2013-05-12, 23:13
Medlem
tankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Precis det jag menar och gör! Förlåt om ni andra om ni inte förstod mig vad jag menade!
köp 1 kg guld och du har en bra pension att hämta ut om 40 år.
Citera
2013-05-13, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tanker
köp 1 kg guld och du har en bra pension att hämta ut om 40 år.
Inte så dum ide egentligen guldvärdet går ju oftast bara upp i värde. Fast det bästa är väl att dela riskerna, investera i olika saker. Själv har jag funderat på bostäder lägenheter som man kan hyra ut osv. Men man måste ju ha kapital här och nu för att kunna köpa! Då får man tyvärr spara, spara och åter spara.
Citera
2013-05-13, 21:46
Medlem
grasuggan99s avatar
Jobbar i Norge och har som mål att lägga undan en hyfsad buffert för framtiden. Vill aldrig behöva oroa mig att hamna i en tuff ekonomisk situation i framtiden. Mitt mål för första året var 10000:- NOK i månaden. Kommer att ha klara nästan 12000:- per månad sett till hela året. Då har jag rest på 5 weekends och gillar nattlivet. Gäller att spara in på rätt saker.
Citera
2013-05-13, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grasuggan99
Jobbar i Norge och har som mål att lägga undan en hyfsad buffert för framtiden. Vill aldrig behöva oroa mig att hamna i en tuff ekonomisk situation i framtiden. Mitt mål för första året var 10000:- NOK i månaden. Kommer att ha klara nästan 12000:- per månad sett till hela året. Då har jag rest på 5 weekends och gillar nattlivet. Gäller att spara in på rätt saker.

Bra jobbat!

Får man fråga vad du får inetto i Norge? Är det inte ganska höga omkostnader per månad?
Citera
2013-05-13, 22:59
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grasuggan99
Hur bor du før att klara det och i vilken stad undrar jag mer Sjælv brænner jag allt før mycket på dyra prylar. Men just nu avbetalar jag bilen 10 k i månaden. Innan jag køpte den sparade jag 10 , dock SEK.
Citera
2013-05-14, 08:23
Medlem
grasuggan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Hur bor du før att klara det och i vilken stad undrar jag mer Sjælv brænner jag allt før mycket på dyra prylar. Men just nu avbetalar jag bilen 10 k i månaden. Innan jag køpte den sparade jag 10 , dock SEK.

Min hyra ligger på 3500:- totalt. Så jag har ca. 6000 att leva och handla mat för. Bor centralt i Oslo, kollektiv, har eget rum. Min arbetsgivare betalar bredband, mobil och har lunch för 20:- dagen på jobbet. Gym betalar jag 100:- i månaden för (ligger på jobbet). Vissa månader har jag lagt undan mindre, andra mer.

Har i snitt 22000:-nok efter skatt. Årslön mellan 380 000:-/400 000:- nok.
Senast redigerad av grasuggan99 2013-05-14 kl. 08:44.
Citera
2013-05-14, 09:45
Medlem
Pope666s avatar
Spara? Så rik är jag tyvärr inte. Tjänar alldeles för dåligt. Jobbar på behov så beror mycket på hur många pass jag får också.

Får snåla väldigt mycket för att ens gå runt. Känns tråkigt när man gör sitt bästa Skulle också vilja kunna spara 5 000kr/månaden.

Skulle jag ha en normal inkomst på 20-25 000kr/månaden så skulle jag lätt kunna spara 5 000kr, men tyvärr är min inkomst långt ifrån den summan.

Misstänker att TS bor hemma alt ljuger. Måste vara extremt få som kan spara 13 000kr varje månad.

Tror de flesta människor kan spara max 2-3 000kr varje månad.
Citera
2013-05-14, 09:51
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Jag sparar 10.000 kr i månaden.
Vissa månader 7000, vissa 12.000 kr
Ensamstående.

Målet är för ett år 100.000 kr.

Sedan blir det väl genomsnitt 8000 kr i månaden efter ett års analys.

Det är väl bra? Eller?

Vad sparar ni till? Kul med en buffert som man kan använda i kriser men man blir ju inte ekonomiskt oberoende av att spara 100 000kr per år ändå. Skulle jag ha en normal lön så skulle jag spara till en personlig tränarutbildning.

Iofs kanske ni spar pengar för att köpa en lägenhet...det är något jag aldrig lär ha råd med så det finns inte på min karta tyvärr.
Citera
2013-05-14, 09:51
Medlem
JonDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Spara? Så rik är jag tyvärr inte. Tjänar alldeles för dåligt. Jobbar på behov så beror mycket på hur många pass jag får också.

Får snåla väldigt mycket för att ens gå runt. Känns tråkigt när man gör sitt bästa Skulle också vilja kunna spara 5 000kr/månaden.

Skulle jag ha en normal inkomst på 20-25 000kr/månaden så skulle jag lätt kunna spara 5 000kr, men tyvärr är min inkomst långt ifrån den summan.

Misstänker att TS bor hemma alt ljuger. Måste vara extremt få som kan spara 13 000kr varje månad.

Tror de flesta människor kan spara max 2-3 000kr varje månad.

Så för att de flesta kan spara max 2-3000kr måste TS ljuga? Schysst logik där!

Personligen sparar jag ca 15 000 NOK per månad, har mellan 40 000 och 44 000 brutto, beroende på övertiden. Grundlön på ~26 000, så övertid i mängder.

Citat:
Vad sparar ni till? Kul med en buffert som man kan använda i kriser men man blir ju inte ekonomiskt oberoende av att spara 100 000kr per år ändå. Skulle jag ha en normal lön så skulle jag spara till en personlig tränarutbildning.

Iofs kanske ni spar pengar för att köpa en lägenhet...det är något jag aldrig lär ha råd med så det finns inte på min karta tyvärr.

Sparar till en längre resa, att vara borta i 2-3 år utan att arbeta efter vägen är planen.
Citera
2013-05-14, 09:57
Medlem
Pope666s avatar
Jo för alla som skriver på Flashback överdriver ju inte alls sin inkomst

Ok vad dumt att spara till en resa på 2-3 år. Riktigt slöseri ju. Då måste man ju börja spara om igen sen igen ju. Ganska så dumt. Bättre spara pengar i fonder eller aktier eller skaffa en lägenhet om man nu är så rik.

Man kan ju åka på en lyxresa för 50-60 000kr.
Citera
2013-05-14, 11:07
Medlem
Citat:
Jo för alla som skriver på Flashback överdriver ju inte alls sin inkomst

Ok vad dumt att spara till en resa på 2-3 år. Riktigt slöseri ju. Då måste man ju börja spara om igen sen igen ju. Ganska så dumt. Bättre spara pengar i fonder eller aktier eller skaffa en lägenhet om man nu är så rik.

Man kan ju åka på en lyxresa för 50-60 000kr.
Så du menar att "alla" på flashback överdriver sina inkomster? Det finns enligt dig alltså ingen på flashback som har höga inkomster?
Citera
2013-05-14, 11:42
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Så du menar att "alla" på flashback överdriver sina inkomster? Det finns enligt dig alltså ingen på flashback som har höga inkomster?

Skrev jag det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in