Citat:
Ursprungligen postat av
Teccen
Jag har precis fått ett jobb inom vården och jag stortrivs verkligen. Jag märkte direkt att vården är inte längre "Okej...", utan nu är det verkligen det jag vill syssla med. Därför har jag funderingar på att plugga vidare till sjuksköterska. Hur ska jag dock göra detta? Jag är ju vuxen nu vilket innebär utgifter, så jag måste jobba samtidigt. Men det är inte allt...
• <100,000 i skulder (CSN m.fl., d.v.s. INGET csn-lån i framtiden (förrän det är betalt))
Och det var allt kom jag på. Lol. Tänker jag rätt om jag vill göra såhär: Jobba järnet ur mig och betala av skulderna. Fortsätta jobba järnet ur mig och få ihop så mycket pengar som möjligt. Sedan söka till sjuksköterskeprogrammet och plugga samtidigt som jag jobbar.
ÄR DET MÖJLIGT?
Jag pluggade IT-Säkerhet för ett tag sedan på högskolan och det var lätt, jag jobbade som psykvårdare (skötare på psyksjukhus) under tiden och jag kände att jag klarade det. Men hur är det med sjuksköterskeprogrammet? Är det svårt, jättesvårt eller omöjligt om man planerar att jobba samtidigt?
Ja, sjuksköterskeprogrammet finns på distans, vilket kan underlätta för dig. Du kommer ju ändå ha praktikperioder och kursmoment som kräver närvaro, men troligtvis skulle din arbetsgivare förstå och underlätta studierna till ssk för dig, om du kom in och tog upp diskussionen. De flesta arbetsgivare som anställer undersköterskor anställer ju även sjuksköterskor och de sistnämnda är inte alltid lätt att rekrytera nu för tiden... så att du vill läsa vidare kan ses som positivt av din arbetsgivare.
Att läsa på distans kan vara en bra lösning för dig, som ju ändå har patientkontakten och förståelse för vården, i och med det yrket du redan har.