2016-01-17, 21:44
Medlem
develis avatar
Extraherar en enda mening igen som räcker för att bemöda skräpet:
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Självmord, är inte realistiskt i detta fall.
2016-01-17, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Omständigheter som talar för att Lisa begick självmord
  • Enligt rättsläkarna är mord genom hängning ytterst sällsynt. I litteraturen kan man hitta att ett mord föreligger på ettusen hängningar. Till det får man lägga hängningar genom olyckor, men det är sällsynt, extremt sällsynt när det gäller vuxna. Man får också tänka på de fall mord framgångsrikt har maskerats som självmord, men det är inte fel att påstå att 99 % av alla hängningar i Sverige är självmord, så självmord är statistiskt klarlagt, bortom rimligt tvivel.
  • Den vanligaste dödsorsaken bland personer i Lisas ålder är självmord, och den vanligaste självmordsmetoden är hängning, näst efter läkemedelsförgiftning, och det är svårt och dyrt för ungdomar att få tag på lämpliga läkemedel.
  • Det finns inga tecken på strid eller avvärjning, varken på marken, i ladan, på kläder, på Lisa eller på NB.
  • Det är det enklaste sättet att förklara hur Lisa kunde gå över vägen. En 35-åring kunde knappast locka henne, och att tvinga, släpa eller bära henne över en väg med 1,3 bilar per minut är mycket riskfyllt.
  • Hon hade fria händer och fötter, och inget tyder på att hon har varit bunden.
  • I slaktrummet finns stålrör avsedda att hänga upp djurkroppar, och därför garanterat håller för Lisas tyngd. Det vore ett självklart val om man vill hänga någon, mitt på golvet. Istället hängde Lisa i ett plaströr i ett trångt hörn, 11 resp. 30 cm från väggarna. Stålrören sitter på 221,5 cm höjd, dit når NB men Lisa nådde inte dit. Lisa nådde till plaströret på 204 cm höjd, så för henne var det ett självklart val. Mjölkrummet är inte mer insynsskyddat än slaktrummet, då man måste gå mycket nära ett söderfönster för att se in när solen står i väster. Tvärtom hade GM bättre utsikt från slaktrummet.
  • Lisas DNA finns på alla delar av snöret, vilket enklast förklaras med att hon satte upp det själv.
  • Det är svårt att hantera en människa med fria händer och fötter, och samtidigt en snara, upphissning och fastknytning. Det är lättare om människan gör det själv.
  • Det går fortare att hänga sig själv än någon annan, vilket ger bättre utrymme i den snäva tidsramen.
  • Knuten satt på framsidan av halsen, där en självmördare når bättre än i nacken.
  • Ett hårstrå 2 meter upp på väggen förklaras enklast av att Lisa gjorde ett upphopp vid hängningen, varvid hårstrået fastnade.
  • Lisa fick 1,5 timme för sig själv för att iscensätta självmordet. Annars hämtas hon alltid vid stängningsdags.
  • Det finns inget bevis som motsäger självmord.
Troligt scenario
Efter att ha vikit runt hörnet och kommit utom synhåll för kollegorna gick Lisa till mopeden, satte i nyckeln och på sig hjälmen. Sedan bestämde hon sig. Hon gick tillbaka och kontrollerade att kollegorna hade åkt. Därefter gick hon över vägen in i ladan, och tog av sig hjälmen när hon kom in i stalldelen, varvid hon tappade två örhängen. Hon letade rätt på snöre och två hinkar, varav den ena sattes i den andra. Hon tog av sig handskarna, knöt snaran, riggade upp den på lämplig höjd, ställde hinkarna uppochnervända som en pall och klev upp på dem. För att trä huvudet genom snaran var hon tvungen att vidga slingorna till sammanlagt 115 cm omkrets, vilket tog nästan hela den delen av snöret, 116 cm, som utgjorde snaran och snöret till röret. Hon nådde nätt och jämnt att trä in huvudet, men kunde därefter dra åt snaran framtill och hoppa ned. Någon gång under förfarandet råkade hon fickringa och sade till sig själv att nu är det klart. När hon hoppade befann sig hjässan ca 190 cm över golvet, ett litet upphopp och ett hårstrå fastnade på väggen vid hålet. Några andra hårstrån fastnade i den stillahängande snöränden ned på andra sidan röret, den motsatt mot snöränden som höll snaran.

Lisa avled inom 5-20 sekunder. Strax efteråt, medan kroppen fortfarande var varm, kom NB av en ren tillfällighet efter att ha parkerat på östra sidan av ladan. Han tejpade huvudet, tog av Lisa jackan, drog upp tröjan och ner byxorna och förlustade sig. En kort tur hem för att hämta en kniv, varefter han parkerade på västra sidan. Han skar ner kroppen, stoppade handskarna i en ärm på jackan och bar jackan, hjälmen och kroppen ut till bilen. Precis innan han kom ut till bilen ramlade en handske ut ur ärmen. Han körde ut kroppen till Martorp där han hoppades att den skulle vara gömd tills han hade åkt hem till Litauen men inte för evigt.

Det brott som NB har begått är avskyvärt, vi värjer oss för det, och han skäms. Därför har han varit tyst hittills. Men brottet är inte alls lika avskyvärt som det han är dömd för, och juridiskt är det en milsvidd skillnad.
Rätt troligt senario
2016-01-17, 22:32
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Men det berodde ju på att Nerijus ser så annorlunda ut på olika bilder. I rätten hade Adriana inga problem med att peka ut honom.

Detta motsäger inte det jag skrev. Jag tänker inte skriva det igen.

Citat:
Hans nerladdade bilder på de tejpade tjejerna etc.

Det finns inga nedladdade bilder. Var har du fått det ifrån? Du verkar sitta och fabulera lite som du tycker. Det finns heller inga bevis för tejpade tjejer. Polisen hänvisar till en webbsida där en person som varit aktiv i tråden hävdar att NB gillat dem. Andrahandsuppgidter alltså. Konstigt nog började denna medlem plantera tejpspåret innan någon av oss visste att Lisa hittats med tejp runt huvudet. Användaren blev avstängd men tycks inte ha återvänt efter avstängningen.

Citat:
Min poäng var att det är långsökt att en person med (bl.a) ett udda sexuellt beteende även råkar hitta liket av en ung vacker flicka.

Det finns inte bevisat eller dokumenterat på ett trovärdigt sätt att NB verkligen har ett udda sexuellt beteende som du hävdar.

Citat:
Men vi kan utgå ifrån att denna dialog inte ägt rum.

Vad baserar du det på?

Citat:
Att hon blivit utsatt för ett brott har varit huvudhypotesen bland polis och anhöriga.

Du nämner anhöriga igen. Du vet att anhöriga är de som är de vanligaste förövarna va? Både när det gäller sexuellt utnyttjande och dödligt våld.

Citat:
Självmord, är inte realistiskt i detta fall.

För att du säger det? Är du möjligtvis den Keith Richards som är son till Sherlock Holmes?
Senast redigerad av Ruggedo 2016-01-17 kl. 22:57.
2016-01-18, 06:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
jäkla tjat om motorn var varm, pappan hittade mopeden kl 21, klart som fasen den inte var varm då
Beror väl på när den användes sist?
2016-01-18, 16:10
Medlem
Den här WW Caravelle:n som verkar ha setts både i närheten av caféet och på vägen dit och utanför Julias hem, hur var det med den? Hade polisen rett ut det kring den? Hittar inte något mer än vittnesmålen om den i fupen..
Är det ngn här i tråden som fått tag i slasken och läst den förresten?
2016-01-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Polisen satte in stora resurser för att med hundar få indikation om Lisa gått eller tagits in till ladan.
Från platsen där mopeden fanns kunde inte hundarna hitta spår att hon rört sig mot ladan och inne i ladan kunde ingen av hundarna markera att Lisa funnits där.
Enligt hundarna skulle Lisa aldrig ha varit inne i ladan och det var många hundar som polisen använde.
Enligt den hunden som sökte kring mopedplatsen är det lätt att få uppfattningen att hon åkte iväg med mopeden och att den kom dit vid ett senare tillfälle.
Om Lisa skulle ha blivit kidnappad vid mopeden och mot sin vilja blivit förd till ladan, som många tror, kan en sådan operation ses som mycket svår att genomföra och förenat med mycket stora risker.

Men Fargo nu är det tredje ggr jag får stoppa dig vad det gäller hundarna.
Jag har lagt ned tid för att skriva och förklara hur polisen använder sina hundar, dessutom givit ett typexempel på hur polishundar kan ha fel ex, var från Quick utredningen och hunden Zampo.

Du har inte givit några förklaringar eller invänt i sak så jag trodde att du var med på hur det fungerar.

Men nu för tredje ggr (som jag läst, orkar inte läsa all din text då det oftast är samma sak som säga.

Låt det vara sista gången du ljuger om hundarnas betydelse.

PS om du har tid så kan du väl leta upp ett fall där en hund har identifiertat en brottsling i en line up som domstolen godtagit DS
2016-01-18, 16:41
Medlem
Därför Lisas far startade mopeden saboterade han bevismaterial, som skulle ha visat om Lisa hade kört mopeden och blev kidnappad från den.
En sådan moped blir motorn mycket het snabbt när den körs och det hade varit mycket lätt att veta om den blivit körd i samband med att Lisa försvann.
Det finns två alternativ som Lisa togs från platsen där mopeden fanns, det ena är att hon körde iväg med mopeden, eller att hon åkte med bil från platsen.
Enligt polisens hundar gick hon aldrig mot ladan utan spåren försvann vid platsen där mopeden var parkerad.
Lisa har aldrig varit inne i ladan utan alltsammans är ett "set up" för att vilseleda. Man kan påstå att det är mycket klantiga planteringar gjorda.
Polisens hundar markerade aldrig i ladan, som visar det var aldrig någon brottsplats som påståtts, Lisa hade aldrig satt sin fot där.
Den här anordningen där Linda skulle ha hängts är någonting som aldrig skulle ha fungerat i praktiken.
Först och främst att hänga en levande människa för annan person, skulle bli ett enormt problem, som är orealistiskt.
I det här fallet om det teoretiskt skulle ha gått att få snaran om halsen, men enligt hårstrån och annat skulle kroppen ha firats upp ca 2 meter från marknivån.
Om vi antar att personen vägde ca 50 kg finns det ingen möjlighet att hissa upp personen genom att ett snöre dras över ett rör som måste ha gjorts i det här fallet.
Det blir så stora friktionskrafter mot röret att det finns ingen möjlighet för en normalkraftig person att rubba tyngden 1 mm.
När man gör sådana här lyft med den tyngden måste det vara block och kanske flera block.
Mycket svårt att lyfta upp en sådan tyngd med ett block och sedan måste man kunna fästa snöret vid omtagen.
Hela den här anordningen kan avföras som helt orealistiskt, den som trott på det här bör nog tänka till.
2016-01-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
jäkla tjat om motorn var varm, pappan hittade mopeden kl 21, klart som fasen den inte var varm då

Men du missar Fargos argument, de är nämligen 2 st.

1. En motor som står på tomgång om så i en timma blir inte motorn varm inte heller avgasröret (hur Fargo vet detta kommer vi aldrig att få reda på då Fargo bara störs av källhänvisningar, han skriver som det är och då är det sant.

2, Detta är extra intressant Fargo hävdar att när Lisas Pappa kommer till platsen uppför han sig underligt då han istället för att känna om motorn är varm startar moppen (vad det har för betydelse när Fargo tidigare sagt att motorer på tomgång inte blir varma är svårt att förstå, men vi får som tidigare tro å vad Fargo säger.

Fargo hävdar vidare att LH pappa uppträder konstigt och ologiskt vid moppeden, vilket syfte det ska ha vet jag inte.

Det vore dock intressant att få klarhet i hur en uppjagad och rädd far som inte får itag i sin dotter ska agera.

Det är intressant med konspirationsteorier synd bara att vissa struntar att svara och skriver samma sak igen. Om Fargo kommer med mer kaffedrickande ch rökande icke vittnen så hoppas jag man låser tråden.
2016-01-18, 16:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallowen
Men Fargo nu är det tredje ggr jag får stoppa dig vad det gäller hundarna.
Jag har lagt ned tid för att skriva och förklara hur polisen använder sina hundar, dessutom givit ett typexempel på hur polishundar kan ha fel ex, var från Quick utredningen och hunden Zampo.

Du har inte givit några förklaringar eller invänt i sak så jag trodde att du var med på hur det fungerar.

Men nu för tredje ggr (som jag läst, orkar inte läsa all din text då det oftast är samma sak som säga.

Låt det vara sista gången du ljuger om hundarnas betydelse.

PS om du har tid så kan du väl leta upp ett fall där en hund har identifiertat en brottsling i en line up som domstolen godtagit DS

Den hunden kan du glömma, inte certifierad och kvalitetssäkrad, den är inte relevant och ett dåligt exempel.

Jag håller inte med i mycket som Fagro säger, om ens något, men i det här fallet har hen rätt. Det fanns inga utgående spår ifrån mopeden. Och inte heller kring ladan, hunden visade intresse i ett kaklat utrymme samt ett par ställen till.

Kan du förklara varför hunden inte fick upp något utgående spår ifrån ringen runt mopeden? En förklaring kan vara att det blåste rätt så friskt den dagen, doften borta. Dock, i lada, märkligt att hunden inte fick upp in och utgående spår där.
2016-01-18, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om mopeden var körd när den påträffades har en mycket stor betydelse och då var motorn varm när den påträffades.
Av någon anledning startades mopeden när den påträffades, som det fanns ingen orsak till.
Om Lisa hade gått ifrån mopeden hade hon tagit nycklarna med sig och inte lämnat dem i tändningslåset. Sedan var det också mer än två timmar sedan hon skulle åkt iväg med mopeden.
En moped startas och sedan kör man iväg, det är ingen maskin som står och puttrar på tomgång i timmar.

Man skulle väll låta bli men du blir faktiskt dummare genom att du trasslar in dig i dina egna argument.

Denna gången är det varm moppe som startas och pappa som uppför sig underligt.

Kan det vara så att pappan är orolig då Lisas sista SMS sa att hon var på väg hem, med kom inte.

Jag tycker det är naturligt att den orolige fader då kör ut för att leta. Vart åker han ...... jo till LH arbetsplats.

NOTERA NU ATT JAG INTE VET UTAN SPEKULERAR.

LH pappa tänker två saker
1. moppen fungerar inte
2 LH mobil slut på batteri eller annat

För att försöka förstå testar han att starta moppen och när den startar omgående då tror jag att han blir riktigt rädd då han inser att oavsett allt annat så hade LH kört hem och fixat telefonen vid annat tillfälle.

Fargo ovanstående har jag inga källor eller bevis för men det är logiskt i min värld, du håller säkert inte med så låt oss höra din version.
2016-01-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns ingenting som talar för att Lisa skulle begå självmord - det är enbart en sjukt hopkok av dig för att förmildra domen gällande NB på offrets bekostnad.

Du förringar och förnedrar Lisa genom att få det till att detta är en handling som hon skulle vilja:
Att hon ville dö.

Lisa mördades på ett vidrigt plågsamt sätt av en jävla galning och det är bortom all etik det du kommer med.

Lisa var 17 år, beskrivs full av glädje och framförhållning.

Det teori du kommer med tar första pris i vansinne. Jag lånar KeithRichards ord:

Backar ditt inlägg till 100%.
Ska man sitta och konspirera så är väl det okej, underhållande med människor som tror jorden är platt. chemtrail geocentrism. Då är det stor underhållning. Men som i detta fallet gäller ett mord på 17 årig tjej där man även misstänker Lisas pappa. Då har man passerat en gräns som jag tycker man ska fundera väldigt länge innan man tvärsäkert uttalar sig.
2016-01-18, 17:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det finns ingenting som talar för att Lisa skulle begå självmord - det är enbart en sjukt hopkok av dig för att förmildra domen gällande NB på offrets bekostnad.

Du förringar och förnedrar Lisa genom att få det till att detta är en handling som hon skulle vilja:
Att hon ville dö.

Lisa mördades på ett vidrigt plågsamt sätt av en jävla galning och det är bortom all etik det du kommer med.

Lisa var 17 år, beskrivs full av glädje och framförhållning.

Det teori du kommer med tar första pris i vansinne. Jag lånar KeithRichards ord:
På vilket sätt skulle detta hopkok kunna förmildra domen, och varför skulle jag göra det?

Har du något argument mot självmordsteorin, det du beskriver är eftermälen. Det finns ingen undersökning om självmordstendenser hos Lisa.

Min karriär inom rättsväsendet oroar mig föga, om vi nu ska prata person istället för trådens ämne.
Citat:
Inte när den påträffade hängde inte har haft en känd självmordsproblematik, och det finns en solklar mördare. Då är tanken på självmord definitivt 1000 gånger mer tillkrånglat.

Indiciekedjan duger fint.
Det finns inte en chans att en rätt skulle köpa ditt förslag till hypotes.
Hur vet du att det inte finns någon självmordsproblematik? Det finns ingen självklar mördare, du har inget argument alls. Helt tomt inlägg.
Citat:
För att en 17 årig tjej har hittats med en snara runt halsen och flera meter silvertejp runt huvudet, naken, vilket absolut inte talar för självmord.
Hur mycket av detta måste ha hänt före döden, och alltså talar mot självmord?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in