2016-01-16, 12:51
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Källa på det?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eld#Eld_i_historia.2C_kultur_och_religion

"Kontrollerad eld har enligt arkeologiska fynd funnits åtminstone i 790 000 år"
2016-01-16, 15:49
Medlem
Varför vill du äta stenåldersdiet, såvitt jag vet finns inga fördelar.
2016-01-16, 16:09
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Hur då om inte eld var uppfunnet?
Förmodligen "uppfann" man elden av en anledning.
2016-01-16, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Förstår inte frågan, ska du äta köttet som det är utan att tillaga det, steka tillex ?

Rått kött får du mask i magen av, därför jag frågar.

Du måste tillaga det men det hoppas jag att du förstår.
följdfråga då. hur får jag kål på masken?
2016-01-16, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Förmodligen "uppfann" man elden av en anledning.

Förmodligen var det ett blixtnedslag som orsakade en brand och något djur blev grillat och någon hittade en välstekt middag som smakade gott.

Tror inte den moderna människans tarmflora lämpar sig för att smälta rått kött.
2016-01-16, 22:08
Medlem
Baltarzars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax

Nä i så fall har du nog inte läst så mycket i ämnet

Det finns en uppsjö av hälsoeffekter med stenåldersKost nej det är ingen diet eftersom en diet är primärt för viktnergång.
Att sen personer som äter paleo kost (vilket är det mer korrekta namnet ) går ner i vikt om dom är överviktiga, är bara en av hälsoeffekterna.

Det som mest talar emot den är att det blir rätt dyrt att äta paleo kost och kan vara lite omständlig när man blir bortbjuden eller går på restaurang.
2016-01-16, 22:42
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Förmodligen var det ett blixtnedslag som orsakade en brand och något djur blev grillat och någon hittade en välstekt middag som smakade gott.

Tror inte den moderna människans tarmflora lämpar sig för att smälta rått kött.
Det gjorde den nog inte riktigt innan elden heller varför elden blev så oerhört populär.
2016-01-16, 22:44
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltarzar

Det finns en uppsjö av hälsoeffekter med stenåldersKost nej det är ingen diet eftersom en diet är primärt för viktnergång.
Att sen personer som äter paleo kost (vilket är det mer korrekta namnet ) går ner i vikt om dom är överviktiga, är bara en av hälsoeffekterna.

Det som mest talar emot den är att det blir rätt dyrt att äta paleo kost och kan vara lite omständlig när man blir bortbjuden eller går på restaurang.
"stenålderskost" är vad diverse hipsters och författare av kokböcker och bloggare har bestämt att "stenålderskost" är.
Koster och dieter existerar primärt för att folk ska kunna vräka ur sig en massa dravel om kost.
Senast redigerad av Slackoff 2016-01-16 kl. 22:47.
2016-01-17, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baltarzar

Hur definieras paleo, vilka livsmedel klassifieras som paleo och vilka gör det inte?

Har du några vetenskapliga belägg, finns det några evidensbaserade studier där det har fastlagits att denna kost är överlägsen en modern konventionell kost både hälsomässigt/etiskt/miljöaspekten?

"Tallriksmodellen" inom paleokosts måste förändrats mycket då stenåldern är en lång tidsperiod, vad man åt på olika platser i världen måste skiljt sig enormt sett över lång tid (vi snackar en tidslinje på flera tusen år)

Med det i åtanke har jag svårt att ta paleo på allvar då det inte går att bevisa vad man åt vid exakt ett speciellt tillfälle och även presentera att människorna som levde på den tiden hade bättre hälsomarkörer än idag.
2016-01-17, 19:46
Medlem
Hipsters vurmande för paleokost beror på att det är en lönande marknad för en riktig entreprenör att skriva böcker, tidningsartiklar och hålla föredrag om sin nya trend.
För några år sedan skulle man banta genom att äta fett. Många blev rika genom att driva den kampanjen.
Det har alltid varit möjligt att tjäna pengar på dumma osjälvständiga människor.
2016-01-18, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
De mådde riktigt bra på stenåldern. Det vet alla.
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Koster och dieter existerar primärt för att folk ska kunna vräka ur sig en massa dravel om kost.
Så är det ofta. Så fort någon kommer med en "metod" inom kost så är det dags att dra öronen åt sig.
Senast redigerad av Alltidxx 2016-01-18 kl. 11:17.
2016-01-18, 14:06
Medlem
Slackoffs avatar
Hur många paleo-personer äter sådant här?
http://images.stockfreeimages.com/801/sfi/free_8019671.jpg
Det gjorde man säkerligen på stenåldern och man äter sånt i resten av världen.
Maginnehåll?
https://www.sciencenews.org/blog/gory-details/neandertals-ate-stomach-goop-and-you-can-too
Jag tror faktiskt att paleo folket inte är så särskilt intresserade av vad man åt egentligen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in