Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Och var var nu alla superrika daytraders?
Märkligt nog verkar de som blir riktigt rika bli det som fondförvaltare av nån medelmåttig hedgefond.
Jag trodde du visste svaret på det då du indirekt redan svarat på det själv. Anledningen till att det inte finns några strategier som alltid fungerar är för att marknaden är dynamisk, ständigt föränderlig. Jag antar att du inte läst särskilt mycket inom tradingpsykologin, men Steenbarger är ett ganska stort namn som skriver mycket om hur "survival of the fittest" råder på marknaden.
En stjärntrader använder inte samma strategi hela sitt liv, utan strategin anpassas till rådande marknadsklimat. Marknaden förändras, strategier förändras. Alltså är det inte så konstigt om det inte finns någon tradingstrategi med positivt resultat över en 50-årsperiod, då inte marknaden ens själv kan vara likadan under den tiden. Är dagens finansiella marknad samma fenomen som för 50 år sedan? Nej. Varför förväntar du dig då att en tradingstrategi ska vara samma sak som för 50 år sedan om marknaden har förändrats?
Anledningen till att fondförvaltare blir svinrika är för att de har skyhöga löner med löjliga bonusar. Kom igen, trodde du visste detta.
Finns nog inga superrika traders, precis som det finns väldigt få superrika människor överlag. Vad har trading med att vara superrik att göra? Jag trodde vi pratade om lönsamma traders, inte superrika Forbez magazine människor? Kanske är i fel tråd.