2016-01-17, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Världens rikaste man, med andra ord.

Citat:
Ursprungligen postat av Packie
inte i langden dock, inte varje vecka i ett ar. omojligt att ha ett edge vid en spelmaskin, om du inte totalt manipulerat maskinen.

No shit. Vad är din poäng
Citera
2016-01-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckhartTolle
No shit. Vad är din poäng

Försöker du bara vara dryg eller förstår du bara inte vad som sägs?

Det är väl ganska solklart vad hans poäng är: att spela på en slotmaskin och trada efter ett system är två vitt skilda saker.
Citera
2016-01-17, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dominera123
Försöker du bara vara dryg eller förstår du bara inte vad som sägs?

Det är väl ganska solklart vad hans poäng är: att spela på en slotmaskin och trada efter ett system är två vitt skilda saker.
Variansen är större

Därav scårigheterna att veta vem som verkligen är vinnare
Citera
2016-01-17, 21:54
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Finns det någon som kan bevisa daytraders möjligheter med något utöver anekdotiskt bevis?

Ni måste förstå att en anonym post på Flashback verkligen inte speglar verkligheten på något som helst vis.

Ur en triss-vinnares perspektiv är det korrekt att köpa lotter. Men vi vet alla bättre.
Senast redigerad av James-Michael-Michaels 2016-01-17 kl. 21:55. Anledning: H
Citera
2016-01-17, 22:31
Medlem
Aimberts avatar
Att vissa tjänar pengar på daytrading är inte konstigt i enlighet med Random Walk. Huruvida de som tjänar pengar har något annat än tur är en annan fråga.
Citera
2016-01-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Finns det någon som kan bevisa daytraders möjligheter med något utöver anekdotiskt bevis?

Ni måste förstå att en anonym post på Flashback verkligen inte speglar verkligheten på något som helst vis.

Ur en triss-vinnares perspektiv är det korrekt att köpa lotter. Men vi vet alla bättre.

Vad är det för bevis du i sådana fall vill ha? Tror du får fråga någon som verkligen lever på trading i sådana fall

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Att vissa tjänar pengar på daytrading är inte konstigt i enlighet med Random Walk. Huruvida de som tjänar pengar har något annat än tur är en annan fråga.

Men hur kan flera personer ha tur samtidigt i flera år, över tiden?

Jag har inte läst matematik eller statistik på universitetet, så du får gärna förklara för mig om jag tänker fel. Men det vore ju ologiskt att ha tur hela tiden, eller hur? Om man enbart handlar på tur/slump så måste ju det förr eller senare slå tillbaka, och om det inte gör det - är det inte då ett bevis på att man gör något som fungerar?
Citera
2016-01-17, 22:51
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dominera123
Vad är det för bevis du i sådana fall vill ha? Tror du får fråga någon som verkligen lever på trading i sådana fall

Men hur kan flera personer ha tur samtidigt i flera år, över tiden?

Jag har inte läst matematik eller statistik på universitetet, så du får gärna förklara för mig om jag tänker fel. Men det vore ju ologiskt att ha tur hela tiden, eller hur? Om man enbart handlar på tur/slump så måste ju det förr eller senare slå tillbaka, och om det inte gör det - är det inte då ett bevis på att man gör något som fungerar?
Det allra lustigaste är att ingen kan konkretisera hur man gör.

"Hårt arbete", "erfarenhet", och så vidare. Eller ännu värre, "candlesticks" och "charts".

I poker eller black jack kan man ju lätt beskriva vad man skall öva på. I daytrading verkar det vara omöjligt.

Varför skulle det alls existera en edge i ett nollsummespel där man har tusentals, ja miljontals, motspelare med samma information?

Och jo, förr eller senare slår det tillbaks. Men det finns tillräckligt många handlare för att en liten del ska kunna ha tur i åratal.

Var är alla superrika daytraders?
Citera
2016-01-17, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels

Nej.

Det är för övrigt bara att läsa daytrader tråden i detta forum(eller andra) för att se vilka geni det är som "lever" på sin daytrayding.

Jag skulle gissa att siffran 95% är kraftigt överdriven, kanske 1% kan leva på daytrading enbart.

En del investerare har såklart använt daytrading lyckosamt under perioder men varit vettiga nog att investera överskott långsiktigt eller helt enkelt lärt sig fundamental analys och kanske även hur man saluför sig själv och sina analyser på nätet.

Jag tror att drömmen om att sluta jobba som gatsopare eller liknande bara för att man kan göra sig 20-50% i veckan är och förbliver en dröm.

Jag skulle även tro att de få som verkligen lyckas med sin trading sällan sitter och skryter om hur duktiga dom är eller försöker lura in andra i något dom vet är få förunnat.
Senast redigerad av Som-nam-na 2016-01-17 kl. 23:07.
Citera
2016-01-17, 23:20
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

"Hårt arbete", "erfarenhet", och så vidare. Eller ännu värre, "candlesticks" och "charts".

I poker eller black jack kan man ju lätt beskriva vad man skall öva på. I daytrading verkar det vara omöjligt.

Varför skulle det alls existera en edge i ett nollsummespel där man har tusentals, ja miljontals, motspelare med samma information?

Och jo, förr eller senare slår det tillbaks. Men det finns tillräckligt många handlare för att en liten del ska kunna ha tur i åratal.

För det första har inte alla samma information. För det andra drar inte alla samma slutsatser utifrån den tillgängliga informationen.
Citera
2016-01-17, 23:36
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
För det första har inte alla samma information. För det andra drar inte alla samma slutsatser utifrån den tillgängliga informationen.
Det skulle man kunna argumentera för, och jag kan hålla med till viss del, men då får du gärna visa hur detta är till fördel för flashbackaren som daytradar.

Alltså att flashbackaren kan skaffa sig information och dra slutsatser som ger en edge.

Candlesticks och charts? Det har alla tillgång till.

Det har aldrig publicerats en metod som ger en långsiktig edge när den baktestas. Till och med de legendariska The Turtles är medelmåttiga på sikt. Och de hade information och resurser vi andra bara kan drömma om.

Och var var nu alla superrika daytraders?

Märkligt nog verkar de som blir riktigt rika bli det som fondförvaltare av nån medelmåttig hedgefond.
Citera
2016-01-18, 03:14
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Och var var nu alla superrika daytraders?

Märkligt nog verkar de som blir riktigt rika bli det som fondförvaltare av nån medelmåttig hedgefond.

Jag trodde du visste svaret på det då du indirekt redan svarat på det själv. Anledningen till att det inte finns några strategier som alltid fungerar är för att marknaden är dynamisk, ständigt föränderlig. Jag antar att du inte läst särskilt mycket inom tradingpsykologin, men Steenbarger är ett ganska stort namn som skriver mycket om hur "survival of the fittest" råder på marknaden.

En stjärntrader använder inte samma strategi hela sitt liv, utan strategin anpassas till rådande marknadsklimat. Marknaden förändras, strategier förändras. Alltså är det inte så konstigt om det inte finns någon tradingstrategi med positivt resultat över en 50-årsperiod, då inte marknaden ens själv kan vara likadan under den tiden. Är dagens finansiella marknad samma fenomen som för 50 år sedan? Nej. Varför förväntar du dig då att en tradingstrategi ska vara samma sak som för 50 år sedan om marknaden har förändrats?

Anledningen till att fondförvaltare blir svinrika är för att de har skyhöga löner med löjliga bonusar. Kom igen, trodde du visste detta.

Finns nog inga superrika traders, precis som det finns väldigt få superrika människor överlag. Vad har trading med att vara superrik att göra? Jag trodde vi pratade om lönsamma traders, inte superrika Forbez magazine människor? Kanske är i fel tråd.
Citera
2016-01-18, 08:10
Medlem
Citat:

Det är sant att det borde finnas konkreta strategier och tekniker och att skylla på att marknaden ändras duger inte riktigt heller. När jag läser och tittar på vad daytraders håller på med, ser jag två vanliga metoder och jag gissar att det är det här det handlar om i grova drag.
  1. Ytnyttja nyheter. Det kan finnas ett otal sätt att göra det, men för den som är förberädd och snabb finns säkert pengar att tjäna. Här bör det finnas en verklig edge. En metod kan vara att anta att raporten för Ericsson är posetiv och köpa dagen innan. Ok då är det egentligen inte daytrading för det går över natten. Går förutsägelsen in tjänar du bra med pengar om inte, så gäller det att snabbt ta sig ut. Med viss vana klarar du säkert att göra lägre totala förluster än vinster. Courtage inräknat. Har du dessutom en god uppfattning om läget på marknaden och i några företag, borde det här vara en finfin metod.
  2. Metod nummer två är att använda teknisk analys och egentligen bara haka på om det går åt rätt håll och snabbt ta sig ur om det går fel. Jag tror ju inte särskilt mycket på TA och stopplossar kostar, så det här verkar vara en tveksam metod. Jag kan dock tänka mig att det är möjligt att gå plus även i längden för den som tillbringar mycket tid vid skärmen och är på hugget dagen lång. Jag tror det är möjligt helt enkelt för vinsterna bör bli större än förlusterna och att t.ex handla i enlighet med marknadssentimentet kan ge dig något fler vinst än förlustaffärer.

Det här är mina egna slutsatser och det skulle vara bra att få dom bekräftade eller inte av någon i branschen. Jag tycker dock beskrivningen är konkret och det är den sortens beskrivningar jag och Celeno och säkert flera efterlyser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in