
2016-01-18, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Judendomen beskrivs i gamla testamentet, som i sin tur bygger på äldre mesopotamiska berättelser, den egyptiska dödsboken samt lite släkthistoria och andra tillägg.

Vad har du för bevis för detta påstående?
Citera
2016-01-18, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Tyvär. Varken du eller jag kommer att kunna påstå att den är sann eller inte sann.

Bibeln är och alla vi andra kan endast och än så länge endera uppfatta den som bullshit eller högaktningsfullt tro på dess innehåll.
En spekulationsvara man endera tror på eller inte.
Vet går ej ihop med Bibeln.
Fast vissa saker är motbevisad. Och det finns även motsägelser, och båda kan ju inte vara sann. Men båda kan vara lögn.
Citera
2016-01-18, 16:19
Medlem
Citat:
Beror på vad i bibeln vi talar om. Vissa saker går att motbevisa. Tex den gigantiska mängd motsägelser som logiskt sett inte kan stämma.
Men att vi inte kan veta om vissa delar i bibeln är sanna eller inte, är ju inte samma sak som att det inte finns ett korrekt svar. För det måste det ju göra.
Citat:
Vilket är vad vi ska ta reda på i denna diskussion.
Citera
2016-01-18, 16:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad har du för bevis för detta påstående?

Att de mesopotamiska berättelserna är äldre än bibeln är bevisat och att de berättar om paradiset och Noas ark kan du läsa själv om du söker lite på Google.

Var det något annat du undrade över?
Citera
2016-01-18, 16:29
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Beror på vad i bibeln vi talar om. Vissa saker går att motbevisa. Tex den gigantiska mängd motsägelser som logiskt sett inte kan stämma.
Men att vi inte kan veta om vissa delar i bibeln är sanna eller inte, är ju inte samma sak som att det inte finns ett korrekt svar. För det måste det ju göra.

Vilket är vad vi ska ta reda på i denna diskussion.
Nu är frågan är Bibeln sann eller inte och inte om texten Jesus går på vattens sanningshalt
Är det logiskt sant ? Nej inte mig veterligen.
Flyta på rygg däremot går. Sant !
Då kanske det är en metafor då? Ja antagligen. Eller också kunde Jesus det.Om han nu funnits vill säga.
Men Bibeln om den är sann eller inte sann. Det kan varken du eller jag bevisa.
Varken teister eller ateister.
Det enda som är sant är att Bibeln finns med dess lagar,rättesnören,metaforer osv.
Om dessa saker är sant vet vi inte.
Senast redigerad av goran744 2016-01-18 kl. 16:31.
Citera
2016-01-18, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Judendomen beskrivs i gamla testamentet, som i sin tur bygger på äldre mesopotamiska berättelser, den egyptiska dödsboken samt lite släkthistoria och andra tillägg. På det baseras sedan kristendomen. Vad är det då som gör att en senare version av något tidigare kan anses vara mer sann än de tidigare versionerna?

Den stora skillnaden jämfört med de äldre mesopotamiska berättelserna och den egyptiska dödsboken är att det i judarnas texter handlar om att dyrka endast en gud.

Att de tio budorden kommer från den egyptiska dödsboken är lätt att förstå i och med att berättelsen om hur de uppkom sammanlänkas med ”uttåget” ur Egypten.

Lite mer än 600 år senare hamnar judarna i Babylon, och det är sannolikt att den långa fångenskapen i Babylon som orsakat att det finns mesopotamiska berättelser i bibeln. Det går att se att skapelseberättelsen, historien om ett ursprungligt paradis, syndafloden och Babels torn har hämtats eller i alla fall influerats av dessa berättelser. Att judarna i Babylon satt och skrev på religiösa texter vet vi eftersom grunderna till Talmud lades där.

Så hoppar vi fram omkring 600 år och hamnar i nästa ockupation och Jesu tid. Det fanns många försök till uppror, och det är inte omöjligt att tänka sig att tanken med Jesusfiguren var att ge folket en anledning till uppresning, men att det istället utvecklades till en pacifistisk rörelse. Man kan ju fråga sig om inte judiska eller romerska historieskrivare borde ha noterat och skrivit om de händelser som nämns i nya testamentet ifall de verkligen hade inträffat, särskilt den dramatiskt beskrivna korsfästelsen.

Ytterligare 600 år senare hamnar vi i Mecka, där Muhammed hittar på en ny version av gamla och nya testamentet. (Jag utgår ifrån att de flesta som läser här anser att Muhammed hittat på sin version.)

Sen hoppar vi fram ytterligare 600 år och hamnar i Europa, där reformationens tankar börjar ta form, även om den slutliga separationen kommer först nästan 200 år senare, i och med att Martin Luther blir den förste reformivraren som inte blir bränd på bål.

Ytterligare 600 år efter reformationens grundtankar hamnar vi i USA, där Joseph Smith drömde om ängeln Moroni och några guldplåtar med tusenårig text på. Han sade sig ha hittat var ängeln visade att plåtarna fanns begravda och sedan stack han in ansiktet i en hatt och dikterade en översättning av den texten för en annan person som antecknade och resultatet blev Mormons bok. Man kan ju tycka att sättet som texten skrevs på är en indikation på att något inte stod rätt till i huvudet på Joseph, och textens innehåll är en annan indikation, men trots det så valde alltså förvånansvärt många att tro på det, och omkring 12 miljoner tror fortfarande på det.

Som man kan se så har alltså det man tror på som baseras på bibeln genomgått en förändring i cykler om 600 år, räknat från uttåget ur Egypten och stentavlorna (om de funnits över huvud taget), och varje ny version har av de nya anhängarna ansetts vara mer sann än den tidigare versionen.

Vad skulle då vara sant i bibeln?

Ja, det är en intressant fråga. Det finns t.ex. inga bevis för att det skulle ha skett något stort uttåg ur Egypten, utan det har istället visat sig att det som idag är Israel vid den tiden var ockuperat av Egypten och att man befriade sig från ockupationen – inte att man vandrade från dagens Egypten till dagens Israel. Det finns inga register i Egypten som påvisar att det skulle ha funnits en stor judisk koloni där, men kontakten mellan israels folk och egyptierna genom ockupation av dagens Israel är alltså historiskt bevisad, fast inte så som det står i bibeln, och då faller ju hela berättelsen om Moses och plågorna i och med att det inte kan ha skett i Egypten och det då inte fanns någon direktkontakt med någon farao.

Sedan följer en serie av erövringar som mycket väl kan ha skett, fast det är knappast troligt att några murar skulle ha rämnat på grund av lite trumpetande eller några besvärjelser.

Jag såg en dokumentär förra året om Edens Lustgård, det visar sig att historien om Edens Lustgård och äpplet är klipp och klistra historia.
Adam och Eva existerar inte i judarnas skrifter, ej heller ormen och äpplet.
Eden existerar som en slottsträdgård strax innan avmarschen till Babylon, det var en lydkung till Babylon som förhävde sig mot Babylon, han hade ett snarlikt namn som Adam och en Ava fanns i närheten också.
Där kommer arvssyndstanken hos judarna, nämligen att förhäva sig så mycket att man blir utdriven och hamnar i en 600 år lång fångenskap. Detta förvandlades till att Människan blev fördriven ur Edens Lustgård på grund av syndfulla handlingar.
Sedan förvandlade de kristna detta till en del av skapelseberättelsen.
Eden låg nämligen där Templet i Jerusalem står.
I dokumentären fanns det mängder av spår till detta nämligen i portarnas stayer, nämligen Demoner som står vakt och detta går att läsa i Bibeln i beskrivningar av Eden.
Alla medeltida bilder av hur Eden såg ut så är det Babyloniska trädgårdar som avbildas och slottsträdgården var ju en Babylonisk trädgård eftersom Babylonien styrde landet. Alla Babylonska trädgårdar hade Demonstatyer vid ingångarna, det finns bevarade portar kvar att bese.

Sedan har vi detta med Jesus.

Jag är tämligen säker på att Jesusgestalten är modellerad av tre olika profeter vid tre olika tidpunkter, en av dem är Johannes Döparen som skildras dubbelt.
Den tredje är en upprorsledare cirka år 70 som korsfästes av romarna ihop med en rövare och det är det enda som stämmer med Bibelns beskrivning.
Jag tror att de kristna medvetet förvrängde jesus för att dölja att Jesus stred för judarnas rätt gentemot romarna, det finns upproriska element kvar i Jesus budskap, men de blir tandlösa utan sammanhanget.

Sedan förgudades Jesus av Romarna i sann förkristen tradition, För Kelterna blev Jesus en revolutionsgestalt mot Romarna och de förgudade Jesus utifrån Kelternas religionssyn och detta blandades ihop med romarnas förgudning.

Hela Katolicismens alla riter och uttryck är direkta fortsättningar och översättningar av den romerska gudakulten, till och med Vestalerna har en kristen variant, nämligen Celibatet hos manliga präster.
Det var Vestalerna som var överstepräster i den romerska gudatron, men de byttes ut mot män i kristendomen och Celibatet kom senare ihop med detta.

Även i Sverige plockade vi in i stort sett alla element ur ASA-tron in i kristendomen, alla riktigt gamla kyrkor ligger på kultplatser eller Asa-tempel.

Det är likadant i större delen av Europa.
Citera
2016-01-18, 16:38
Medlem
Citat:
Nu är frågan är Bibeln sann eller inte och inte om texten Jesus går på vattens sanningshalt
Vem har sagt något om Jesus eventuella promenad på vatten?
Men även det påståendet ingår ju i den här diskussionen.
Citat:
Är det logiskt sant ? Nej inte mig veterligen.
Logiskt möjligt kan det vara. Däremot är det så vitt vet fysikaliskt omöjligt.
Citat:
Flyta på rygg däremot går. Sant !
Vad har det med saken att göra?
Citat:
Då kanske det är en metafor då? Ja antagligen.
Det är vad vissa tror. Därför är det viktigt att man förtydligar sin egen tolkning av bibeln. Dvs om man gör en bokstavlig, metaforisk eller en blandning av båda, samt hur och varför man tolkar som man gör.
Citat:
Men Bibeln om den är sann eller inte sann. Det kan varken du eller jag bevisa.

Varken teister eller ateister.
Beror som sagt på vad i bibeln vi talar om. Vissa saker går att falsifiera.
Citat:
Det enda som är sant är att Bibeln finns med dess lagar,rättesnören,metaforer osv.
Om dessa saker är sant vet vi inte.
Nej vissa saker i bibeln vet vi inte om de är sanna eller inte. Därav denna tråden. Varför ältar du detta?
Citera
2016-01-18, 16:55
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Vem har sagt något om Jesus eventuella promenad på vatten?
Men även det påståendet ingår ju i den här diskussionen.

Logiskt möjligt kan det vara. Däremot är det så vitt vet fysikaliskt omöjligt.

Vad har det med saken att göra?

Det är vad vissa tror. Därför är det viktigt att man förtydligar sin egen tolkning av bibeln. Dvs om man gör en bokstavlig, metaforisk eller en blandning av båda, samt hur och varför man tolkar som man gör.

Beror som sagt på vad i bibeln vi talar om. Vissa saker går att falsifiera.

Nej vissa saker i bibeln vet vi inte om de är sanna eller inte. Därav denna tråden. Varför ältar du detta?
Ok Sir ! Du och jag ser olika på själva sakfrågan. Om Bibeln är sann eller inte sann.
Jag vet inte och kan inte säga JA och heller inte NEJ.
Kan du ?
Obs! Med Bibeln menar jag hela bibeln från skapelseberättelsen och till uppenbarelseboken.
Är dessa metaforer sanna? Berättelserna?
Personerna? Fenomenet Gud?
Ärligt talat jag vet inte. Vet du?
Citera
2016-01-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ok Sir ! Du och jag ser olika på själva sakfrågan. Om Bibeln är sann eller inte sann.
Kan du ?
Obs! Med Bibeln menar jag hela bibeln från skapelseberättelsen och till uppenbarelseboken.
Det är ju det vi diskuterar.....
Citera
2016-01-18, 17:02
Medlem
Citat:
Kan du ?

Citat:
Vet du?
Som sagt, vissa bibliska påståenden går inte att falsifiera. Medan vissa går att logiskt motbevisa. Och baserat på vetenskapliga faktum kan man även på mycket goda grunder avfärda (de bokstavliga versionerna av) skapelseberättelsen, Noas ark, Jordens och universums ålder (6000-10000 år enligt många bokstavstroende), samtliga mirakel (gå på vatten, förvandla vatten till vin, återuppstå från de döda) då dessa strider mot precis all kunskap vi har om hur naturlagar och världen i stort fungerar.

EDIT: Även den bibliska guden, så som den traditionellt beskrivits i kristendom - allsmäktig, allgod och allvetande - är logiskt motbevisad. Tänker då främst på teodicéproblemet.
Och med utgångspunkten att "guds ord" faktiskt stämmer till fullo, så är guden inte heller allvetande eftersom det finns felaktigheter i "guds ord" som inte ens den mest hjärntvättade fundamentalisten kan neka till.
Senast redigerad av Sir. 2016-01-18 kl. 17:10.
Citera
2016-01-18, 17:05
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är ju det vi diskuterar.....
Ja jag vet. Har vi kommit framåt? Eller trampar vi på samma ställe. Det vill säga kvar i själva frågan.
Einsteins sa det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa ett problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.. kloka ord.
Förbannat kloka.

Är Bibeln sann eller inte sann ? Jag vet ta mig fan inte. Vet du ?
Den finns där i alla fall som ett stort frågetecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in