Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-18, 15:40
  #25
Avstängd
Alltidxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Jag tror faktiskt att paleo folket inte är så särskilt intresserade av vad man åt egentligen.
Ingen som kommit på någon metod är det. Stenålderskost (exempelvis) handlar inte om hur det gick till, det handlar om att man ska sälja ett koncept, och det gäller alla kost-metoder.

Annars hade det bara varit att ge sin åsikt om makronutrientfördelning och sen säga "gå och kolla upp livsmedel ni äter så de är ok och komponera sen måltider". Och så lätt ska vi inte göra det för oss för då kommer ingen tillbaka och klickar på länkar för att informera sig om metoden och köper mina produkter & tjänster knutna till metoden.

Jag har ju alltid varit intresserad av kost och hälsa, hur kommer det sig att jag inte startat någon metod? Jag var ju med innan många existerade eller tagit fart. Jo för att jag hade fullt upp med att undersöka alla frågetecken kring kost och hälsa som fanns då och som finns än idag. Det har aldrig de som står bakom metoder lagt särskilt mycket tid på, för det viktiga är att lägga tid på att pusha ett budskap, inte att granska detaljer kring budskapet för att säkerställa att det är korrekt. Och folk bryr sig inte om kvalitetsinformation (de kan ändå inte avgöra vad det är), de bryr sig om paketering. Se på kostdoktorn som har stor buy-in på ett ursprungligt budskap och byggt en följarstock som inte bör desillusioneras, så när nya rön framkommer så då struntar man helt enkelt i den nya informationen eller så vinklar/felinformerar man angående den. Det viktiga för metod-ledargestalterna är att ha följare, inte att delge så rättvisande kostinfo man kan.

Och de som förstår sig på att söka kvalitativ information skulle snart inse att de inte skulle få den från mig, eftersom jag själv söker upp den, jag producerar den inte, och skulle därför ofta passera mig.
På det viset blir man sällan rik eller omtalad. Det blir man på att pusha metoder tydliga nog för dumskallar att förstå, för det är dumskallarna som lyssnar mest och framförallt stannar kvar eftersom de är okritiska och okunniga. De är inte driftiga nog att själva ta reda på vad som gäller.
__________________
Senast redigerad av Alltidxx 2016-01-18 kl. 16:06.
2016-01-18, 16:05
  #26
Medlem
nikenboles avatar
Varför blandar ni ihop rawfood med paleo?
2016-01-18, 16:15
  #27
Avstängd
Alltidxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikenbole
Varför blandar ni ihop rawfood med paleo?
Om något den mat som du tänker på inte skulle kunna ingå i Paleo så har du en poäng. Inte annars. För fundera på vad som skulle hända om vi skulle skapa 20 till olika kostinriktningar. Det skulle bli ett heltidsjobb att hänga med i alla metoder och det skulle vara orimligt att kräva att alla kände till alla metoder för att kunna diskutera. Så då blir frågan, var går gränsen för hur många metoder folk ska känna till? Eller snarare, är det inte dags att avveckla alla metoder?

Eller vad för slags svar väntar du dig på din fråga?
2016-01-18, 16:25
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Förmodligen var det ett blixtnedslag som orsakade en brand och något djur blev grillat och någon hittade en välstekt middag som smakade gott.

Tror inte den moderna människans tarmflora lämpar sig för att smälta rått kött.

Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det gjorde den nog inte riktigt innan elden heller varför elden blev så oerhört populär.
Va...vi äter parmaskinka, råbiff, sushi, sill, lax, blue rare biff, medium rare biff, rå äggula och tar upp näringen utmärkt.
Däremot ska man vara försiktig med rå mat så man slipper dö eller bli sjuk av salmonella, parasiter och ehec-bakterier.
2016-01-18, 19:16
  #29
Medlem
nikenboles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx
Om något den mat som du tänker på inte skulle kunna ingå i Paleo så har du en poäng. Inte annars. För fundera på vad som skulle hända om vi skulle skapa 20 till olika kostinriktningar. Det skulle bli ett heltidsjobb att hänga med i alla metoder och det skulle vara orimligt att kräva att alla kände till alla metoder för att kunna diskutera. Så då blir frågan, var går gränsen för hur många metoder folk ska känna till? Eller snarare, är det inte dags att avveckla alla metoder?

Eller vad för slags svar väntar du dig på din fråga?


Det är som att bunta ihop leangains med 5:2 och kalla det samma sak för att man "fastar"
2016-01-18, 21:54
  #30
Avstängd
GatorGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Va...vi äter parmaskinka, råbiff, sushi, sill, lax, blue rare biff, medium rare biff, rå äggula och tar upp näringen utmärkt.
Däremot ska man vara försiktig med rå mat så man slipper dö eller bli sjuk av salmonella, parasiter och ehec-bakterier.

Ja det vore ingen höjdare att få trikiner som kryper under skinnet.

Men att inta rått kött låter som att be om kraftig flatulens.

2016-01-19, 01:11
  #31
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Hur då om inte eld var uppfunnet?
"Uppfanns" gör ca 750000-1 milj år sedan skulle jag tro.
__________________
Senast redigerad av Arne Persson 2016-01-19 kl. 01:13.
2016-02-02, 12:20
  #32
Avstängd
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Va...vi äter parmaskinka, råbiff, sushi, sill, lax, blue rare biff, medium rare biff, rå äggula och tar upp näringen utmärkt.
Däremot ska man vara försiktig med rå mat så man slipper dö eller bli sjuk av salmonella, parasiter och ehec-bakterier.

Njaa...

Citat:
Ursprungligen postat av nikenbole
Varför blandar ni ihop rawfood med paleo?
Samma tugg..blah blabla ,naturligt,bla,bla...stenåldern,bla,bla,gluten...
__________________
Senast redigerad av Slackoff 2016-02-02 kl. 12:24.
2016-02-02, 13:18
  #33
Medlem
Fenjal888s avatar
Rått kött i en månad? Kunde inte stenåldersmänniskor göra eld?
2016-02-02, 14:40
  #34
Avstängd
Slackoffs avatar
Det finns en massa råa saker som sofo biohackers aldrig kommer att röra.
Stora fjärilslarver,man hittar dem i mörkna stammar skrapar lite med en kvist och viola,en maträtt med fetter och lättabsorberat protein men minimal kroppslig ansträngning.
Mag innehåll ifrån bytesdjur,predigesterat med matsmältningsenzymer och med högre biotillgänglighet.
Nödvändigt för de av paleo folket så omhuldade inuiterna för att få c-vitamin.
Jag tror nog aldrig att vi får se maginnehållet-ifrån-en-bergsgets soppa i någon kokbok för rawfood.
2018-11-08, 12:43
  #35
Medlem
Har ätit rått köt nu i en månad och har ladrig mått bättre. Vi är gjord av 90% bakterier och 10% människoceller, bakterierna från rått kött har många fördelar för vår hälsa.
2018-11-08, 12:47
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addictedpsyco
Har ätit rått köt nu i en månad och har ladrig mått bättre. Vi är gjord av 90% bakterier och 10% människoceller, bakterierna från rått kött har många fördelar för vår hälsa.

Är du säker att du gjort det? Du låter som en dålig reklamfilm

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback