2016-01-17, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Jag får också känslan av att skribenten som författat texten på bloggen sitter inne med det rätta svaret. Därmed inte sagt att det är just skribenten som är mördaren.

Nej bloggen bär alla varningstecken vi känner igen. Krystat språk och hälften lånat/ missförstått. Helt säker på att denne inte sitter inne med något som helst av värde.
Citera
2016-01-17, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Du får i alla fall säga om KB ingår i en grupp, eller är ensam GM.
Enligt bloggaren är det en ensam GM.
Citera
2016-01-17, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej bloggen bär alla varningstecken vi känner igen. Krystat språk och hälften lånat/ missförstått. Helt säker på att denne inte sitter inne med något som helst av värde.
Ska jag vara ärlig låter han lite som Sten Flygare.
Citera
2016-01-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Ska jag vara ärlig låter han lite som Sten Flygare.

Ja med mer än 20 år av erfarenhet av stråltanter och humbugar ser man mönstren som återkommer. Ibland är det mycket uppenbart för de flesta normalbegåvade som när käre Ove orerar.

Förstår att de blir lite nojjiga när så konkreta saker sker som nu.

För mig är det ganska igenkännbart. Påståenden rakt ut i rymden.
Citera
2016-01-17, 20:10
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
För att scenariot på Sveavägen ska fungera så tänker jag mig att skytten ska hållit vapnet i höger hand, ett skott i ryggen på Palme med armbågen böjd och i höjd med axeln. Sedan sträcker han ut armen och avlossar ett skott mot Lisbeth.

Den 357:a som jag hanterade igår hade en 6 tums pipa och rent handhavandemässigt kan jag inte se att en kortare pipa skulle göra någon skillnad. Däremot, som det nämnts tidigare så kan tydligen en kortare pipa göra att denna typ av kula svampar upp sig en aning i bakkant när den lämnar pipmynningen (på grund av det höga trycket).

Därtill kan vi också förvänta oss olika spridning på krutstänket beroende på piplängd och avstånd mellan vapnet och offret.
Av krutstänkspridningen att döma så måste en 6" pipa ha använts på minst en meters avstånd. Skottet var starkare nedåtriktat än man någonsin velat erkänna. Därför tänkte polisen sig hellre en längre skytt.
Tavareskulan vill Säpo istället mena kommer från en högst 3" pipa då den har så svaga bomrepor att den inte ens med säkerhet kan sägas komma från samma vapen som den sedan påstådda mordkulan.
Av kulbanorna att döma kan man omöjligt säga att skotten ens kom från en och samma skytt.
Senast redigerad av Ove Mollvik 2016-01-17 kl. 20:12.
Citera
2016-01-17, 20:45
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Av krutstänkspridningen att döma så måste en 6" pipa ha använts på minst en meters avstånd. Skottet var starkare nedåtriktat än man någonsin velat erkänna. Därför tänkte polisen sig hellre en längre skytt.
Tavareskulan vill Säpo istället mena kommer från en högst 3" pipa då den har så svaga bomrepor att den inte ens med säkerhet kan sägas komma från samma vapen som den sedan påstådda mordkulan.
Av kulbanorna att döma kan man omöjligt säga att skotten ens kom från en och samma skytt.

Jag får en känsla av att du lätt krånglar till det mer än det behöver vara. Jag tänker mig att det är bättre att se till de enkla lösningarna än att bli allt för konspiratorisk. Naturligtvis ska man i en utredning inte tro heller allt för mycket på slumpen, allt har till slut en förklaring.

När jag tittar närmar på S&W 38-Special så konstaterar jag att räfflingen skruvar sig ungefär ett kvarts varv på de 6 tum som piplängden är. Om man skjuter en hårt laddad ammunition med omantlad kula så finns det risk för att kulan inte greppar i räfflingen och det bli blyrester kvar i loppet.

Rörande Palmeskjutningen så ska det nu tydligen vara mantlad ammunition och jag ser ingen anledning till att en kortare pipa inte skulle ge tillräckliga bomspår, speciellt om det är någon form av "fabriksammunition" som använts.
Citera
2016-01-17, 21:36
Medlem
Vindpinads avatar
Lisbeth Palme har pekat ut C.P. Hon stod bara nån meter från honom när Olof sköts. Dessutom har C.P sagt: "Det kan ha varit jag".

Min teori är att Christer var fullproppad med amfetamin och sprit den där ödesdigra natten. Med Sigges stulna revolver innanför rocken irrade han runt kvarteren kring Tunnelgatan och var förbannad på Sigge av någon anledning. Han ville sätta honom på plats. Plötsligt ser han en pälsmössebeklädd Sigge i sällskap av en dam gå förbi honom på Sveavägen. Nu jävlar ska han få tänker Christer. Han går lugnt fram och - Pang pang!

Varför lägger ni så mycket energi på olika polis- och kurdspår när det är givet att Christer är GM?
Citera
2016-01-17, 21:51
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Lisbeth Palme har pekat ut C.P. Hon stod bara nån meter från honom när Olof sköts. Dessutom har C.P sagt: "Det kan ha varit jag".

Min teori är att Christer var fullproppad med amfetamin och sprit den där ödesdigra natten. Med Sigges stulna revolver innanför rocken irrade han runt kvarteren kring Tunnelgatan och var förbannad på Sigge av någon anledning. Han ville sätta honom på plats. Plötsligt ser han en pälsmössebeklädd Sigge i sällskap av en dam gå förbi honom på Sveavägen. Nu jävlar ska han få tänker Christer. Han går lugnt fram och - Pang pang!

Varför lägger ni så mycket energi på olika polis- och kurdspår när det är givet att Christer är GM?

Det blir ju lite knepigt att binda någon till ett mord utan teknisk bevisning. Om nu GW lyckats hittat mordvapnet så kanske det kan på något sett eventuellt bindas till CP om han nu var gärningsmannen.

Jag håller med dig här att det är rent förvånande hur mycket tillkrånglade teorier som kryper fram, allt är ju dock mer eller mindre möjligt så länge vi inte har fakta och facit rörande denna händels.

Med andra ord så det enda vi kan utesluta blir väl att det inte var ett självmord.
Citera
2016-01-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
.

Ponera att någon som är rätt säker på att de sitter på vapnet. Att då skicka ett smakprov som test är kanske inte så dumt tänkt. När det sedan inte händer något blir man naturligtvis konfunderad och backar sin position. Har beviset smusslats undan?

Fullt logiskt sätt att agera alltså...

Nej, det vore fullt ologiskt. 99,99% är inte paranoida på det sättet. De lägger inte upp en plan för att skicka in en kula som de misstänker kan vara skjuten med Palmevapnet. De bara gör det. För att de undrar.

Och de sitter verkligen inte konfunderade om inget händer. De tror bara att kulan inte blivit analyserad, eller att det inte blev träff.

Men jag börjar långsamt inse att såhär 30år efter mordet är det mest de ihärdigaste konspirationsteoretikerna kvar i en sådan här tråd.
Citera
2016-01-17, 22:19
Medlem
Vasterass avatar
Något jag funderar kring och säkert många med mig är, var polisen oförberedd på denna händelse och därmed oförmögen att lösa brottet. Eller var det en konspiration och mörkläggning?

Som jag påpekat tidigare så upplever jag mordet ganska lumpet begånget, hade det funnits en planering och organisation bakom så ser jag inte att det skulle skett som det gjordes.

Den ensamma "galningen" är fullt möjlig i detta sammanhang och det gör det inte mindre svårlöst.
Citera
2016-01-17, 22:42
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag får en känsla av att du lätt krånglar till det mer än det behöver vara. Jag tänker mig att det är bättre att se till de enkla lösningarna än att bli allt för konspiratorisk......
Säpofolk vill bortförklara allt som talar för en prickskytt med att kulfynden visar på en kort pipa som då inte ens kan sägas komma från samma vapen medan polisen envisas med en otymplig S&W med ammo som inte ska kunna blandas ihop med något tjänstevapen. Varför kan man inte enas om en kompromiss eller med en skytt från vardera hållet? Finns någon ännu enklare förklaring?
Citera
2016-01-17, 22:47
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad

Nu har jag aldrig träffat CP, men jag har naturligtvis genom åren fått en hel del information om honom. Jag upplever honom som en outsider, knarkare och alkoholist. Men därtill så upplever jag att CP är inte bara en intelligent person utan även en person med någon form av rättspatos.

Jag tror inte att han "utan vidare" skjuter Palme när tillfälle ges, jag tänker mig att CP behöver verkligen hata ett tänkt offer för att släcka hans liv. Vad jag förstår så var CP själv sosse och hyste inget agg mot Palme.

Frågan blir väl kanske rörande CP som gärningsman hur pass mycket opportunist han var tänker jag, var CP en person som vilje utmärka sig och bräcka andra? Han har ju ändå så långt jag vet inte skrytit om att ha knäppt Palme.
Senast redigerad av Vasteras 2016-01-17 kl. 23:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in